Sommige SEO-tactieken zijn onschuldig maar ook inefficiënt, andere zijn dan weer compleet verwoestend. En ook al proberen SEO-professionals, Google en algemeen gezond verstand mensen te waarschuwen om hiervan weg te blijven, toch lijken deze verouderde technieken nooit volledig te verdwijnen.

Wij zullen vandaag deze 9 verouderde seo technieken overlopen zodat u goed weet wat u ten alle koste moet vermijden. Als je interesse hebt in onze SEO diensten, klik dan gerust even door.

1.Link directories

Link directories zijn tegenwoordig meestal nutteloos, met uitzondering van hoogwaardige, niche-specifieke directories die strikte redactionele richtlijnen volgen (u zal er waarschijnlijk maar één of twee vinden per sector).

Voordat zoekmachines zo krachtig en efficiënt werden als vandaag, dienden link directories als manier om websites te categoriseren zodat mensen zouden kunnen vinden waar ze naar zochten. Doordat deze software gemakkelijk te installeren en te gebruiken waren, namen de honger van marketeers naar snelle, gemakkelijke links samen met de zoektocht van websitebeheerders naar extra omzetstromen dramatisch toe.

Aangezien deze niet echt een toegevoegde waarde hadden voor bezoekers, begonnen zoekmachines deze te negeren en verloren zij snel hun efficiëntie als linkbuilding tactiek. Uiteindelijk werden link directories een braakland van slechte links waar uw website weleens een boete voor zou kunnen krijgen.

2. Vlakke URL-architectuur

Dit is niet echt een ‘techniek’ aangezien het de standaardinstelling van WordPress is, maar de meeste mensen weten niet hoe ze dit moeten veranderen.

Vb. 1: http://domein.com/pagina1/ vs. Vb. 2: http://domein.com/onderwerp1/pagina1/

Een vlakke URL-structuur (vb. 1) maakt het moeilijk voor zoekmachines om de hiërarchie van uw website te begrijpen, aangezien alle pagina’s met dezelfde belangrijkheid behandeld worden. Een veelzijdige URL-structuur (vb. 2) communiceert duidelijk het belang van elke pagina in verhouding tot elke andere pagina op uw website.

De eerste stap is om uw standaard permalink instellingen te wijzigen. Hierna publiceert u tweedegraadspagina’s en creëert u overeenstemmende blog categorieën. Elke derdegraadspagina en -blogpost zal vervolgens als een subpagina van de tweedegraadspagina verschijnen, gebaseerd op de blogcategorie. Met andere woorden geeft elke derdegraadspagina/-post meer gezag aan de pagina waaronder het verschijnt.

3. Willekeurig gastbloggen

In tegenstelling tot wat sommigen zeggen, is gastbloggen verre van gedaan. Het is echter wel dramatisch veranderd. Om de context volledig te verstaan is het belangrijk om de evolutie van gastbloggen over de jaren heen te begrijpen.

Gastbloggen is via de traditionele publieke relaties ontstaan. Het standaardprincipe is dat u een groter, al bestaand publiek probeert te beïnvloeden via het publiceren van een artikel. Dit helpt om:

  • Meer zichtbaarheid te krijgen.
  • Autoriteit, geloofwaardigheid en vertrouwen op te bouwen.
  • Uw expertise te tonen.
  • Een persoonlijk merk te creëren.

In het begin zocht men opportuniteiten voor gastbloggen op basis van de grootte en vooral de relevantie van het doelgroep. De bedoeling was om de juiste mensen te bereiken door zeer goede inhoud te schrijven die voor het publiek waardevol was. Deze inhoud omvatte vaak een korte bio en misschien zelfs een link naar uw website.

Websitebeheerders die Google probeerden tevreden te stellen door constant nieuwe inhoud te publiceren, waren allemaal zeer enthousiast om constant gastposts te publiceren. Omdat links de levensader van SEO zijn, sprongen mensen op deze techniek om er zo gemakkelijk te creëren. Marketeers begonnen snel gastposten naar eender welke website die hen aanvaarde te sturen om zo een backlink proberen te krijgen. De volgende voorspelbare stap was dat veel marketeers artikels begonnen in te dienen die helemaal off-topic waren.

Google heeft dit natuurlijk zeer snel begrepen en veroorzaakte collaterale schade: websites werden gestraft, sommigen hebben jaren nodig gehad om te herstellen, terwijl anderen dit gewoonweg niet overleefd hebben – vele beheerders zijn dus op een nieuw domein helemaal opnieuw moeten beginnen.

Gedurende een lange tijd hebben mensen schrik gehad van gastbloggen, maar tegenwoordig is het gelukkig terug tot zijn oorspronkelijke werking gekeerd.

4. Exact-match anchor-tekst

Op een zeker moment is anchor-tekst — de klikbare tekst van een link — een enorme ranking factor geweest. Wanneer u bijvoorbeeld voorrang wou hebben als “Vlaamse aannemer”, probeerde u zoveel mogelijk links te verwerven met ‘Vlaamse aannemer’ als anchor-tekst. Marketeers misbruikten deze tactiek (opnieuw) en Google merkte het natuurlijk op. Ze beschouwden dit als onnatuurlijke hoeveelheden van sleutelwoord rijke anchor-tekst backlinks en lieten de ranking van deze websites zakken.

De anchor-tekst verdeling voor een normaal linkprofiel heeft een grote verscheidenheid: als 100 verschillende mensen naar dezelfde pagina van uw website verwijzen, zal elke link in een verschillende context gebruikt worden, waardoor de anchor-tekst ook anders zal zijn (de ene zal misschien de prijs beschrijven terwijl de andere het over de kleur heeft, of gewoonweg ‘klik hier’ gebruikt).

Het heeft geen zin om tijd te steken in het controleren van welke anchor-tekst door anderen gebruikt worden om naar uw website te verwijzen. Bovendien kan het uw plaats in de ranglijst verslechteren indien u overdrijft en een onnatuurlijk patroon creëert. Google plaatst de nadruk eerder op:

  • De relevantie van de website die naar uw website verwijst.
  • Het gezag van de verwijzende website.
  • Het aantal relevante links van gezaghebbende websites naar uw website.

5. Pagina’s voor elke sleutelwoord variant

De oude aanpak omvatte het creëren van een aparte pagina voor elk variant van een sleutelwoord, maar gelukkig zijn zoekmachines tegenwoordig veel slimmer zodat dit niet meer noodzakelijk is.

RankBrain is Google’s ‘machine-learning artificial intelligence system’ dat de gebruiker achter een zoekopdracht beter helpt te begrijpen. Het kan Google zelfs helpen om een webpagina voor sleutelwoorden te rangschikken die niet eens in de inhoud aanwezig zijn!

Anders gezegd, als u inhoud voor een pagina over verwarmingssystemen schrijft, begrijpt RankBrain dat het ook een goede match kan zijn voor mensen die volgende zoekopdrachten opvragen:

  • Verwarming herstellen.
  • Verwarming onderhoud.
  • Verwarming reiniging.

Indien u in het verleden individuele pagina’s voor elk sleutelwoord variant hebt gecreëerd, is het niet voldoende om hier enkel mee te stoppen. U gaat de nutteloze pagina’s moeten snoeien, waar nodig ook inhoud samenvoegen, enz … want deze overbodige pagina’s zullen een negatieve impact hebben op hoe Google uw website ziet, en hoe vaak en zorgvuldig het wordt doorzocht.

6. Betalende links

Betalen voor links is al een tijdje een duidelijke schending van Google’s webmaster richtlijnen, maar toch blijft het bestaan. Deze techniek kan werken om uw ranking op korte termijn te verbeteren, maar op een bepaald moment wordt u misschien wel gestraft, is het dan echt de moeite waard?

Ook al denkt u dat u zeer zorgvuldig te werk gaat om aan de aandacht van Google te ontsnappen, zullen ze waarschijnlijk altijd een stapje voor zijn: ze zoeken altijd aan- en verkopers van links, en dat is eenvoudig aangezien ze enkel de links moeten volgen. Op deze manier kunnen ze zeer snel veel kopers en verkopers vinden. Conclusie: koop geen/nooit links.

7. Inhoud van lage kwaliteit

Efficiënte SEO vereist dat u regelmatig geweldige inhoud produceert – wat uiteraard moeilijk is voor drukke marketeers. Een tekort aan tijd of middelen leidt vaak tot een slechte kwaliteit doordat men zich haast.

De tijd waarin we enkel inhoud produceerden om ‘iets’ te publiceren is ver achter ons sinds de update van Google’s Panda in 2011. Sindsdien is de algoritme verder verfijnd. Uw inhoud moet stevig, goed geschreven, nauwkeurig en aantrekkelijk zijn. Er is geen minimum- of maximumlengte; het moet gewoon lang genoeg zijn om het doel te beantwoorden. Soms betekent dit niet meer dan een honderdtal woorden, soms een duizendtal. Maar het moet vooral van goede kwaliteit zijn.

8. Meerdere verbonden websites creëren

Er zijn twee benaderingen tot het creëren van meerdere verbonden websites – en geen enkele is momenteel een efficiënte SEO-techniek. De titel van dit artikel is immers “verouderde seo technieken”.

De eerste benadering is het verbinden van meerdere legitieme websites die u zelf bezit. Dit is de minst erge manier aangezien u niet gestraft zal worden (als je het correct doet tenminste). Het zal echter amper een impact hebben op uw ranking aangezien zoekmachines het aantal verschillende domeinen die naar uw website verwijzen hoger waardeert dan het totale aantal links. Een goed voorbeeld hiervan zou zijn als een real estate bedrijf naar een hypotheekbedrijf verwijst van dezelfde groep, omdat er een hoge relevantie is tussen beide websites.

De tweede aanpak bestaat uit het aanmaken van een aantal websites met als enig doel het verwijzen naar andere websites die u bezit. Het is 100% zeker dat u hiermee een patroon zal maken dat Google kan identificeren en waardoor u gestraft zal worden. In plaats van uw tijd te spenderen aan het creëren en beheren van dergelijke websites, probeert u beter om hoogwaardige links te verkrijgen via legitieme websites.

9. Geautomatiseerde link building

Toen links een essentieel deel werden van SEO, begonnen marketeers te zoeken naar manieren om hun linkbuilding te maximaliseren aan de hand van een verzameling geautomatiseerde softwares. Ze plaatsen hun links op allerlei gastenboeken, blogreacties en fora, en stuurden massaal slechte artikels door naar elke blog die ze konden vinden.

Het automatiseren van bepaalde taken kan zonder twijfel efficiëntie doen verhogen, maar linkbuilding is hier geen onderdeel van: het enige type links die op deze manier kunnen worden gecreëerd, schenden de richtlijnen van Google.

Conclusie : Er is gewoonweg geen manier om hoogwaardige linkbuilding te automatiseren. Om links te verdienen moet u geweldige inhoud creëren en relaties blijven ontwikkelen. Er zijn geen shortcuts.

Blijf met andere worden werken volgens de principes van de “white hat seo“.

Dit artikel werd geschreven door Morgany Lewy / sortlist.nl