Mailchimp popups

Mailchimp popups zijn een belangrijk onderdeel van actie-gerichte websites. Eerder spraken we op onze blog al over actiegerichte websites en hoe je jouw bezoekers kan aanzetten tot actie met GetSiteControl.  Maar ook met Mailchimp kan je jouw website actiegerichter maken. Vandaag willen we het graag even hebben over pop-up formulieren, ontworpen in Mailchimp.

Je Mailchimp pop-up instellen

Mailchimp Pop-ups zijn ideaal om e-mailadressen te verzamelen voor je nieuwsbrieven of om bezoekers op de hoogte te brengen van promoties, tijdelijke deals en andere evenementen.

Met Mailchimp kan je eenvoudig pop-up formulieren maken voor jouw website: selecteer een template voor je formulier, pas kleuren en lettertype aan en kies een duidelijke, eenvoudige knop als call to action.

Pro-tip: houd je corporate branding in gedachten bij het ontwerpen van je pop-up en voeg eventueel je logo of ander visueel materiaal van jouw bedrijf toe.

Als je kiest voor een pop-upformulier voor inschrijvingen voor je mailing lijst, denk er dan aan om een dubbele opt-in te kiezen! Dit zal vanaf 25 mei 2018 voor iedereen verplicht worden wanneer de nieuwe GDPR-richtlijnen van kracht worden. Deze dubbele opt-in vraagt bezoekers eerst om een vakje aan te kruisen waarin je kan uitleggen waarvoor hun e-mailadres gebruikt zal worden, en daarna krijgen ze een e-mail waar ze hun inschrijving nog eens moeten bevestigen. Zo is jouw mailing lijst helemaal in orde met alle richtlijnen en vermijd je eventuele problemen.

Mailchimp popups : layout & styling

Daarna moet je ook kiezen wanneer jouw pop-up tevoorschijn mag komen.

Er zijn 3 mogelijkheden binnen Mailchimp:

  • Gebaseerd op tijd: de pop-up verschijnt dan zodra iemand op jouw website terecht komt of na 5 of 20 seconden.
  • Gebaseerd op websiteactiviteit: hiermee kan je aangeven dat de pop-up pas tevoorschijn komt wanneer iemand al scrollend terecht komt op een specifiek punt van je website (bijvoorbeeld in het midden of op het einde van een specifieke websitepagina).
  • Wanneer iemand je website wil verlaten: deze pop-up komt op het scherm wanneer een bezoeker je website wil verlaten.

Vervolgens is er nog een laatste stap: beslissen waar jij pop-up getoond zal worden. Op mobiel zal de pop-up altijd een banner zijn. Op een computerscherm zijn er 3 opties:

  • De standaard pop-up (ook wel lightbox genoemd) verschijnt in het midden van je website pagina.
  • De slide-in pop-up lijkt op een chat window en zal aan de rechteronderkant van je scherm naar binnen schuiven.
  • De vaste pop-up of e-mailbalk blijft altijd zichtbaar staan over de gehele onderkant van je scherm tot iemand het formulier invult of de pop-up wegklikt.

Mailchimp popups

Een uitgewerkt voorbeeld van hoe je een inschrijvingsformulier kan instellen als pop-up, vind je hier.

Tips voor professionele en actiegerichte pop-ups

Misschien heb je negatieve dingen gehoord over pop-ups? Als je ze niet goed instelt of gebruikt, kunnen pop-ups inderdaad storend zijn. Maar als je ze op de juiste manier gebruikt, verbeteren ze de gebruikerservaring en kunnen ze een echte boost betekenen voor jouw website!

Het belangrijkste bij het maken van een pop-up formulier is om te vertrekken vanuit je klant. Hieronder geven we je ook enkele tips mee:

  1. De eerste tip is om het aantal in te vullen velden te beperken. Stel niet te veel vragen: vraag enkel om de meest noodzakelijke dingen voor jouw marketing doeleinden en vraag desnoods achteraf om meer informatie.
  2. Leg daarnaast in je pop-up ook even uit waarom je bezoekers dit formulier zouden invullen. Wil je hen e-mails sturen? Laat dan even weten wat voor soort e-mails en hoe vaak. Wil je hen meer informatie bezorgen van een tijdelijke promotie? Licht dan al een tipje van de sluier op in je pop-up om hen aan te zetten om te klikken.
  3. Vergeet je pop-up formlier ook zeker niet te testen! Trigger zelf je pop-up, vul hem in en kijk of alles wat je te zien krijgt juist is, en volg ook de eventuele e-mails die automatisch verstuurd worden op.
  4. Gebruik zeker Google Analytics. Hierdoor kan je makkelijk de statistieken en het gebruik van de Mailchimp popups volgen en zien of er effect is.

Pas als je zeker bent dat alles werkt naar behoren, kan je overgaan tot de publicatie van je pop-up. Mailchimp houdt trouwens ook duidelijke statistieken bij van jouw formulier, dus vergeet deze niet te bekijken en je formulier in functie daarvan te updaten.

Integreer de Mailchimp popups in je (wordpress) site

Eenmaal alles getest is en je tevreden bent met het resultaat, kan je de popup integreren op je eigen website.

Helemaal onderaan in deze Mailchimp tutorial vind je de juiste werkwijze. Klik op de button “generate code” en je krijgt een klein javascriptje dat je in de html van je website kan plakken.

Opgepast : Mailchimp gebruikt cookies zodat je maar beter ook een “cookie consent” of een expliciet akkoord van je website bezoeker hebt voor het gebruik van cookies.

Voor degenen die een wordpress site hebben, is allemaal wat makkelijker. Je vindt op de Mailchimp knowledge base voldoende artikels om snel hiermee aan de slag te gaan.