Mailbox logo

Hoe een e-commerce business starten

28/01/2022 1534 woorden 7 minuten

Als je een eigen webshop wil opstarten, dan komt daar heel wat bij kijken.
Een marktstrategie uitdenken, logistieke issues oplossen, een goede hosting firma vinden voor je website … en ga zo maar door.

Zelf zijn we bij Mailbox niet actief in de e-commerce (behalve onze opleidingen dan) maar we hebben wel het privilege en plezier om met veel ondernemers samen te werken. Hierdoor tekent zich een soort “patroon” af van “good practices” dat we graag met jullie delen.

Waarom zou je het nog doen?

Dat is de eerste en waarschijnlijk de belangrijkste vraag.

We merken dat de omzet van e-commerce in België de laatste jaren serieus in de lift zit. Sinds 2016 merken we een continue stijging van 17 à 20% op jaarbasis. En dat is best veel.

omzetscijfers e-commerce
Bron : https://www.ecommercenews.be/belgische-ecommerce-e82-miljard-waard/

Wat er wel niet in die cijfers staat, is dat 87% van die omzet gerealiseerd wordt door 4% van de spelers. Er zijn dus gigantisch veel spelers die een zeer beperkte omzet hebben.
“The winner takes it all”.

Je kan er dus vanuit gaan dat er altijd concurrentie zal zijn en dat je zal moeten vechten voor je markt in een weliswaar groeiend segment.

Het is dus duidelijk niet voldoende om een “webshop” te hebben. Het pad dat je ervoor kiest, de voorbereiding en je marketingplan is minstens even belangrijk als de webshop zelf.

I have a dream

“I have a dream” zijn de gevleugelde woorden van M.L. King. Als je iets gedaan wil krijgen, moet je je droom inbeelden en van daaruit beginnen plannen.

En dat is zeker zo voor webshops. In feite zijn de meest rendabele webshops die wij kennen geboren uit een enthousiasme, of zelfs liefde voor het product of de dienst.

Het gaat in eerste instantie minder over het geld (alhoewel er toch een budgettaire planning bij komt kijken), maar eerder over het aantal fans dat sommige van die “nieuwe” webshops al hebben. En dat is meestal een aanduiding dat er een echte vraag naar het product bestaat en dat die vraag makkelijk en snel kan gekanaliseerd worden.

In marketing noemen we zoiets ook een “niche markt“.
Een niche markt is een welbepaald segment in een bepaalde markt dat vaak door andere bedrijven niet bediend wordt en waar het dus makkelijk is om een e-business te starten.

De voordelen van een niche markt

En werken in een niche markt heeft enkele voordelen:

  • Lagere advertentiekosten
  • Hogere marges
  • Trouwere klanten

Kortom, de droom van elke ondernemer.

Hoe start je met een niche markt ?

Je kan vertrekken vanuit het product dat je wil aanbieden. Maar je gaat je aanbod verder opsplitsen. Wil je graag thee verkopen? Waarom verdiep je jezelf dan niet in Japanse thee? We gaan dus focussen op een niche van je product.

Maar daarnaast kan je ook je niche markt opbouwen op basis van je doelgroep. Denk hierbij maar aan leeftijd, geslacht of sociale media.

Een derde manier om een niche markt te maken is op basis van een geografische afbakening.

Je wil dus niet iedereen bereiken, maar wel een specifiek deel. Dat is de niche benadering die zoveel (kleine) ondernemers succes heeft gebracht.

Ontwikkel je eigen merk

Nu je de belangrijkste elementen op een rijtje hebt, kan je beginnen aan je merkontwikkeling of branding.

Je kan niet kiezen als bedrijf om een merk te hebben of niet. Elk bedrijf heeft een merk. En elke interactie die je hebt, is een merkpositionering. Je moest dus beseffen dat je een merk hebt en dat het je meest waardevolle asset is. Dit betekent dan ook dat als je marketingverhaal niet juist zit, je marketing niet gaat werken.

Concreet hebben we het hier vooral over de volgende elementen :

  • Logo: Je logo moet in lijn staan met je merk, maar ook aansluiten bij je USP’s
  • Ga op zoek naar een slogan
  • Ontwikkel een visuele communicatie (lettertypen, kleuren): en trek deze ook door. Je kan namelijk niet een blauwe website hebben en rode nieuwsbrieven gaan versturen en de kleur geel gebruiken op je sociale media.
  • Denk ook aan je verpakkingen

Je webshop maken

Terwijl de vorige stappen vrij virtueel zijn, ga je vanaf nu wel wat concreter aan de slag kunnen gaan. Nu ga je je belangrijkste tool beginnen te bouwen: je eigen webshop.

De eerste stappen hier bestaan erin om een domein aan te kopen en een hosting abonnement af te sluiten voor je webshop. Wees hier niet té gierig, want de snelheid van je webshop heeft een enorme invloed op het aantal verkopen. Niemand wil nog een trage site en Google al zeker niet.

Wij werken 100% met WordPress en WooCommerce als belangrijkste tool om een webshop te maken. Dat is een heel aanpasbaar systeem en geschikt om eender welke webshop te maken. Door gebruik te maken van het “plugin eco-systeem” van WordPress kunnen we ook hier gigantisch veel functionaliteiten toevoegen, zodat je de gebruikers een unieke ervaring kan bieden.

Veel mensen beginnen dan maar direct met de webshop. Maar zitten na een paar uur al vast omdat niet alles doordacht is. Een goede voorbereiding is ook hier het halve werk.

Je kan effectief rechtstreeks beginnen met het bouwen van je website. Maar toch raden wij je even aan om aan de tekentafel te gaan zitten en de structuur van je website te gaan bekijken, voor je begint te bouwen.

Ook voor je webshop heb je best wel nog wat logistiek- en schrijfwerk. Je moet namelijk een inventaris maken van alle producten die je gaat verkopen.

Maar een product heeft natuurlijk ook foto’s nodig. Je kan hiervoor foto’s van de leverancier gebruiken. Maar wil je dit echt? Foto’s die je namelijk zelf neemt (unieke foto’s) scoren namelijk een stuk beter dan deze standaard foto’s die ook op andere websites te zien zijn.

Wat te doen eenmaal de webshop er is

Je webshop staat online en al je producten zitten erin. Maar niemand koopt.
De dag erna ook niet en week later zit je met je handen in je haar.

Dat hebben we al vaak gezien en eigenlijk … is dat normaal.

Volgens veel bronnen duurt het tot 3 à 6 maanden vooraleer Google je website echt oppikt en toont in de zoekresultaten. Dat betekent dat je een fantastische winkel hebt … in een straat waar bij wijze van spreken niemand passeert.

Google adwords “to the rescue”

Veel ondernemers lossen dit probleem in het begin op door te adverteren via Googe Ads (de vroegere Google Adwords). Hier kan je bieden op bepaalde zoekwoorden om zo traffic naar je website te krijgen. En dat kan ervoor zorgen dat je toch omzet zal binnenhalen.

Content marketing

Maar wat wel veel ondernemers doen die succes hebben met e-commerce, is dat ze bijna onmiddellijk beginnen te bloggen over onderwerpen die rechtstreeks te maken hebben met de producten die ze te koop aanbieden.

Ze gaan ook wervende productbeschrijvingen toevoegen die vaak vanuit een persoonlijk perspectief geschreven zijn. Om meer hierover te weten, klik je best door naar ons artikel over productpagina’s optimaliseren.

Social selling

En last but not least. Deel al die producten en blogposts op je sociale media. Probeer een schare volgers op te bouwen, zodat je het bereik vergroot van de posts en zet je volgers aan om je content opnieuw te delen op hun sociale media. Hierdoor krijg je een nog ruimer bereik.

Als je nog een stapje verder wil gaan, dan kan je je webshop koppelen aan een Facebook shop. Social selling is namelijk erg populair in 2022 en verwacht wordt dat veel merken gaan gebruik maken van deze manier van werken.

Google Analytics & Google Search Console

Installeer ook zeker vanaf het begin Google Analytics en Google Search Console. Die gratis tools zullen ervoor zorgen dat je weet op welke zoekwoorden je site gevonden wordt en welke pagina’s het populairst zijn, hoeveel bezoekers je per week aantrekt en welke percentage een aankoop plaatst …

Deze cijfers zullen je helpen om je start goed in te schatten en of er nog groeipotentieel zit in je bezoekers en omzet.

Positieve feedback loop

Veel onder jullie zullen nu denken, we zijn klaar! Onze webshop is gemaakt en we zijn vertrokken.

Een website of webshop is eigenlijk nooit klaar.

Je moet er constant content en verbeteringen aan toevoegen. Het is dus belangrijk dat je in een positieve feedback loop terecht komt. Eigenlijk ga je dus constante verbeteringen aanbrengen van je producten en diensten, waardoor je webshop een commercieel succes wordt.

Of hoe 0,5% verbetering elke week een verbetering van bijna 30% is op het einde van het jaar.

Om in deze positieve mindset te komen, zijn er verschillende manieren:

  • Lanceer enquêtes om te zien wat er leeft, waardoor je je webshop beter kan richten naar de behoeftes van klanten.
  • Vraag om reviews/beoordelingen, want dat kan andere klanten aanzetten om te kopen.
  • Geef kortingen voor herhaal aankopen, waardoor de herhaalaankopen stijgen.
  • Hoe beter je scoort in Google, hoe meer volk er op je website terecht gaat komen. Maar ook hoe meer personen er producten of diensten zullen bestellen. Dit leidt dan weer tot nog een betere score in Google.
  • Gebruik technieken die zo oud zijn als de mensheid, maar die waardevol blijven. Denk hier aan een persoonlijke aanpak, gegevens bijhouden, kortingen geven.
  • Ga NIET wachten op de eerste bestelling.
  • Een webshop is dus een constant proces waarbij je in interactie treedt met je publiek. Bekijk wat zij nog nodig hebben en wat ze juist geweldig vinden aan je website.

Deze blogpost is een (heel) beknopte samenvatting van een uitgebreide e-commerce opleiding in 21 stappen. Daar wordt nog meer in detail gegaan en worden er een heleboel praktische tips gedeeld over hoe je elke stap concreet aan kan pakken.

e-commerce business starten

Inhoudsopgave

Download gratis ons e-book

Hoe van je WordPress site een commercieel succes maken? Tips, tricks én ons beste advies 🎁

Download ons gratis e-book

Hoe van je WordPress site een commercieel succes maken? Tips, tricks én ons beste advies 🎁