Een Amazon webshop op jouw website? Dat kan eenvoudig met een WooCommerce plugin!

Van het belang van een website voor jouw bedrijf moeten we je natuurlijk niet meer overtuigen. Maar heb je er al eens aan gedacht om een stap verder te gaan, en ook voor een webshop te kiezen?

Een webshop is een winkel op jouw website waar bezoekers rechtstreeks producten en/of diensten kunnen kopen. In 1999 startte Bol.com met online verkoop, nu de grootste webshop van Nederland!

Volgens het CVS is het aantal websops in Nederland in de afgelopen tien jaar meer dan vervijfvoudigd, tot ruim 32 duizend in 2016. (bron voor cijfers: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/14/minder-etalages-meer-beeldschermwinkels)

Dezelfde tendensen vinden we in België. De grootste webshops van België zijn Bol.com, Coolblue en Zalando en volgens een onderzoek van SD Worx heeft 52% van Belgische handelaars een online winkel. (bron voor cijfers: https://www.becommerce.be/nl/nieuws/d/detail/helft-belgische-kleinhandelaars-heeft-een-webshop)

Maar makkelijk is het niet. Je moet een goede commerciële strategie op poten zetten, voorraden inslaan, verpakkingen zoeken en transportmethodes bekijken. En dan hebben we het nog niet over btw en belastingen. Best wel een hele boterham. En dan kan werken met Amazon Affiliates je een heleboel werk besparen en is deze manier van werken misschien wel voor jou de ideale manier om je eerste stappen in de e-commerce wereld te zetten.

Wat is WooCommerce?

Maar om te werken met Amazon producten, hebben we eerst een systeem nodig om onze producten te beheren. De ideale tool hiervoor is Woocommerce.

WooCommerce werd in 2008 speciaal ontwikkeld voor WordPress websites. Het is een plugin waardoor je eenvoudig een webshop kan toevoegen aan je WordPress website.

WooCommerce is gratis te downloaden en erg gebruiksvriendelijk: je hoeft niet veel van web design te kennen om je eigen webshop te kunnen opzetten. Er bestaan ook betalende extra’s om een iets meer gesofisticeerde webshop te ontwikkelen.

En tot slot bestaan er ook verschillende hulpmiddelen om de SEO van je WooCommerce webshop te optimaliseren. (bron: https://www.wplounge.nl/begrippen/woocommerce/)

WooCommerce met Amazon Affiliatie

Wie geen eigen producten wil verkopen, kan WooCommerce toch gebruiken voor een webshop namelijk dankzij het WooCommerce Affiliate programma. In plaats van je eigen producten op te laden in de webshop, kan je zo eenvoudig verwijzen naar externe websites.

Stel dat je bijvoorbeeld een informatieve website over tuinieren hebt. Je hebt een aardig publiek opgebouwd en wilt hier nu graag een centje mee gaan verdienen dus besluit je te gaan samenwerken met tuincentra in de buurt. Jij selecteert een hoop producten uit hun gamma en plaatst deze op jouw website met behulp van de WooCommerce Affiliate Webshop. Afhankelijk van jouw afspraken met de tuincentra, krijg je iedere keer dat iemand iets koopt via jouw Affiliate Webshop een procent van de opbrengsten.

Amazon is de grootste online retailer ter wereld, en is dus een hele goede keuze voor jouw Affiliate Webshop.

Er bestaat daarom ook een premium WordPress plugin in WooCommerce specifiek voor Amazon Affiliates. Deze premium plugin is niet gratis, maar doet wel al het zware werk voor jou.

Nemen we opnieuw het voorbeeld van de informatieve website over tuinieren. Stel dat jij geen samenwerking kan of wil aangaan met tuincentra. Maar toch wil je graag een webshop ontwikkelen. Dan kan je met de Amazon Affiliate plugin aan de slag om een enorm breed gamma van producten ter beschikking stellen op jouw website. Je kan specifieke producten één voor één toevoegen aan de webshop, maar je kan bijvoorbeeld ook hele productcategorieën of subcategorieën importeren.

De WooCommerce plugin zal eerst de belangrijkste productinformatie opladen, en daarna ook de foto’s en beelden toevoegen aan de webshop. Je kan bovendien ook productvariaties laten zien: hetzelfde product in verschillende kleuren of maten zichtbaar op dezelfde plaats.

Een ander voordeel van deze plugin is dat het winkelmandje direct op jouw website staat, en bezoekers dus niet eerst naar Amazon zelf worden doorgestuurd. Zo verlies je geen verkeer en dat maakt de shopervaring voor de gebruiker des te leuker. Je webshop blijft in verbinding staan met Amazon, dus nieuwe prijzen, recensies, veranderingen in de productbeschrijvingen, … worden meteen mee overgenomen.