Email automatisatie (wat Activecampaign dus aanbiedt) is hot. Waar deze techniek een aantal jaren geleden nog “stukken van mensen” koste, zijn de prijzen om wille van de verhoogde concurrentie serieus gedaald of zelfs gratis (in het geval van Mailchimp bijvoorbeeld, een marketing automation tool).

Activecampaign : E-mail automatisatie voor KMO’s

Laten we beginnen bij het begin: wat is marketing automation of marketing automatisering in het Nederlands? In het kort: marketing campagnes zo veel mogelijk automatiseren om je klant op het juiste moment en op de juiste manier te bereiken (lead nurturing).

De tijd van één communicatie die je naar je volledige (potentiële) klantenbestand uitstuurde is al lang voorbij. Dankzij talloze softwareprogramma’s is het nu mogelijk om aparte processen op te zetten zodat je jouw (potentiële) klanten een communicatie stuurt die aangepast is aan waar zij zich bevinden in het aankoopproces. E-mails, sociale media, online reclame, … Dat kan nu allemaal gemakkelijk en snel geautomatiseerd worden dankzij goedkope, eenvoudige software.

Wat voor soort acties zijn mogelijk via marketing automatisatie?

  • Automatisch een e-mail versturen op iemands verjaardag
  • Iemand die een aankoop begonnen was eraan herinneren dat er nog producten in zijn winkelmandje zitten
  • Een reeks tips & tricks versture via e-mail
  • Gelijkaardige of aanvullende product of dienst voorstellen aan een klant die net een aankoop deed
  • Een reminder exact 14 dagen voor een abonnement vervalt
  • Standaard een e-mail sturen na een telefoongesprek om te evalueren of de klantendienst zijn werk goed gedaan heeft

E-mail automatisatie voor beginners: Mailchimp

Eén van de bekendste e mail marketing providers is zonder twijfel Mailchimp. Voor bedrijven die e-mails willen versturen aan minder dan 2000 gebruikers is deze dienst zelfs gratis en kan je tot 12.000 e-mails per maand versturen. Ook automatische e-mailcampagnes zijn daar gratis bij inbegrepen! Wie meer e-mails per maand wil versturen of grotere e mailadressenlijsten heeft, betaalt tussen de $20 en $35 per maand, terwijl professionele marketingbedrijven op $199 per maand uitkomen.

Wat kan je als KMO’er doen met zo’n gratis Mailchimp account? De eenvoudige interface en gebruiksvriendelijk design stellen iedereen in staat om professionele, responsieve nieuwsbrieven te creëren op basis van een aantal templates. De marketing automatisatie laat je campagnes opmaken die altijd op de achtergrond zullen werken: welkomste-mails, aanbevelingen gebaseerd op e-commerce gegevens, gepersonaliseerde campagnes volgens de interesses van de klant. Inschrijvingsformulieren en statistieken en rapporten vervolledigen de set hulpmiddelen.

E-mailmarketing voor gevorderden: ActiveCampaign

Maar KMO’ers die hun e-mailmarketing serieus willen aanpakken, zullen veel verder geraken met een gevorderde tool zoals ActiveCampaign. Deze tool biedt je niet alleen e-mailmarketing en marketing automatisatie aan, maar ook een geïntegreerd CRM-systeem en multi-channel berichten (e-mail, sms en website). Deze of the art oplossing kost je slechts $ 17 per maand en biedt je veel meer mogelijkheden, net zo gebruiksvriendelijk en effectief als Mailchimp.

Hoe kan je de effectiviteit en efficiëntie van ActiveCampaign optimaliseren? Begin met het opladen van jouw contactlijsten en rangschik ze hoe je wil.

Segmenteer je contacten volgens gegevens, hoe ze reageren op jouw campagnes, hun gedrag op jouw website, hun interesses en sociale gegevens, … Gebruik deze segmenten later om hen persoonlijke, aangepaste campagnes te sturen en je automatisatie in gang te zetten.

Inschrijvingsformulieren zijn eveneens beschikbaar om nieuwe contacten te importeren, en een volledige geschiedenis van dat contact wordt bewaard in het CRM-systeem. Het CRM-systeem is gekoppeld aan je contactlijsten.

Stel dan je eerste e-mailcampagne op. Sleep de elementen die jij wil toevoegen op de juiste plaats en vul aan met tekst, foto’s en video’s. Personalisatie van de e-mails is altijd mogelijk als je jouw contacten persoonlijk wil aanspreken.

Bovendien zijn alle e-mails mobielvriendelijk en responsief. Voor jouw gebruiksgemak, worden beelden en foto’s gratis gehuisvest op onze servers.

ActiveCamapaign

Ondertussen is ActiveCampaign begonnen om het gedrag van jouw gebruikers te analyseren: zowel in verband met de e-mailcampagnes die je al verstuurde, als hun gedrag op jouw website. Nu kan je specifieke acties gaan opzetten om in te spelen op die gegevens. Stuur bijvoorbeeld een e-mail naar de gebruikers die je e-mail wel openden, maar niet doorklikten op de link. Stuur een aparte e-mail naar wie geopend en geklikt heeft, maar bijvoorbeeld niet lang op je website is gebleven.

Wie jouw e-mail beantwoord of doorgestuurd heeft, zou je misschien ook een persoonlijk bericht kunnen sturen om hen te bedanken voor hun interactie met jouw boodschap. Je kan bovendien ook A/B-testen uitvoeren om verschillende onderwerpsregels & e-mail inhoud te testen om te bekijken wat er het beste werkt voordat je deze ideale e-mail daarna naar je volledige database verstuurd. En deze automatisatie gaat verder dan alleen e-mailcampagnes: je kan ook opteren voor aangepaste sms-berichten en zelfs berichten op je website zelf.

En hoe houd je dit allemaal bij? Met real-time inzichten in jouw campagnes en contacten.

In het CRM-systeem kan je alles opvolgen wat met je contacten te maken heeft. Wanneer schreven ze zich in op jouw nieuwsbrief? Wanneer kwamen ze de eerste keer op je website? Welke e-mails hebben ze geopend? Wat hebben ze al bij jou gekocht? Waar bevinden ze zich?

In het campagne-overzicht kan je opvolgen hoe jouw specifieke campagnes het doen. Zo kan je bijhouden welke campagnes goed werken en welke minder goede campagnes je moet bijsturen. Wat je hieruit leert kan je daarna gebruiken voor je volgende e-mails (onderwerpsregels die werken, beste momenten om e-mails te versturen, …) maar ook voor je automatisatie (welke e-mail werkt het best bij welke klant die zich in welke stap van het aankoopproces bevindt).

Hieronder vind je de belangrijkste voordelen van ActiveCampaign op een rij:

  • Personaliseer je campagnes aan de hand van je contacten gegevens
  • Pas je CRM-systeem en contactgegevens aan volgens de informatie die jij wil weten
  • Werk je e-mails uit op basis van templates of kies voor volledige HTML en CSS controle
  • SMS-berichten zijn ook mogelijk vanuit ActiveCampaign naar jouw contacten
  • Integreer met WordPress, e-commerce platformen, CRM- en boekhoudingsystemen, …
  • Houd al je campagnes bij in een archief dat zichtbaar is voor je bezoekers (indien gewenst)
  • Real-time analyse van de verzendingen om spam te voorkomen

Email automatisatie (activecampaign marketing automation) kan je helpen om efficiënt te communiceren met je klanten. Je moet immers niet elke dag aan de slag met de selectie die van toepassing is op die dag.

Ontdek ook onze email marketing diensten om je op weg te helpen.