Wie stuurt geen emails naar klanten of prospects ? En welke tools gebruik je daarvoor ? Mailchimp of een andere tool ?

Maar wist je dat er een plugin bestaat die het ganse beheer van emails doet in je WordPress site ?
Dat wil zeggen het aanmaken en beheren van je email sjablonen en je subscribers ? Of met andere woorden, rechtstreeks van je contactformulier naar je database. Handig toch ?

Meet Mailpoet

Mailpoet is een WordPress plugin die je gewoon installeert zoals alle andere plugins. Eenmaal up & running, heb je toegang tot de volgende functionaliteiten :

1) Email beheer : Hier kan je je eigen email sjablonen aanmaken en beheren. Er bestaan 4 basis sjablonen : nieuwsbrieven, welkom emails, post notifications
(telkens als er een nieuw bericht gepubliceerd wordt, krijgen je subscribers een email) en woocommerce.

2) Formulieren : Je kan in Mailpoet je eigen formulieren aanmaken en beheren. De plugin heeft ook addons voor contact form 7 en andere plugins om formulieren te beheren.

3) Subscribers : Hier kan je de individuele gegevens beheren van je subscribers. De basisgegevens zijn naam, voornaam en email. Je kan elk email adres ook inschrijven
in verschillende lijsten)

4) Lists of Lijsten : hier kan je verschillende lijsten aanmaken. eeen beetje vergelijkbaar met de “audiences” van Mailchimp. Elk adres in je database kan ingeschreven
zijn in verschillende lijsten.

Mailpoet email editor

Voor en nadelen van Mailpoet

Natuurlijk is het handig om al deze functionaliteit in je WordPress admin dashboard te hebben. Je moet immers je vertrouwde omgeving niet meer verlaten om je emails te bezorgen aan je klanten en prospects.

Stel, je hebt een website en je wil alles integreren met Mailchimp. Uiteraard is dat doenbaar, maar vaak komt er wel wat extra werk bij kijken om je form submissions automatisch te integreren met mailchimp.

De grote toegevoegde waarde is echter het beheer van de subscribers. Daar waar de meeste plugins zich niet wagen, gaat Mailpoet een stapje verder.
Het systeem laat toe subscribers te importeren, exporteren en toe te kennen aan verschillende lijsten met types klanten of prospects.

De historiek én het clickgedrag van elke subscriber blijft bewaard in de database zodat je perfect percampagne, per doelgroep en per klant het
clickgedrag kan analyseren.

Een ander voorbeeld zijn de zogenaamde “post notifications”. Elke keer als je een nieuw bericht schrijft voor je website, zal Mailpoet automatisch alle subscribers voor dit soort informatie een email sturen met je laatste bericht. Heel handig. En in Mailchimp is dat niet makkelijk te integreren.

De plugin biedt bovendien een groot aantal gratis sjablonen voor je emails. Op basis hiervan kan je dan je eigen sjablonen gaan maken
en eventueel hegerbuiken voor andere campagnes.

Voor woocommerce webshop eigenaars, is de integratie (alhoewel momenteel nog in beta fase) met woocommerce een serieuze toegevoegde waarde. Zo kan je je klanten op de hoogte houden van nieuwe producten en promoties. Er zijn nog andere triggers (abandoned carts bijvoorbeeld) maar dat is voorbehouden voor de premium versie.

Mailpoet laat ook toe dat je je eigen veld toevoegt. Geboortedatum, bedrijfsnaam en andere gegevens die belangrijk binnen jouw marketing context
kunnen aangemaakt worden. Dat kan echter maar op twee plaatsen (door de mailpoet formulieren of door csv import) en dat is niet altijd handig.

Er is natuurlijk ook een maar. Immers, standaard worden alle email in WordPress verstuurd via de zogenaamde “phpmail” functie. En als je email vanuit hetzelfde ip adres wordt verstuurd als je website, dan is er niet zo veel aan de hand. Maar als dat niet het geval is (bijvoorbeeld je gebruikt Office365), dan zal je gegarandeerd
problemen krijgen met de deliverability van je emails.

Oplossingen zijn er voldoende uiteraard maar die zijn technisch gesproken niet altijd even makkelijk te implementeren.

Uiteraard is er ook een premium versie. In dat geval krijg je extra rapporteringen maar zal Mailpoet ook je emails gaan versturen en niet meer je WordPress installlatie. De prijs is vooral afhankelijk van het aantal subscribers. Je krijgt ook extra email sjablonen in de premium versie.