fbpx

desktop

Mailbox blog

Mobile + tablet

Mailbox blog

Bolletjes

Marketing automation met Mailchimp: simpel en snel

Mailchimp is het grootste email marketing platform ter wereld. Met 15 miljoen kleine en grote bedrijven als klant. Op de mailchimp blog hebben ze een aantal basiscijfers gepubliceerd die je zeker interessant zal vinden. 

Wist je bijvoorbeeld dat de gemiddelde open rate van een email campagne maar 20% is ? In de meeste artikels met interessante tools voor de KMO wordt mailchimp steevast genoemd. (zie bijvoorbeeld op The Innovation Enterprise).

Het mailchimp platform is ideaal voor wie professionele e-mails wilt versturen. Zonder daar te veel tijd aan te willen investeren. Mailchimp is dan ook een erg gebruiksvriendelijk en eenvoudig platform. Met Mailchimp kan je jouw e-mail marketing van A tot Z kan uitvoeren.

Met mailchimp creëer je in een handomdraai landing pages, dynamic content, signup forms en zoveel meer. Mailchimp is dan ook de ideale tool voor bedrijven die ‘connected with their audience’ willen zijn.

Natuurlijk hoort daar ook één van de krachtigste online marketing tools van het moment bij: marketing automation. Vroeger was dat een betalende optie. Maar sinds 2017 zit marketing automation gratis in het Mailchimp pakket inbegrepen.

Mailchimp biedt gratis een aantal interessante toeters en bellen aan die je makkelijk kan inschakelen. Heb je wat meer “extra” nodig, dan kan je ook werken met Active Campaign. Maar voor de startende marketeer is Mailchimp marketing automation een interessante optie.

Wat is marketing automation

Marketing automation draait om het bereiken van de juiste klant. Het bereiken van de juist klanten op het juiste moment en op de juiste manier. En dat alles automatisch. Men wilt namelijk de ‘customer retention’ zo lang mogelijk maken.

De bedoeling is om terugkerende taken over te laten aan mailchimp, door automatisering. Hierdoor spaar jij tijd uit voor andere dingen. Je stelt een campagne in op basis van een aantal triggers of acties (bv. trigger event based emails of audience trigger event based, abandoned cart emails, transactional email, tags contact profiles, enzovoort).

Die zullen dan vervolgens een kettingreactie teweeg brengen en resulteren in automatische marketing acties.

Automatische marketing campagnes zijn terugkerende campagnes die je één keer instelt. Daarna blijven deze campagnes op de achtergrond hun ding doen. Zo wordt er jou heel wat tijd en moeite uitgespaard en kan je jouw online marketing verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan: welkomst e-mail naar nieuwe leden, een bericht naar mensen die een winkelmand vulden maar de koop niet afgerond hebben, klanten waar je al een tijdje niets meer van gehoord hebt, het belonen van trouwe klanten, verjaardagen, …

Marketing automation voor jouw bedrijf

De allereerste stap is om uit te zoeken welke soort van automatische campagnes jij wilt gaan gebruiken. Mailchimp heeft al een aantal voorgemaakte automatisaties klaarstaan die vaak gebruikt worden. Zowel voor e-mail als andere kanalen zoals Facebook en Instagram.

Denk aan je doelpubliek! Bij B2C ga je veel werken met triggers op basis van acties en evenementen. Onderzoek wijst namelijk uit dat persoonlijke e-mails beter werken, speel daar dus op in.

Gebruik segmentatie en tags om persoonlijke of dynamische content toe te voegen aan je automatische e-mails. Bijvoorbeeld een tag als je klant vegetarisch is. Doormiddel van deze tag kan je dan een automatische mail sturen naar alle vegetariërs.

Mailchimp marketing automation biedt de volgende opties standaard aan :

  • Welkom email : stel je voor wanneer mensen zich inschrijven op je mailing lijst
  • Happy birthday : stuur een berichtje als iemand verjaart
  • Blogberichten delen : wanneer je een blogbericht publiceert op je website ontvangen ‘subscribers’ hier een nieuwsbericht over.
  • Reageren op status veranderingen : stuur een email bericht als de status van een adres wijzigt
  • Datum berichten :. Stuur automatisch een email op een bepaalde datum.
  • Terugkerende datums : ideaal voor abonnementen
  • Actiegerichte emails. : stuur berichten wanneer je klanten een bepaalde handelingen doen of juist niet doen (op een link klikken, campagnes openen, …)
Mailchimp: Automation campaigns.
Mailchimp marketing automation

Marketing automation doelen

Marketingautomatisering is ideaal om de relatie met je klanten in stand te houden. Enkele voorbeelden van wat je met marketing automation kan doen:

  1. Stuur nieuwe e-mailadressen op je mailing lijst een of meerdere welkomst e-mails. Stel jezelf en het bedrijf voor. Maar vergeet ook niet om je producten of diensten voortestellen.
  2. Stuur je klanten een e-mail voor hun verjaardag met een leuk berichtje of kortingscode.
  3. Stuur ze automatisch de nieuwe berichten die je gepubliceerd hebt op de website

Natuurlijk kan je ook je verkoop boosten met marketing automation. Verbind je webstore met Mailchimp en stel volgende acties in:

  1. Houd bij wanneer iemand een winkelmandje vult maar de verkoop niet afrond. Zo kan je hen eenvoudig mailen om ze aan hun winkelmand te herinneren. Of een tijd later bijvoorbeeld te laten weten wanneer één van hun items in promotie is.
  2. Plaatste een nieuwe klant net een bestelling? Stuur hen een enquête om de gebruiksvriendelijkheid van je website te controleren. Bestaande klanten kan je bijvoorbeeld ook op de hoogte houden van wanneer hun product verstuurd zal worden.
  3. Marketing automation kan bijvoorbeeld ook je klanttevredenheid verhogen. Namelijk door nieuwe klanten te bedanken of je beste klanten te belonen.

Tot slot is marketing automation ook perfect geschikt om inactieve klanten weer te reactiveren. Stuur hen bijvoorbeeld informatie over ‘product updates’ of speciale promoties. Je kan hen ook tutorials sturen of meer informatie over jouw producten.

Als iemand niet meer reageert op jouw e-mails kan je ook een nieuwe actie instellen. Zo ontvangen de non-responders een reeks van automatische e-mails. Deze mails kunnen op voorhand gemaakt worden.

Zo kan je een e-mail versturen met de vraag of men zich wilt uitschrijven. Maar ook het veranderen van interesse of het updaten van informatie is een mogelijke automatische e-mail.

Zoals altijd bij Mailchimp zijn er ook heel gedetailleerde rapporten beschikbaar voor marketing automation. Het opvolgen van je mails is belangrijk.

Wie opent welke e-mails opent? Welke automation campagnes werken en welke niet? Wat zijn de beste onderwerpen ? Op welke knoppen wordt er het meest geklikt wordt?

Meten is weten! Leer daar dan ook uit om je marketing automation campagnes aan te passen en te verbeteren.

Wil je meer weten ? Bekijk dan onze syntra ab mailchimp of onze blog over email marketing. Ook de mailchimp knowledge base is de moeite waard.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email
Share on print
Print
Andere WordPress berichten

dropbox webhooks

Ergens midden mei 2014, publiceerde Dropbox in een blogpost dat webhooks vanaf dan deel uitmaken van de standaard api diensten van deze cloud-applicatie.

5 degelijke plugins voor wordpress

Ik moet regelmatig op zoek naar plugins die een welbepaalde functie toevoegen aan wordpress. En dan merk ik dat er veel kaf tussen het koren is. Dat heeft niet altijd te maken met de kwaliteit van de plugins maar eerder met onverwachte conflicten die optreden tussen plugins.

nieuwsbrieven : verveel je subscribers niet

Meer en meer bedrijven maken gebruik van email marketing en nieuwsbrieven voor de verspreiding van hun commerciële boodschappen naar klanten en prospecten.

the new Jetpack 3.0 has arrived

Ik beschouwde me nooit als een echt grote fan van Jetpack maar daar lijkt nu verandering in te komen met de release van versie 3.0 vandaag op 20 mei 2014.