fbpx

desktop

Mailbox blog

Mobile + tablet

Mailbox blog

Bolletjes

Google adwords : 10 praktische tips [update 2020]

De digitalisering van onze maatschappij gaat sneller dan ooit. Daar zit een pandemie voor iets tussen, maar het is ook een natuurlijke evolutie. Aankopen gebeuren hoe langer hoe meer online, van alle mogelijke producten. En uiteraard wil jij daar een graantje van meepikken. Dus heb je een website en/of een webshop laten maken. En nu?

Een van de meest voor de hand liggende manieren om je producten of diensten vindbaar te maken is door middel van een Google Ads campagne.

Wil je weten of Google Ads ook voor jouw bedrijf interessant kunnen zijn? En hoe je het beste resultaat kan halen? Lees dan deze 10 tips over Google Ads aandachtig door. We zijn er zeker van dat ze van nut zijn.

STARTEN MET GOOGLE ADS

Google Ads is voor een ondernemer een doeltreffende manier om de conversie van zijn of haar website fors te vergroten. Een Google Ads/ Adwords account opzetten doe je online op https://ads.google.com/

Vooraleer te starten met Google Ads is het ook aan te raden om Google Analytics in installeren. Hiermee krijg je cijfers binnen van de bezoekers van je website die je dan weer kan inzetten bij je online marketing.

Maar eerst vertellen we in dit artikel wat Google Ads voor jouw business kan betekenen. We leggen uit wat het precies is en hoe het inzetbaar is voor je bedrijf. Hoe behaal je een optimale Return on Investment (ROI)? We geven je 10 tips om Google Ads efficiënt in te zetten.

Maar wat zijn Google Ads precies?

Google Ads zijn voornamelijk advertenties die verschijnen in de zoekresultaten van zoekmachines (hoofdzakelijk Google). Deze krijgen de hoogste plaats in de Google zoekresultaten. We noemen deze techniek ook wel search engine advertising (SEA). 

Er bestaat ook een gratis alternatief om hoog in de Google rankings te staan. Dat is de klassieke zoekmachine optimalisatie (SEO). Hierbij ga je rekening houden met honderden parameters die Google gebruikt om de niet gesponsorde websites te rangschikken. SEO is gratis, maar zeer arbeidsintensief. 

Dit artikel gaat echter over betalende Google Ads campagnes. Dit is SEA.

Het principe van Google Search Ads is eenvoudig: door te bieden op zoekwoorden die gerelateerd zijn aan jouw producten of diensten, ga je proberen om zo efficiënt mogelijk de juiste mensen naar jouw website te leiden. Google laat jouw advertentie (een keywords ad) zien in de zoekresultaten als er gezocht wordt op een woord of een woordgroep waar jij op biedt. Je betaalt alleen als de surfer ook effectief klikt op je advertentie en daarna terecht komt op je landing page. Dit principe wordt ook soms “paid search” genoemd.

TIP 1. CAMPAGNE AFSTEMMEN OP BEZOEKER

Het is belangrijk om je Google Ads campagne goed af te stemmen op de klant. In marketing spreken we over een verkoop tunnel of “funnel”. In de funnel bevindt de bezoeker zich altijd in een bepaalde fase van het aankoopproces. In de oriëntatiefase gebruik je andere, meer algemene zoektermen dan wanneer de keuze van de klant al vaststaat. Hij of zij heeft dan de creditcard al in de hand om een aankoop te plaatsen in je webshop. Klanten in het begin van de oriëntatiefase vereisen een andere aanpak. Emotie en verleidingstechnieken zijn op hun plaats om deze dwalende bezoekers te overtuigen. Met de juiste keywords proberen we om zoveel mogelijk hits op onze site te krijgen.

TIP 2. BEGIN EENVOUDIG

Google Search Ads bestaat dus eigenlijk uit het plaatsen van een bod op bepaalde zoekwoorden. In het begin ga je vooral voor keywords waarvan je een hoog conversiegehalte verwacht. De kans dat mensen direct doorklikken op je website is hierbij groot. Hierdoor is de efficiëntie van je Google Ads campagne natuurlijk optimaal. Dit is een prima methode om direct resultaten te zien van je online campagne activiteiten. Als je zelf nog wat onzeker bent op dit terrein is het vaak handig om de hulp in te roepen van een Google Ads specialist.

TIP 3. LAAT DE CTR NIET ZAKKEN!

De hoogte van je CTR (click through rate) score is in meerdere opzichten voornaam. Deze rate is de eerste graadmeter voor het effect van je campagne. Hij laat zien hoe jouw advertenties scoren op een bepaalde zoekterm. Dit is belangrijk voor wat Google de kwaliteitsscore noemt. De kwaliteitsscore is mede bepalend voor je positie tussen de zoekresultaten. Aan de hand van deze ranking wordt bepaald wat je voor een klik gaat betalen. Let op! Ook je concurrenten doen hun voordeel als jij laag scoort. Het kost ze dan namelijk minder om een positie boven jou in te kopen. Een keihard, maar interessant systeem dus. Oh ja, als je per se je positie in de zoekresultaten van Google wilt behouden, kun je uiteraard extra betalen. 😉

TIP 4. OPTIMALISEER DE KWALITEITSSCORES

Zoals we gezien hebben is de CTR, zo wel voor jou als voor Google, erg belangrijk. Het gaat er permanent om deze score te verbeteren. Maak groepjes of clusters van vergelijkbare zoekwoorden. Zet deze in een advertentiegroep bij elkaar. Als je vervolgens deze zoektermen terug kan laten komen in je advertentie neemt de advertentierelevantie toe. En dit heeft opnieuw een positieve invloed op je algemene kwaliteitsscore.

Komen deze zoekwoorden daarenboven ook nog eens voor op de landingspagina waar je bezoekers na een klik op jouw advertentie op terechtkomen? Dan krijg je een derde check ✔️bij ‘ervaring op de bestemmingspagina’ en gaat je kwaliteitsscore er verder op vooruit.

TIP 5. GEBRUIK LONGTAIL ZOEKTERMEN

De hele wereld koopt via Google Ads dezelfde voor de hand liggende zoekwoorden. Daardoor is de concurrentie tussen die woorden erg groot. De kans dat uitgerekend jij op die zoektermen nog gevonden wordt, is zeer klein. Slim zijn is de boodschap. Dat doe je door langere longtail zoektermen van meer dan drie woorden in te zetten. Weinig internetgebruikers zullen deze longtails één op één gebruiken. Ook klassieke éénwoords-zoektermen blijven dus noodzakelijk. De ervaring leert ons echter dat de conversie van longtails wel hoger ligt. Zo zullen internetgebruikers eerder op je site terecht komen en een bestelling plaatsen.

TIP 6. FINE-TUNING: MAAK GEBRUIK VAN UITSLUITINGSWOORDEN

Je kunt bepaalde zoektermen uitsluiten. Welke dit zijn, kun je vinden in je zoektermen rapport. Soms worden jouw advertenties namelijk getoond, terwijl mensen ergens anders op zochten. Standaard uitsluitingswoorden zijn bijvoorbeeld: tweedehands, outlet, zelf maken,… 

Sommige gekochte zoektermen worden niet of nauwelijks gebruikt door je bezoekers. Dat soort zoektermen vervuilt je campagne en zul je eruit moeten gooien. Je betaalt er namelijk wel voor. Dagelijks bij Google Ads inloggen bij de start van een campagne om dit bij te houden is noodzakelijk en je zal zien dat zowel je CTR als je conversie stijgen. Blijft dit klinken alsof je deze tekst in een vreemde taal leest? 

TIP 7. ALLEEN-BELLEN CAMPAGNES.

Dit is een beetje een vreemde eend in de marketing bijt. Je maakt reclame via Google Ads, maar in plaats van mensen naar je website te lokken, geef je ze een telefoonnummer in je advertentie! Je laat ze gewoon bellen. Dit is briljant. Zo kun je mensen mondeling over de streep trekken. Iemand die de moeite neemt om op jouw advertentie telefonisch te reageren is een serieuze klant. Je hebt nu de kans om de conversieratio fors te verhogen door de tijd te nemen om mensen kwaliteitsvolle informatie te geven. Telefoneren duurt langer, maar het is een alternatieve manier om Google Ads in te zetten tijdens de campagneperiode.

TIP 8. GOOGLE ADS INZETTEN IN CROSSMEDIALE CAMPAGNES

Te vaak worden Google Ads enkel ingezet om de online website marketing campagne te ondersteunen. Er bestaan veel meer manieren van adverteren. Vaak gebruikt je bedrijf die al. Voorbeelden zijn: reclamefolders, banners, brochures, radiospotjes, TV-spotjes en krantenadvertenties. Het gaat erom om ook in die traditionele (offline-) media dezelfde keywords te gebruiken als in Google Ads. Als mensen je bedrijf zoeken en zoektermen intypen die ze in je radiospot gehoord hebben, vinden ze je zo terug. Je bezoekersaantal van je website zal fors toenemen als je reclamevormen beter op elkaar aansluiten.

TIP 9. GEBRUIK EXTENSIES & EEN CALL-TO-ACTION

Uiteraard ben je als marketing specialist altijd bezig om zoveel mogelijk bezoekers op je website te krijgen, en blinkt daar een prachtige call-to-action om ze tot kopen te verleiden. Toch laten vele mensen een duidelijke call-to-action in hun Google Ads achterwege. Dat is uitermate jammer. In de nieuwe Google Ads interface kun je bij “Uitgebreide tekstadvertenties” de nodige tekst toevoegen. Een duidelijke boodschap maakt dat een bezoeker duidelijk weet waar de website over gaat en op jouw website link klikt.

Ook extensies (of extra brokjes informatie die je kan toevoegen aan je advertenties) zijn essentieel bij een zo effectief mogelijke campagne. Gebruik ze liefst allemaal: sitelinks, highlights, website-informatie, bellen en de locatie-extensie.

TIP 10. LOCATIES & APPARATEN

Je kan bij Google Ads aangeven dat jouw advertenties bestemd zijn voor een bepaald gebied. Op basis van het IP-adres van de bezoeker is meestal, maar niet altijd, vrij nauwkeurig te achterhalen waar deze zich bevindt. Zo hoef je dus niet te betalen voor bezoekers die te ver weg wonen en je winkel nooit zullen bezoeken. Richt je je wel tot heel Vlaanderen? Voeg dan elke provincie apart in. Zo kan je later zien welke provincies de beste resultaten opleveren en daar verder gaan optimaliseren.

Bekijk ook hoe jouw Google campagne scoort op de verschillende apparaten. Zijn jouw resultaten gevoelig beter bij mensen die via mobiele telefoon surfen? Verhoog dan jouw bod om hier nog vaker getoond te worden. Of is het net omgekeerd? Je kan ook je bod verlagen. 

TOT SLOT

Na het lezen van deze tips wil je wellicht meer weten. Zijn er tips die je graag zou willen toepassen? Als je nog niet goed thuis bent in Google Ads of online adverteren, doe je er verstandig aan om er een marketing specialist bij te halen. Deze hulp betaalt zich gegarandeerd terug in een hogere conversie. Zo kun je met minder geld meer bereiken. Daarnaast krijg je door de interactie met onze specialisten zelf ook meer verstand van de marketing. Dit is een win-win situatie.

Wil je ons als Google Ads specialist inhuren? Wil je gebruik maken van onze specialistische kennis? Neem gerust contact met ons op! Wij staan graag voor je klaar om, tijdens een verkennend gesprek samen met jou, te bespreken bij welke Google Ads strategie jouw onderneming het meest gebaat is.

Maak nu een afspraak of vraag ons om een gratis offerte! Met de hulp van Google Ads ben je er zeker van dat jij je doelpubliek bereikt!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email
Share on print
Print

Uitgelichte artikels

Inhoud Artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Andere WordPress berichten

wordpress 3.8 : nieuwigheden

Sinds begin december is Wordpress 3.8 uit, alias Parker. Wat zijn nu de nieuwigheden?

cookies

Volgens de EU e-privacy directieve van 26 mei 2012, moeten alle bezoekers van een website op de hoogte gebracht worden van het feit dat de website een cookie achterlaat op de computer van deze eerste. Maar wat zijn cookies nu?

mail merge

Mailchimp lanceerde onlangs een nieuwe addon voor google docs!

mailChimp’s autoresponders

Ik gebruik Mailchimp al geruimte tijd voor het beheer van verschillende email campagnes. Wat ik zo bewonder aan deze cloud applicatie, is vooral het doorgedreven beheer van de database van je abonnees.

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten