Sommige boeken zijn belangrijk omdat ze trendsetter waren. Andere omdat ze naderhand een kern van waarheid bevatten en dat de voorspellingen voor een groot stuk uitgekomen zijn.

Permissie Marketing van Seth Godin zit in beide categorieën. Enerzijds omdat het boek zelfs 18 jaar na uitgave nog een aantal elementen bevat die voor marketing belangrijk zijn en zelf vandaag nog kunnen gebruikt worden.

Anderzijds omdat de voorspellingen die in dit boek gedaan werden, voor een stuk waarheid geworden zijn.

Laten we dat eens meer in detail bekijken

Het boek “Permission Marketing” van Seth Godin

Traditionele marketing die de consumeert “stoort” bij zijn dagelijkse bezigheden heeft zijn beste tijd gehad. Dat is nu zo en was ook al zo eind van de jaren ’90.

We kwamen uit een periode waar creatieve en opvallende advertenties te pas en onpas aan de consument werden getoond op een opdringerige manier. Hetzij als reclameblok op tv hetzij als radiospot. Billboards, op de daken van taxi’s en ga zo maar verder. Denken we maar aan de grote adverteerders van weleer zoals Coca-Cola, Unilever en Procter & Gamble.

Het antwoord dat Seth Godin formuleerde op deze voorbijgestreefde vorm van communicatie is “Permission Marketing” waarbij de consument zelf instemt met het bedrijf om verdere reclameboodschappen te ontvangen.

Consumenten laten zelf op een bewuste manier toe dat een adverteerder hem of haar communicatie over producten en diensten stuurt. Dat kan bijvoorbeeld via een TV commercial waarbij gevraagd wordt om naar de website te surfen om meer informatie te krijgen over het desbetreffende product.

Het valt wel te noteren dat “Permission Marketing” de “oude methodes” hanteert om de campagnes op gang te krijgen. Immers, eerst wordt een “ongevraagde” boodschap getoond waarna het proces zelf van Permission Marketing pas echt op gang komt.

In tegenstelling tot de traditionele marketing, is Permission Marketing gericht op de lange termijn. Het neemt immers wel wat tijd in beslag om het vertrouwen van de consument te winnen.

Het ultieme doel is het vertrouwen van de klanten. Eenmaal er een relatie van vertrouwen en bekendheid is gevormd, kan de relatie nog verder uitgediept worden. En kan ook de commerciële dimensie een rol beginnen spelen.

Kortom, Permission Marketing zorgt voor een grote klantenrententie en bouwt aan een diepgaande commerciële relatie met de klanten van het bedrijf.

De meest natuurlijke en betekenisvolle omgeving waarin Permissie Marketing kan gedijen en tot bloei komen, is het internet. Internet communicatie is immers relatief goedkoop én interactief. Die twee eigenschappen zullen het succes van Permission marketing vormgeven en bepalen.

Permissie Marketing is ideaal voor een KMO

En alhoewel voorgaande theorie misschien niet tot de dagelijkse reflectie behoort van de meeste ondernemers, zijn er toch een aantal elementen die we even kunnen uitlichten. En actualiseren.

Vaak wordt opgemerkt dat de traditionele Interruptieve marketing beheerd en gedomineerd werd door de grote spelers zoals Coca-Cola en Unilever. Dat was zeker het geval.

Permission Marketing is echter meer gericht op menselijke commerciële relaties. Eigenlijk wat een KMO al deed voor de opkomst van de grote internationale concerns en waarschijnlijk voor een groot stuk is blijven doen.

Maar door het dreigende failliet (of toch minder en minder succes) van interruptieve reclame én de opkomst van het web en cloud applicaties, zijn de mogelijkheden enorm voor een KMO om op een moderne manier klantenrelaties te onderhouden via moderne media.

Enerzijds omdat de kost voor het gebruiken van interactieve media dramatisch gedaald is. Wie herinnert zich nog de tijden dat softwarekosten gigantisch duur waren en uitgebreid technisch implementatieproces vereisten.

Anderzijds zijn de meeste tools ook interactiever door de komst van het internet en vooral de cloud applicaties. Dat maakt interactieve communicatie makkelijker beheersbaar.

Het is echter niet enkel een kost voor het gebruik van de software die Permissie Marketing zo interessant maakt. Deze laatste vorm van marketing richt zich immers per definitie op kleinere, gesegmenteerde groepen die duidelijk uiting hebben gegevens aan de wens om benaderd te worden.

Hierdoor ligt de efficiëntie ook een stuk hoger dan de traditionele vormen van commerciële communicatie en wordt de CPA of Cost per Acquisition ook een stuk lager.

Laten we een voorbeeld nemen.

Je stuurt op een interruptieve manier weliswaar een direct mail waarop je je producten en je manier van werken aanprijst.

Je stuurt ze door naar je website waar je een contactformulier voorziet om op de hoogte te blijven van het aanbod van je firma.

Door deze eerste communicatie krijg een lijst van mogelijke contacten die je nu verder kan bewerken met je communicatie. Je kan ze zelfs promoties en nieuwsberichten versturen van je bedrijf.

Mogelijke technologieën die we hier gebruiken zijn :

Alle 4 zijn in principe gratis en mits een kleine scholing kan je ze makkelijk zelf beheren. Zo kan je als KMO perfect getimed reclameboodschappen sturen naar geïnteresseerde klanten op een erg efficiënte en makkelijke manier.

Het boek “Permission Marketing” van Seth Godin was revolutionair in zijn tijd en vormt zelfs 18 jaar na datum nog een goede inspiratiebron voor degenen die een efficiënte marketing willen en gericht zijn op langdurige relaties met bestaande en toekomstige klanten.