Klanten hebben allemaal de neiging om producten of diensten die we kopen een beoordeling te willen geven. Vroeger uitten klanten deze beoordeling vooral mondeling. Werken met Trustpilot biedt een kader om die beoordelingen strategisch te gebruiken in jouw voordeel.

Trustpilot : de waarde van een beoordeling

De tijd van deze vorm van reclame of juist antireclame ligt allang achter ons. Wie een miskoop doet, meldt dit “aan de hele wereld” door middel van een review. Nederlands is nu niet meteen een wereldtaal. Ook in het Nederlands bereidt de gemiddelde consument zich goed voor. Hij speurt eerst het internet naar een beoordeling die het best past bij zijn referentiekader.

Een belangrijk deel van zijn beslissing tot kopen, hangt af van deze beoordeling. Niemand koopt iets dat op diverse reviewsites word tafgekraakt.

Het is echter wel belangrijk dat je klant op een platform terechtkomt met een leesbaar review. Nederlands is dan ook de taal waar je klant naar op zoek is. Een positief review of beoordeling bij je producten is van levensbelang.

Beoordelingen zorgen niet enkel voor je online geloofwaardigheid, maar zorgen ervoor dat je site ook beter gevonden wordt in Google. SEO of search engine optimisation noemen we dat.

Review Nederlands

Mogelijk heb je een website die plaats voorziet voor het plaatsen van een eigen review. Een beoordeling door een klant rechtstreeks op je website houdt een risico in.Trollen kunnen je website en de reputatie van je zaak helemaal naar de bliksem helpen.

Tegelijk zijn er klanten die enkel maar een positief review achterlaten. Daar heeft een potentiële volgende klant helemaal niets aan. Deze vorm van beoordeling doet mensen twijfelen. Gespecialiseerde reviewplatforms zijn hier het antwoord op. Dit zijn professionele websites die oog hebben voor de waarde van het geplaatste review.

Nederlands blijft als taal niet langer achter. Er bestaan nu ook online platformen voor het gespecialiseerde review. Nederlands komt ook aan bot bij een groot platform zoals Trustpilot.

België blijft op dat gebied niet achter. Ons land is sedert jaren aanwezig op dit internationale platform. Wat is Trustpilot eigenlijk en hoe kan je werken met Trustpilot ?

Wat is Trustpilot ?

Consumenten en bedrijven samenbrengen, dat is de missie van Trustpilot.

België is al zeer vertrouwd met Trustpilot. Maar wat is TrustPilot?

Trustpilot is een reviewplatform dat je als consument toelaat een objectieve beoordeling van de kwaliteit van de diensten van een derde partij te beoordelen. Daarvoor stellen ze een platform ter beschikking en gebeuren regelamtig controles om de betrouwbaarheid van het platform te garanderen.

Het bedrijf is in 2007 opgericht in Denemarken, en stelt wereldwijd 700 mensen te werk. Maandelijks posten circa 1 miljoen consument een review. Nederlands is daarbij een taal die in de lift zit.

Het posten van een beoordeling gebeurt in principe op basis van echte klantervaringen.Zoals overal online vind je ook hier jammer genoeg trollen.

Trustpilot België is daarbij geen uitzondering. Het platform doet daarom beroep op klanten, medewerkers en software om iedere onbetrouwbare beoordeling eruit te pikken. Reviews worden echter alleen verwijderd als ze in strijd zijn met de regels van Trustpilot.

Als bedrijf kun je alvast niet vragen om de negatieve beoordeling van je bedrijf te laten schrappen.

Wat is Trustpilot voor bedrijven waard? Voor bedrijven is dit platform een nuttige tool om een vertrouwensband met je klanten op te bouwen.

Dit leidt tot klanttevredenheid! Zo kun je tevens je conversie verhogen en je vindbaarheid in zoekmachines gevoelig verbeteren.

Trustpilot België

We spreken wel over Trustpilot België, maar in feite bestaat er niet zoiets als een eigen platform voor ons land.

Nederlandstalige Belgen liften mee op Trustpilot Nederland en Franstalige Belgen gebruiken het Franstalige zusterplatform. Zo kan elke consument en klant in zijn eigen taal een beoordeling schrijven.

Hierbij kunnen Belgische bedrijven zeker hun voordeel halen. Van zodra een Belgische consument een beoordeling schrijft, heeft een onderneming haar eerste online review. België heeft er op die manier weer een beoordeeld bedrijf bij.

Voor de onderneming in kwestie betekent dit een gratis en automatisch bedrijfsprofiel. Steeds meer bedrijven zijn zo terug te vinden op het reviewplatform. Van steeds meer bedrijven bestaat op deze manier een online review. België is op deze manier al goed vertegenwoordigd.

Dat merken je klanten als ze een zoekopdracht uitvoeren in Google. Ook al ontstaat deze online aanwezigheid van je bedrijf ongevraagd,toch win je er heel wat vindbaarheid bij.

Wat is Trustpilot waard voor bedrijven?

Hierboven gaven we reeds aan dat consumenten en hun beoordeling ervoor kunnen zorgen dat je bedrijf online zichtbaar en vindbaar wordt.

Dat is allemaal leuk en aardig,maar als bedrijf heb je er geen zeggenschap over of je bedrijf op Trustpilot aanwezig is of niet. Indien een consument een beoordeling heeft achtergelaten, ben je meteen zichtbaar op het reviewplatform of je dat nu wilt of niet.

Toch is het belangrijk om de vraag wat is Trustpilot waard voor mijn bedrijf te stellen.

De gratis diensten voor bedrijven

Trustpilot biedt ondernemingen verschillende gratis diensten aan. Zo is er het kosteloos basic pakket. Hiermee nodig je gericht klanten uit om hun review achter te laten.

Met dit basic pakket kun je al kiezen voor een automatische melding van zodra iemand een beoordeling achterlaat. Ook kun je als bedrijf met deze gratis service reageren op het commentaar van een klant. Bovendien kun je commentaren die niet aan de Trustpilotrichtlijnen voldoen rapporteren.

Betalende diensten

Deze diensten behoren tot het betaalmodel van de reviewgigant. Wat is Trustpilot meer waard door deze betaalpakketten?

Indien ze goed worden ingezet door ondernemingen kunnen deze bedrijven hier zelfs geld mee verdienen. De klantenservice van een bedrijf moet zo positief mogelijk aanwezig zijn op Trustpilot. België is op dat vlak geen uitzondering. Net voor ons land is dit erg belangrijk omdat internationaal bekeken Belgische bedrijven ondermaats scoren op klantvriendelijkheid.

Goed opvolgen van klachten verhoogt je Trustscore. Dit leidt tot een betere reputatie, maar ook tot een verhoogde omzet. Dit reviewplatform geeft de mogelijkheid om opbouwend om te gaan met positieve en negatieve feedback van je klanten.

Dit is de sterkte van Trustpilot. België, en vooral zijn vaak ondermaatse klantvriendelijkheid dat in sommige bedrijven nog heerst, kan hier heel wat van leren. Het is trouwens een must dat ieder bedrijf zijn online reputatie bewaakt. Dit is mogelijk door:

  • De automatische feedback service.
  • Widgets en analytische tools die elke beoordeling ten gronde analyseren.
  • Uitgelichte reviews inzetten bij marketingcampagnes

Bedrijven die intensief bezig zijn met Trustpilot, hun klachten snel oplossen en daar positieve reacties op krijgen van klanten scoren doorgaans hoog in de Trustscore.

Deze Trustscore moet je echt verdienen. Betaalpakketten geven je toegang tot meerdere analyse- en andere tools. Dit komt de Trustscore nog meer ten goede! Negatieve comments laten weghalen is nooit mogelijk!

In die zin is het geld dat je betaalt voor de betalende diensten een investering in klantentevredenheid. Of als je serieus investeert in support voor klanten, kan Trustpilot een goede barometer zijn op de eerste plaats of je goed scoort en op de tweede plaats of er veranderingen zijn in de service levels doorheen tijd. Of met andere woorden : blijft je klantensupport constant op hetzelfde niveau of zitten er variaties in en presteer je soms minder.

Trustpilot betrouwbaar: hoe werkt het?

Zoals hierboven besproken is het voor bedrijven mogelijk om tegen betaling een aantal extra diensten bij Trustpilot aan te kopen. Dit geeft de mogelijkheid problemen snel en adequaat aan te pakken en je positieve online reputatie te behouden.

Trustscore:

Het is niet mogelijk om je bedrijf een hogere Trustscore te geven. De Trustscore is de graadmeter waar het allemaal om draait bij Trustpilot. België vormt daarop geen uitzondering. Ook hier is het de gemiddelde klanttevredenheid de graadmeter voor een bepaald bedrijf.

Trustpilot doet er alles om fraude door bedrijven tegen te gaan. Je koopt geen goed review. België en zijn consumenten hebben daar geen boodschap aan. Een negatieve beoordeling wordt nooit weggehaald. Dit maakt Trustpilot zo betrouwbaar.

De ketting is zo sterk als de zwakste schakel

Uiteraard heb je mensen die altijd blijven zeuren over een product of dienst. Dit is de zwakte schakel van het platform. Het is voor Trustpilot moeilijk om zich hiertegen te verdedigen. Daarom heeft Trustpilot het hele werkingsproces ook online gezet, zodat de organisatie volledig transparant is voor buitenstaanders.

Het bedrijf laat zien wat hun verdienmodel is. Het platform vertelt wie reviews mag schrijven. De richtlijnen worden uitgelegd. Het is duidelijk waar een beoordeling aan moet voldoen.

Oog voor negatieve comments

Het enige wat bedrijven kunnen doen om een goede Trustscore te krijgen is negatieve signalen snel oppikken. Vervolgens: de consument helpen en ervoor zorgen dat er uiteindelijk een tevreden klant overblijft, die alsnog een positieve reactie achterlaat.

Richtlijnen

Als een review niet voldoet aan de richtlijnen wordt de auteur verzocht om zijn bericht aan te passen. Zo niet wordt het review verwijderd.

Trustpilot zal nooit zomaar berichten verwijderen omdat ze negatief geschreven zijn. Ook bedrijven die betaalde diensten afnemen hebben niet de bevoegdheid om hierin te kunnen manipuleren. Ook dit maakt Trustpilot betrouwbaar!

Trustpilot in een WordPress site gebruiken

Je kan dit eigenlijk op twee verschillende manieren doen. Enerzijds kan je en stukje code integreren op je website en dan de reviews integreren op je webpagina. Meer uitleg vind je op de pagina “Een TrustBox-widget toevoegen aan een webpagina“.

Maar dat is een vrij technisch proces. Makkelijker is te werken met een WordPress plugin.

https://wordpress.org/plugins/review-widgets-for-trustpilot/

En dan verloopt de integratie een stuk makkelijker. De plugin geeft je Trustpilot reviews weer in leuke en vooraf ontworpen widgets. Je kunt eenvoudigweg je eigen widgets maken en weergeven, en je beoordelingen filteren om het vertrouwen van klanten op te bouwen en de SEO te verhogen.

Je integreert je reviews op een pagina door gebruik te maken van een shortcode.

Anderzijds kan je trustpilot ook integreren in je Woocommerce webshop. Hiervoor is een plugin ontwikkelt (waar je enkel van kan gebruik maken als je een truspilot account hebt) die je zoals elke WordPress plugin installeert en activeert. Meer info vind je op de Woocommerce integratie pagina.

Trustpilot integraties

Uiteraard kan je niet enkel trustpilot gebruiken in je WordPress site. Er bestaan verschillende integraties voor verschillende platformen : Bigcommerce, Magento, Opencart en Prestashop om er maar enkele te citeren. Check bovenstaande pagina’s om te zien hoe je dit in jouw website kan integreren

Trustpilot: betrouwbaar blijven!

Het reviewplatform wil duidelijk bijdragen tot een grotere algemene klanttevredenheid. Dit betekent niet alleen het online gedrag van bedrijven monitoren.

De Trustpilotmedewerkers zijn zelf ook erg alert. Te veel positieve reviews wekken argwaan op. Ook klanten kunnen bijdragen tot de bestrijding van misbruik op het platform.

Het is erg belangrijk dat zowel positieve als negatieve reviews authentiek en eerlijk geschreven zijn. Klanten worden door het platform zelf aangespoord om te positieve, te negatieve of fake commentaar te flaggen.

Tools en toegewijde medewerkers kunnen niet alles ondervangen. Zo heeft een trouwe klant van je bedrijf het eerder door wanneer een medewerker van je concurrent jouw bedrijf zwart maakt en daarbij zogenaamd achteloos de naam van zijn werkgever nalaat.

Besluit: Trustpilot is betrouwbaar

Trustpilot kan als platform wel degelijk bijdragen tot de klanttevredenheid van je consumenten. Als bedrijf kan je maar pas inspelen op de behoefte van je consument, indien je over eerlijke informatie beschikt.

Eerlijke feedback is een must. Het platform doet er zelf alles aan om misbruik bij de geplaatste reviews te voorkomen. Dat is gelukkig ook in het belang van Trustpilot zelf.

Het verdienmodel van Trustpilot zijn de betaalde diensten aan bedrijven. De Trustscore, maar ook de gang van zaken op het platform zijn een momentopname. Alertheid is erg belangrijk in dit geheel.

Mocht Trustpilot zijn regels aanpassen, waardoor machtige bedrijven toch kans zien om positieve reviews te kopen en negatieve reviews te laten verwijderen, of wanneer zelfs deze indruk maar ontstaat, dan zal het snel gedaan zijn met de goede reputatie die een bedrijf als Trustpilot nu heeft opgebouwd.