5 tips om je webshop te verbeteren

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

KMO’s in Vlaanderen investeren in webshops maar haken al te vaak af wegens gebrek aan interesse of bezoekers. Dit artikel geeft je 5 praktische tips om meer bezoekers naar je webshop te lokken.

Als je nog niet gekozen hebt voor een bepaalde technologie om jouw producten online te verkopen, dan kan je onze blog over woocommerce misschien eerst even bekijken. Met een marktaandeel van 33% in België is dit zeker een interessante optie om te bekijken.

webshops : stand van zaken

Dit artikel is oorspronkelijk geschreven in 2015. Ondertussen zijn we in 2020. We schreven toen :

Volgens de laatste cijfers van Unizo, zijn tot 30% van de KMO’s in Vlaanderen actief in e-commerce.  En het betreft hier (opvallend) vooral kleine bedrijven. 70% zijn eenmansbedrijven of bedrijven met maximum 4 personeelsleden. Opvallende cijfers.

Ook Becommerce kwam onlangs met goed nieuws :  volgens de organisatie zouden er de volgende jaren jaarlijks 5000 nieuwe webshops geopend worden. In 2020 zouden er dan zelfs meer online shops zijn dan offline.

Maar dat wil nog niet zeggen dat het e-commerce verhaal een succesverhaal is voor de KMO. In dezelfde studie wordt vermeldt dat 60% van degenen die geïnvesteerd hebben in een webshop minder dan 10% van hun omzet halen via dit kanaal.

De markt in Vlaanderen mag dan rijp zijn voor e-commerce. Maar vaak zijn het de grote spelers die de markt domineren en lijkt er op het eerste zicht weinig ruimte voor webshops van KMO’s en handelaars.

Herkennen jullie de situatie ? Ja natuurlijk. Uiteindelijk is er nog niet zo veel veranderd sindsdien. De tools zijn krachtiger en performanter geworden maar het is nog altijd een commercieel gevecht. Vooral dan met de grotere spelers.

In de top 10 van de grootste webshops in België, zijn er geen Belgische bedrijven (bron : https://www.retaildetail.be/nl/news/algemeen/10-grootste-webshops-belgi%C3%AB-volledig-buitenlandse-handen)

Maar de markt is sindsdien wel gigantisch gestegen. Wel niet meer zo spectaculair als 4 jaar geleden maar toch.

procentuele groei e-commerce in België
bron : https://www.ecommercenews.be/belgische-ecommerce-e82-miljard-waard/

5 webshop tips om meer bezoekers aan te trekken

Wil je met je eigen webshop beginnen en ben je op zoek naar wat technische tips ?

Daarom deze 5 tips. De tips zijn geen marketing- of verkoopstips maar eerder technische zaken. Succesvolle webshops passen ze allemaal toe. Check it out 👍

Be mobile or die

Het is al tot in den treure gezegd en geschreven maar Google doet aan “positieve discriminatie”. Ze bevoordeelt de websites die reageren op mobiele apparaten zoals smartphones en tablets door ze een betere en meer zichtbare plaats op te geven in de zoekresultaten.

Dat zit zo (theoretisch voorbeeld). Stel dat je 3 schilders hebt in je dorp en die hebben elk een website maar slechts 1 van die drie is geschikt voor mobiele apparaten. In theorie zal Google de schilder met de mobiele website hoger zetten in de zoekresultaten naar “schilder in dorp x”.

Maar daarnaast lijkt het ook gewoon een kwestie van gezond verstand om je website mobiel geschikt te maken als je weet dat in bepaalde sectoren al tot 50% van de bezoekers van e-commerce sites tablets en smartphones gebruiken voor hun aankopen. Studies (oa Marketingland) wijzen dat ook uit.

In vijf jaar tijd heeft het percentage Europese consumenten dat een mobiele telefoon gebruikt of tablet om online te winkelen is bijna verdrievoudigd.
Gemiddeld hebben bijna 67% van de Europeanen gewinkeld met behulp van een mobiel apparaat tijdens het afgelopen jaar. Dat wil zeggen dat meer dan 2/3 van je potentiële klanten je website op een mobiel apparaat zal bezoeken.

Eeen fijne ervaring op mobiele apparaten zorgt voor tevreden klanten die zullen terugkomen en meer zullen kopen in de toekomst.

percentage e-commerce aankopen met mobiel apparaat
bron : https://www.postnord.com/contentassets/f1c34a0cd6b04ff591b2199de13f3986/e-handel_europamaster_0910-en_us_final.pdf

Snelheid

Niemand heeft tegenwoordig nog zin om te wachten en al zeker niet op een trage website. Studies wijzen uit dat een laadsnelheid van 3 tot 7 seconden de maximum grens is die consumenten willen toestaan alvorens ze naar een andere site surfen.

Wat is de laadsnelheid van jouw webshop ? Test het uit met gtmetrics.

De prestaties van een website hebben een groot, meetbaar effect op de klantenervaring en onrechtstreeks dus op de omzet. Studies hebben consequent aangetoond dat een hoge snelheid van de pagina’s leidt tot een betere conversie. Met andere woorden, hoe sneller een webpagina wordt geladen, hoe groter de kans dat een gebruiker de gerichte actie op die webpagina uitvoert.

invloed van de laadsnelheid van een website op conversies
bron : https://www.cloudflare.com/learning/performance/more/website-performance-conversion-rates/

Vooral voor resource-intensieve webshops en content management systemen die gebruik maken van database technlogieën, hebben er alle belang bij een snelle website te ontwikkelen. Technieken die hier kunnen gebruikt worden zijn caching en cdn technieken.

Als je woocommerce gebruikt voor je webshop, verwijs ik je graag door naar dit artikel over hoe je de laadsnelheid van je WordPress site kan verbeteren.

Makkelijk afrekenen

Wereldwijd is het percentage dat een bestelling plaats maar net voor de betaling afhaakt gesitueerd op 70%. Een van de belangrijkste factoren (naast credibiliteit en duidelijkheid van de algemene voorwaarden) is de complexiteit van het betaalproces.

Investeer daarom in betaalsystemen die simpel zijn en die gekend zijn bij he grote publiek. Check desnoods zelf of het makkelijk is of niet.

Multisafepay, één van de actoren die actief zijn in de markt van de online betaalmethodes, is tot dezelfde conclusie gekomen en heeft sinds kort een systeem op de markt dat nog geen twintig (!!) seconden in beslag neemt.

Wees online beschikbaar – chat met je prospects

Surfers op je website zitten vaak met een aantal vragen en gaan dan ook op je website op zoek naar de informatie die ze nodig achten om een juiste beslissing te kunnen nemen. Veel webshops gebruiken meer en meer chat-software om online vragen te beantwoorden en klanten te begeleiden. Dergelijke systemen vereisen uiteraard dat je constant online bent.

Chatbots zijn een vorm van ‘intelligente assistent’ technologie, zoals Siri of Google assistent. Historisch gezien zijn ze gericht op één specifieke taak binnen een organisatie.Momenteel zijn er twee soorten chatbots: een gewone chatbot en een intelligente chatbot die wordt aangedreven door machinaal leren en kunstmatige intelligentie (AI).

Chatbots kunnen effectief een onbeperkt aantal webgebruikers tegelijkertijd beantwoorden. Ze zijn geautomatiseerd, bieden 24/7 ondersteuning en zijn een goedkopere optie dan het betalen van medewerkers om vragen te monitoren. De responstijd is instant- in elke tijdzone. Ze kunnen urenlang chatten zonder de noodzaak van menselijk toezicht.

Waarom chatbots gebruiken ?

  • Chatbots kunnen de operationele kosten tot 30% verlagen.
  • 50% van de bedrijven is van plan meer uit te geven aan chatbots dan aan mobiele apps.
  • 64% van de internetgebruikers zegt dat 24-uurs service de beste eigenschap van chatbots is.
  • 37% van de mensen gebruikt een klantenservicebot om in geval van nood een snel antwoord te krijgen.

Wees duidelijk

De wettelijke spelregels zijn niet altijd duidelijk en bij webshops zijn er veel addertjes on het gras. Maar puur vanuit marketing-technisch standpunt gaat het bij online verkoop NIET om de kleine lettertjes en verborgen kosten maar om duidelijkheid over kosten, producteigenschappen en algemene voorwaarden.

Meer info over praktische tips om transparant een webshop te runnen, vind je op de website van Unizo.

Nog meer dan in een offline shop moet een webshop niets aan de verbeelding overlaten maar integendeel specifiek en open communiceren over het toegepaste commercieel beleid en het respect voor de privacy van hun bezoekers.

Sinds 25 mei 2018 is daarbij nog de spelregels van GDPR bijgekomen. Allemaal in het kader van volledige transparantie voor de eindgebruiker. Die dat ook zo wil. Geen verborgen kantjes.

Technische checklist voor jouw webwinkel

Dit klein lijstje zal je helpen om beter te kunnen inschatten of je webshop voldoet aan een aantal technische kenmerken.

  • wat is de laadsnelheid van je website gemeten via gtmetrics : probeer onder de 2 seconden te blijven
  • wat vind je zelf van de mobiele ervaring van je webshop ? Bezoek je webshop op je smartphone en bekijk objectief of je makkelijk kan navigeren en op zoek kan gaan naar een bepaald product. Vraag dit ook aan een aantal vrienden en kennissen.
  • doe zelf een bestelling op je website. Bekijk hoe lang dit duurt (doel = minder dan 20 seconden)
  • Wat is het percentage van de bezoekers dat wél een bestelling plaatst maar niet afrekent ? Dat zou minder dan of gelijk aan 70% moeten zijn.
  • Zijn de volgende pagina’s aanwezig op je website : algemene voorwaarden, privacy statement, cookie beleid
  • Kunnen website bezoekers makkelijk inzage aanvragen in de gegevens die je over hen bewaart ?
  • Gebruik je een specifieke “optin” voor je privacy policy op ELK formulier op je website ?
  • Heb je al eens een test gedaan met een chat of chatbot op je website ?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email
Share on print
Print

Download e-book

Download gratis ons gratis "Praktisch Wordpress handboek"