Ergens midden mei 2014, publiceerde Dropbox in een blogpost dat webhooks vanaf dan deel uitmaken van de standaard api diensten van deze cloud-applicatie.

Maar wat zijn nu eigenlijk webhooks. Stel dat je een applicatie hebt die de files die verschillende gebruikers op een dropbox account zetten, moet synchroniseren met een boekhoudpakket. In feite heeft die applicatieniet enkel de mogelijkheid om constants requests (het zogenaamde “polling”) naar de dropbox api te sturen om te zien of er iets veranderd is.

Webhooks maakt dit soort syncing overbodig want het is nu de dropbox api zelf die een verwittiging (notification) stuurt naar ons boekhoudpakket om te verwittigen dat er een wijziging is op de server. Dat bespaart letterlijk duizenden requests per minuut en syncing is hiermee een stuk efficiënter geworden.

Misschien is deze informatie weer typisch “geekstuff” maar ideeën en uitvoeringen als deze die het webverkeer efficienter maken, zullen de integratie van applicaties via de cloud nog aantrekkelijker maken.

Zo gebruikt Mailchimp webhooks en daar kunnen we ons onmiddellijk wel weer iets bij voorstellen. Via webhooks kan ons crm systeem bijvoorbeeld onmiddellijk nieuwe inschrijvers voor onze nieuwsbrieven integreren in het contact management. Of als onze klant online zijn mailprofiel aanpast, kunnen de individuele records van het systeem onmiddellijk aangepast worden. Vroeger hadden we voor zo’n kleine wijziging misschien 50 requests naar de server nodig. Syncing the easy way.

Het één en ander wordt dit in dit filmpje nog verder uitgelegd.