Spam Bestrijden In WordPress Websites

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Veel website-eigenaars ontvangen bijna dagelijks tientallen “spam” berichten van geautomatiseerde bots die publieke contactformulieren invullen. Kan je spam via een contactformulier in WordPress vermijden? Absoluut!

Wij willen je uitleggen hoe je je tegen spam in WordPress kan beschermen door onder andere gebruik te maken van de anti-spam techniek “captcha”.

ONGEVRAAGDE FORMULIEREN = SPAM

Elke website moet een contactformulier hebben. Want dat is tenslotte toch de bedoeling : ervoor zorgen dat potentiële klanten met jou in contact kunnen treden en e-mailadressen verzamelen om later te gebruiken voor je eigen communicatie.

Maar elk contactformulier is een potentiële bron van ongevraagde en ongewilde antwoorden van bezoekers die allerlei diensten en producten aan de man proberen te brengen. Wie heeft er nog geen opmerking via het contactformulier gehad dat de website nog gigantisch kan verbeterd worden qua seo en vindbaarheid ?

En dat is vervelend. Niet alleen had je verwacht om een nieuwe klant aan de haak te slaan en valt een opmerking over de genaamde onvindbaarheid van je WordPress site wat tegen. Maar voor degenen die google analytics conversies gebruiken, vallen nu ook site conversies in het water. Immers, elk van die ongevraagde antwoorden wordt door google analytics geregistreerd als een conversie wat zeker niet het geval is.

Bovendien blijkt nog eens dat het merendeel van deze contactformulieren die ingevuld worden, geen fysieke mensen zijn maar zogenaamde “spam bots”. Dat zijn geautomatiseerde programma’s die massaal contactformulieren invullen en versturen naar de eigenaar van de website. Wat dus resulteert in een berg aan ongewenste e-mails. 

Het lijkt dus een goede strategie om je WordPress website wat beter te beschermen tegen dergelijke ongevraagde contactopnames.

GEBRUIK “CAPTCHA”

recaptcha voorbeeld

Om WordPress anti-spam te maken, wordt hiervoor een zogenaamde “captcha” gebruikt.

Captcha is volgens http://www.captcha.net/ een programma dat websites beschermt tegen spam van deze zogenaamde bots. Deze software gebruikt menselijke eigenschappen die computerprogramma’s niet kunnen nadoen als criterium om te zien of er een bot of een mens aan het werk is.

Zo kunnen bijvoorbeeld bots nog steeds niet “teksten op beelden” lezen of patronen herkennen van vervormde tekst op beelden.

Captcha staat trouwens voor “Completely Automated Public Turing Test To Tell Computers and Humans Apart”.

Een van de meest gebruikte plugins om contactformulieren te beheren op wordpress sites, is contact form 7. Volgens de laatste gegevens is deze plugin ondertussen zowat de de facto standaard geworden, alhoewel er een heleboel alternatieven bestaan die minstens evenveel opties en mogelijkheden bieden.

De meest robuuste oplossing is door Google’s Recaptcha te gebruiken. Hierdoor krijg je robuustheid van Google’s oplossing maar er zijn daarna vaak problemen gesignaleerd met het doorsturen van de gegevens van het contactformulier. En ook dat heb ik al aan den lijve ondervonden.

In elk geval wordt het proces om Recaptcha te installeren duidelijk uitgelegd op de desbetreffende pagina van contact form 7.

REALLY SIMPLE CAPTCHA

Een ander simpel alternatief is door gebruik te maken van de anti-spam plugin “Really Simple Captcha” dat je de mogelijkheid biedt een eigen, simpeler versie van een captcha te installeren in je webformulieren. 

Het principe is simpel: deze plugin genereert een image met cijfers. Net daaronder komt dan een input veld waarin je de cijfers moet herhalen die je op de afbeelding ziet.

Een mogelijk alternatief is Contact Form 7 Image Captcha.

In tegenstelling tot veel plugins, wordt er bij deze plugin vrij weinig uitleg verschaft over hoe je nu juist deze plugin gebruikt na installatie.  Voor meer informatie kun je terecht op de contact form7 captcha pagina.

In feite komt het erop neer dat je onderaan je contactformulier twee shortcodes moet zetten om deze plugin te activeren. De eerste shortcode activeert de afbeelding met de cijfers, de tweede een invoerveld om de cijfers van de afbeelding in te voeren.

CLEANTALK

Een alternatieve plugin anti-spam voor WordPress is CleanTalk. Door deze plugin aan je website toe te voegen en in te stellen, ben je helemaal klaar om spam vaarwel te zeggen.

Geen CAPTCHA, geen vragen, geen puzzels, geen rekensommen,…

De plugin werkt samen met een groot aantal plugins voor contactformulieren en comment forms en stopt spam comments, spam registraties, spam contact e-mails, spam bestellingen, spam inschrijvingen,… Daarenboven checkt en verwijdert de plugin de aanwezige spam comments en spam users, is het compatibel met mobile users, devices, GDPR.

Je merkt het. De plugin heeft niet voor niets meer dan 100.000 actieve installaties. Je mag hem gratis installeren en na een proefperiode wordt er $8 per jaar gefactureerd. Wat een kleine prijs is om te betalen voor een spamvrije website.
In de instellingen kan je trouwens checken hoeveel spam de plugin in totaal al heeft tegengehouden. 

AKISMET

Voor wie nog niet overtuigd is en toch op zoek is naar een andere oplossing hebben we nog de plugin Akismet. Deze plugin checkt de commentaren en ingevulde contactformulieren constant met hun globale spam database.

Zo wordt de spam mail in je WordPress site automatisch weggefilterd. De plugin blocks spam comments en geeft duidelijk weer welke werden geïdentificeerd en geblokkeerd door Akismet. 

De plugin heeft meer dan 5 miljoen actieve installaties. De API key om de plugin te mogen gebruiken is gratis voor persoonlijke blogs, maar voor commerciële en zakelijk sites zijn er betalende formules.

CONCLUSIE

Het is niet nodig om je website te laten verdrinken in spam mails en commentaren. Niet alleen is het vervelend, maar het is ook slecht voor je SEO score.

We hopen dat we hier dan ook de nodige oplossingen hebben aangedragen om je zelf in staat te stellen om je WordPress website terug fit te krijgen. 

Niettemin willen we graag nog even meegeven, dat als het toch allemaal niet blijkt te lukken, dat wij er zijn om je bij te staan met raad en daad. 

Onze contactgegevens vind je hieronder, dus dan horen we het wel!


Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email
Share on print
Print

Download e-book

Download gratis ons gratis "Praktisch Wordpress handboek"