SEO optimalisatie van afbeeldingen in WordPress (in 5 stappen)

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

SEO optimalisatie van afbeeldingen is nog niet zo bekend bij de gemiddelde websitebezitter. Dit artikel tracht hier wat aan te doen. SEO optimalisatie van afbeeldingen in WordPress Als we het vroeger hadden over het “optimaliseren” van afbeeldingen voor een website, dan ging het vooral over comprimeren van afbeeldingen. Veel foto’s maken dat je website trager laadt. Dat vonden de bezoekers niet leuk en ze klikten verder. Google plaatst trage websites achteraan bij de zoekresultaten. Het is dus ontzettend belangrijk dat een website snel laadt.

Optimalisatie van afbeeldingen – Hoe moeten we hieraan beginnen?

Optimaliseren van afbeeldingen betekent tegenwoordig ook dat je afbeeldingen voorziet van de nodige tags. Dat is informatie die je via WordPress kan toevoegen aan de afbeelding. We hebben het dan over een title-tag, een description-tag en een alt-tag. Als we deze informatie toevoegen aan onze afbeeldingen beïnvloedt dat onze SEO ranking positief. Google weet zo namelijk meer over de afbeeldingen die we gebruiken. Deze informatie wordt geïndexeerd en gebruikt in hun zoekmachine.

Visual search neemt toe

Er zijn steeds meer mensen die visueel zoeken, de zogenaamde visual search. Ze uploaden dan een afbeelding van bijvoorbeeld een fiets in Google. Ze krijgen dan resultaten van afbeeldingen van fietsen, en daar kunnen ook winkels tussen zitten. Het is dus commercieel interessant om je foto’s te voorzien van de nodige informatie tags, zeker als het gaat om je producten.

Soms is het erg lastig om de juiste zoektermen te vinden voor wat je wil omschrijven. Je kunt het dan beter gewoon laten zien. Op de achtergrond heeft Google al die afbeeldingen van fietsen nauwkeurig beschreven (bijv.:kleur, type, soort fiets) en de gegevens opgeslagen in een database samen met de afbeelding. En dat willen ze doen voor alle afbeeldingen op het internet.

Het toevoegen van tags aan al je afbeeldingen op je website zorgt ervoor dat je op “afbeeldingen” als contentsoort veel beter gaat scoren. Ook mensen die visual search gebruiken, kunnen dan jouw bezoekers worden. Je zult hiermee meer traffic naar je website lokken, wat uiteindelijk de conversie, dus bezoekers omzetten in betalende klanten, positief zal beïnvloeden.

Alle tags ineens aanpassen met Bulk Updater?

Nu zie ik je al denken. “Maar ik heb inmiddels tientallen blogs en artikelen op mijn website staan. Ik heb misschien wel honderden afbeeldingen gebruikt. Als ik nu achteraf alle afbeeldingen moet gaan ‘taggen’ kost me dat dagen werk!”

In zo’n geval kun je gebruik maken van een tool die de optimalisatie van afbeeldingen automatisch doet. Zoals de Bulk Updater. Deze plug-in zet echter bij alle tags zoals alt-tag, alt-description , title-tag de bestandsnaam als tag tekst. Dit gaat automatisch en snel.

Is dit wat je wilt? Je zult zien dat er betere manieren zijn om de SEO optimalisatie van afbeeldingen te regelen voor je WordPress website.
In het artikel geven we je 5 tips mee hoe je de afbeeldingen het best kunt optimaliseren. Volg de stappen en je website zal beter gevonden en bezocht worden.

Stap 1. Gebruik originele foto’s en zo weinig mogelijk stockfoto’s

Een punt van aandacht bij de optimalisatie van afbeeldingen is het gebruik van stockfoto’s op je website. Niets is zo makkelijk als gebruik te maken van websites met stockfoto’s, vaak gratis te gebruiken zoals bij Pixabay. Het is niet erg om dit af en toe te doen maar overdrijf niet. Zorg er wel dat de foto iets aan je verhaal toevoegt. Een afbeelding moet in principe altijd functioneel zijn.

Dat gezegd hebbende is het toch beter om je zelfgemaakte foto’s te gebruiken. Google is namelijk vooral op zoek naar originele content. Websites die veel rijke en originele content weten te bieden komen bovenaan in de ranking te staan. Stockfoto’s zijn geen originele content. Op honderden websites komen we vaak dezelfde foto’s tegen. Wie kent niet de glimlachende reclamevrouw met de telefoon in de hand, bij de rubriek “contact” opnemen. Sommige sites gaan zelfs zover dat ze een stockfoto als teamfoto gebruiken. De reden maakt niet uit, maar als de klant hierachter komt zal hij toch zijn wenkbrauwen fronzen. De betrouwbaarheid van je bedrijf is in dit geval in het geding.

“gebruik niet teveel stockfoto’s”

Onthoud dat stockfoto’s wel gebruikt mogen worden, maar dat je hiermee niet moet overdrijven. Je zult qua SEO niet kunnen scoren met deze stockfoto’s, maar je wordt nog niet bestraft door Google als je ze gebruikt. Dat zou ook niet eerlijk zijn, omdat ze op bijna alle websites gebruikt worden. Als je echter een goede zelfgemaakte foto hebt, geef dan hier de voorkeur aan. Je kunt hem gebruiken om die pagina beter te laten scoren in de zoekmachines door er de juiste tags aan toe te voegen. Hierover later meer.

Stap 2. Voeg je foto’s toe in je xml sitemap

Elke WordPress website heeft een standaard sitemap. Dit is een overzicht van de hele website waarbij de hele pagina structuur wordt weergegeven. We kunnen de afbeeldingen ook toevoegen aan dit overzicht. Dit maakt het voor de robots van Google makkelijker om je website te doorgronden. Het resultaat is dat meer gegevens van je website goed door Google geïndexeerd kunnen worden, wat alleen maar gunstig is voor de zoekresultaten.

Help robots van Google om je website te doorgronden

Je kunt in WordPress een vinkje aanzetten om XML image sitemaps te activeren. Dit gaat om standaard afbeeldingen, galerij afbeeldingen, en zelfs WooCommerce afbeeldingen van producten.

Stap 3. Afbeeldingsnaam moet beschrijvend zijn!

Erg belangrijk bij de optimalisatie van afbeeldingen is de bestandsnaam. Als je de SEO score van je website wilt verbeteren, moet je aandacht besteden aan de naamgeving van afbeeldingen. Het klopt dat een bezoeker hier niets van ziet, maar de robotjes van Google wel! Die doorzoeken je hele website. De teksten en ook de afbeeldingen worden geanalyseerd, om de waarde van jouw content te kunnen bepalen. Aan de hand van gegevens die op je site staan probeert Google te achterhalen wat er op de afbeeldingen staat.

Voorbeeld: Stel dat je een tekst hebt geschreven over de binnenstad van Antwerpen, dan kun je een afbeelding de volgende naam meegeven:

DSC2351.jpg” een dergelijke omschrijving zal Google niets vertellen over de foto.

veel beter zou zijn: “Stadhuis-Antwerpen-met-marktplein”.jpg

Zorg ervoor dat de titel van je afbeelding beschrijvend is. Daarnaast moet de naam zo kort mogelijk gehouden worden. Een uitgebreidere beschrijving kun je kwijt bij de alt-tag en de description tag.

Stap 4 : Optimalisatie van afbeeldingen: Gebruik de alt- en title-tag

Deze tip voor de optimalisatie van afbeeldingen gaat wat verder in op het gebruik van tags. Een alt-tag of alternatieve tekst tag kun je toevoegen aan een afbeelding. Vroeger was deze tekst bedoelt voor blinden of slechtzienden. Tegenwoordig ook voor mensen die surfen zonder afbeeldingen.

Alt-tags spelen een rol bij de SEO van je artikel. Hoe meer informatie Google kan vinden over afbeeldingen in je artikel hoe beter. Deze informatie wordt meegenomen in de zoekresultatenscore. De zoekmachine kan nu de relevantste resultaten het eerst presenteren bij een zoekopdracht. Geef een afbeelding daarom altijd een goede alt-tekst mee, en wie weet wordt jij straks gevonden op je afbeeldingen en niet op basis van je teksten! Maakt ook niet uit, zolang je maar gevonden wordt. Laat deze kans niet liggen.

Houd rekening met:

  • De alt-tag moet beschrijvend zijn en nuttig. Vermeld alleen zaken die belangrijk zijn om de afbeelding te begrijpen. Wat zou jij willen dat een blinde te weten komt over deze afbeelding?
  • Houd de alt-tag kort. Beschrijf kort en bondig. Houd voor jezelf 125 leestekens aan als het maximum.
  • Goed voor je SEO waarde: gebruik je focus keyword(s) ook in de Alt-tag. De relevantie van de afbeelding gaat met sprongen omhoog. Overdrijf niet want dat wordt keyword-stuffing genoemd, en Google apprecieert dit niet.
  • Schrijf je alt-tag met de bezoeker in het achterhoofd, niet voor je SEO score. Dat gebeurt toch wel als je de stappen in dit artikel goed uitvoert. Zorg ervoor dat je alt-tags relevant zijn en goed beschrijven wat er op de afbeelding staat.

Dan hebben we ook nog de title-tag. Ook deze tag houd je best kort. Als je over de afbeelding gaat met de muis laten sommige browsers de title-tag zien als een soort tooltip tekst. Veel websites zetten bij de title-tag gewoon een kopie is van de alt-tag. Dat kun je natuurlijk ook anders doen! Wellicht is ook dit een kans om nog wat keywords rond te strooien.

Er zijn echter wat problemen met de manier waarop sommige browsers deze informatie interpreteren. Sommige designers gebruiken daarom de title-tag minder en minder. Als de informatie écht belangrijk is zet die in je artikel. Dat is de regel.

Stap 5. Compressie van afbeeldingen via plug-ins

De Smush WordPress plug-in zorgt voor optimale compressie van afbeeldingen.
Smush plug-in voor compressie en optimalisatie van al je afbeeldingen

Zoals we al zagen is het belangrijk voor je website dat die snel geladen wordt. Te grote afbeeldingen vormen de belangrijkste reden dat een website traag is met laden. Daar kun je gelukkig zelf iets aan doen. Door de afbeeldingen kleiner te maken in omvang (aantal MB’s). Een website die snel laadt is gunstig voor je SEO score.

Je kunt natuurlijk één voor één alle afbeeldingen comprimeren naar het juiste formaat. Vaak verliest je afbeelding daarbij aan kwaliteit. Vroeger kon dat niet anders, maar dat willen we natuurlijk niet. Gelukkig heeft WordPress kant en klare plug-ins klaar staan om dit lastige karwei van jouw over te nemen. We stellen er eentje voor, gratis en waarschijnlijk meteen de beste: De plugin Smush

Wat kun je er allemaal mee:

  • Comprimeren zonder kwaliteitsverlies!
  • Bulk Smush: optimaliseer comprimeer en verklein tot 50 afbeeldingen met één muisklik
  • Voor de afbeeldingen die je aan het optimaliseren bent kun je afbeelding omvang instellen. Alle afbeeldingen worden dan verwerkt naar deze ingestelde waarden. Handig toch?
  • Als er ergens op je website nog een te grote afbeelding staat kan deze tool die detecteren en aanpassen.

Op de WordPress website is te lezen dat de overgrote meerderheid deze plug-in waardeert met de hoogste score! Het is een populair hulpmiddel dat niet mag ontbreken bij jouw tools om de afbeeldingen op je website grondig aan te pakken en je SEO te verbeteren.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email
Share on print
Print

Download e-book

Download gratis ons gratis "Praktisch Wordpress handboek"

Mailbox Marketing Favicon
Download gratis ons e-book "Praktisch wordpress handboek"