hoe je webshop promoten via Pinterest

Pinterest is een sociaal medium dat veel mogelijkheden biedt voor webshops die fysieke produkten verkopen.

Wat is Pinterest ?

Onbekend maakt onbemind. Pinterest is een sociaalnetwerksite waarbij gebruikers pinborden maken waarop ze afbeeldingen posten en van commentaar kunnen voorzien. Deze zogenaamde “moodboards” zijn dus verzamelingen van beelden die mensen leuk vinden. De afbeeldingen kunnen van het web worden geplaatst door middel van een Pin it-knop. Elke speld (pin) geeft een afbeelding, video of artikel weer.pinterest_logo

In vergelijking met andere sociale netwerken, zijn er een aantal specifieke elementen die ervoor zorgen dat Pinterest een zeer interessant medium is voor specifieke commerciële strategieën.

  • 93% van de actieve pinners heeft Pinterest gebruikt voor de zoektocht naar het ideale produkt voor een aankoop
  • 87% van de pinners heeft iets gekocht dankzij foto’s op Pinterest
  • bij vele online betaalplatformen is Pinterest de #2 qua bron voor online aankopen
  • 70% van de gebruikers van Pinterest zijn actief op zoek naar inspiratie voor hun volgende aankopen

Hoe te gebruiken ?

Blijft natuurlijk nog de vraag hoe je Pinterest actief kan gebruiken bij je commerciële en marketing-doelstellingen.

Op de eerste plaats moet je uiteraard “sexy” produkten hebben. Sommige sectoren zijn dan ook wat overtegenwoordigd op dit sociaal medium : binnenhuisinrichting, architectuur en grafisch design om er maar enkele te noemen.

Dat betekent ook dat je gewoon goede foto’s moet hebben. Het heeft weinig zin lage kwaliteitsfoto’s in je account op te laden. Want bij Pinterest draait het maar om één ding en dat is mensen inspireren.

Meer dan 80% van de gebruikers van Pinterest zijn vrouwen tussen 20 en 29 jaar. Dus dat maakt automatisch een selectie mogelijk in functie van je aanbod. Auto’s, garages en biermerken zijn uiteraard minder present.

Wie dat goed begrepen heeft is Ikea. Hun Amerikaanse “Pinterest Shop” is en schoolvoorbeeld van een “moodboard” waarbij je bijna fysiek zin krijgt om een artikel van de gigant te kopen. In die zin had The Atlantic overschot van gelijk door te stellen dat Pinterest een “database is van (koop)intenties.

Pinterest Ikea USA

Aanbevelingen

  1. Pin niet enkel je eigen produkten maar participeer actief en pin alle beelden die je inspirerend/mooi en functioneel vindt.
  2. Pin niet alle produkten die je hebt. Beter is om de best verkopende te pinnen en je volgers aan te zetten om je webshop te bezoeken.
  3. Wat je ook doet, doe het met stijl. Geen opdringeren beelden met superkortingen in schreeuwerige kleuren !
  4. Organiseer al je repins (wanner je iemands anders foto pint ~nu pun intented) op een specifiek pinboard.
  5. Post regelmatig je pins op andere sociale media zoals facebook, twitter en google+. Hootlet of Buffer is hiervoor een prima tool.

Thx Shopify for the Inspiration 🙂