Marketing automation met Mailchimp

Mailchimp is het grootste email marketing platform ter wereld, met 15 miljoen kleine en grote bedrijven als klant. Op de mailchimp blog hebben ze een aantal basiscijfers gepubliceerd die je zeker interessant zal vinden.  Wist je bijvoorbeeld dat de gemiddelde open rate van een email campagne maar 20% is ? In de meeste artikels met interessante tools voor de KMO wordt mailchimp steevast genoemd (zie bijvoorbeeld op The Innovation Enterprise).

Het mailchimp platform is ideaal voor wie professionele e-mails versturen zonder er te veel tijd in te investeren. Het is dan ook een erg gebruiksvriendelijk en eenvoudig platform waarmee je jouw e-mail marketing van A tot Z kan uitvoeren.

Natuurlijk hoort daar ook één van de krachtigste online marketing tools van het moment bij: marketing automation. Vroeger was dat een betalende optie, maar sinds een paar maanden (2017) zit marketing automation gratis in het Mailchimp pakket inbegrepen.

Mailchimp biedt gratis een aantal interessante toeters en bellen aan die je makkelijk kan inschakelen. Heb je wat meer “extra” nodig, dan kan je ook werken met Active Campaign. Maar voor de startende marketeer is Mailchimp marketing automation een interessante optie.

Wat is marketing automation

Marketing automation draait om het bereiken van de juiste klant, op het juiste moment en op de juiste manier, en dat alles automatisch.

De bedoeling is om terugkerende taken over te laten aan de automatisatie zodat jij tijd uitspaart voor andere dingen. Je stelt een campagne in op basis van een aantal triggers of acties. Die zullen dan vervolgens een kettingreactie teweeg brengen en resulteren in automatische marketing acties.

Automatische marketing campagnes zijn terugkerende campagnes die je één keer instelt en die daarna voortdurend op de achtergrond hun ding blijven doen. Zo wordt er jou heel wat tijd en moeite uitgespaard en kan je jouw online marketing optimaliseren. Denk bijvoorbeeld aan een welkomst e-mail naar nieuwe leden van je platform of e-maillijst, een bericht naar mensen die een winkelmand vulden maar de koop niet afgerond hebben, klanten waar je al een tijdje niets meer van gehoord hebt, het belonen van trouwe klanten, verjaardagen, …

Marketing automation voor jouw bedrijf

De allereerste stap is natuurlijk om uit te zoeken welke soort van automatische campagnes jij wil gaan gebruiken. Mailchimp heeft al een aantal klaargemaakte automatisaties klaarstaan die vaak gebruikt worden, zowel voor e-mail als andere kanalen zoals Facebook en Instagram.

Denk aan je doelpubliek! Bij B2C ga je veel werken met triggers op basis van acties en evenementen. Onderzoek wijst namelijk uit dat gepersonaliseerde e-mails beter werken, speel daar dus op in. Gebruik segmentatie en tags om gepersonaliseerde of dynamische content toe te voegen aan je automatische e-mails. Denk zo bijvoorbeeld aan de tag voor de voornaam van je klant, of houd bij welke producten ze eerder gekocht hebben en stuur hen dan informatie over promoties en nieuwigheden in verband daarmee.

Mailchimp marketing automation biedt de volgende opties standaard aan :

  • Welkom email : stel je voor wanneer mensen zich inschrijven op je mailing lijst
  • Happy birthday : stuur een berichtje als iemand verjaart
  • Blogberichten delen : vanaf het moment dat je een bericht publiceert op je website, krijgen de inschrijvers een nieuwsbericht
  • Reageren op status veranderingen : stuur een email bericht als de status van een adres wijzigt
  • Datum berichten : stuur automatisch een email wanneer een bepaalde datum bereikt is.
  • Terugkerende datums : ideaal voor abonnementen
  • Actiegerichte emails : stuur berichten wanneer je klanten iets doen of juist niet doen (op een link klikken, campagnes openen, …)
Mailchimp marketing automation
Mailchimp marketing automation

Marketing automation doelen

Marketing automation is ideaal om de relatie met je klanten te onderhouden. Enkele voorbeelden van wat je met marketing automation kan doen:

  1. Stuur nieuwe e-mailadressen op je mailing lijst een of meerdere welkomst emails waarin je jezelf, je bedrijf, je producten of diensten voorstelt.
  2. Stuur je klanten een e-mail voor hun verjaardag met een leuk berichtje of kortingscode.
  3. Stuur ze automatisch de nieuwe berichten die je gepubliceerd hebt op de website

Natuurlijk kan je ook je verkoop boosten met marketing automation. Verbind je webstore met Mailchimp en stel volgende acties in:

  1. Houd bij wanneer iemand een winkelmandje vult maar de verkoop niet afrond. Zo kan je hen eenvoudig mailen om ze aan hun winkelmand te herinneren of een tijd later bijvoorbeeld te laten weten wanneer één van hun items in promotie is.
  2. Plaatste een nieuwe klant net een bestelling? Stuur hen een enquête om de gebruiksvriendelijkheid van je website te controleren. Bestaande klanten kan je bijvoorbeeld ook op de hoogte houden van wanneer hun product verstuurd zal worden.
  3. Je kan bijvoorbeeld ook je klanttevredenheid verhogen door nieuwe klanten te bedanken of je beste klanten te belonen.

Tot slot is marketing automation ook perfect geschikt om inactieve klanten weer te reactiveren. Stuur hen bijvoorbeeld informatie over nieuwe producten of speciale promoties. Je kan hen ook tutorials sturen of meer informatie over jouw producten. Als iemand niet meer reageert op jouw e-mails kan je ook een nieuwe actie instellen, namelijk dat zij een aantal andere e-mails gaan krijgen waarin je bijvoorbeeld vraagt of ze zich willen uitschrijven, of ze geïnteresseerd zijn in andere onderwerpen of dat er nog informatie geüpdatet moet worden.

Zoals altijd bij Mailchimp zijn er ook heel gedetailleerde rapporten beschikbaar voor marketing automation. Volg op wie welke e-mails opent, welke automation campagnes werken en welke niet, wat de beste onderwerpen zijn, op welke knoppen er het meest geklikt wordt, … Meten is weten! Leer daar dan ook uit om je marketing automation campagnes aan te passen en te optimaliseren.

Wil je meer weten ? Bekijk dan onze mailchimp opleidingen of onze blog over email marketing. Ook de mailchimp knowledge base is de moeite waard.