Amazon Launchpad

Amazon Launchpad is het nieuwe e-commerce platform van Amazon voor startups en is (bijna) gratis ! 

Wat is Amazon Launchpad ?

amazon launchpadAmazon Launchpad is een nieuwe e-commerce platform dat expliciet de bedoeling heeft startups te helpen bij de commercialisatie en distributie van vernieuwende produkten. Zo krijgen bedrijven die hun kapitaal verkregen door crowdfunding campagnes of via venture capitalists toegang tot het programma.

En alhoewel Amazon op dat vlak niet 100% duidelijk is, mogen ook bestaande “verkopers” eraan deelnemen. In dat geval wordt er gewoon geval per geval bekeken en mag je een antwoord verwachten binnen de tien werkdagen.

Momenteel worden er al een 200-tal produkten verkocht in 4 hoofdcategerieën : lichaamsprodukten, voeding, huis artikelen en gadgets. Zo vinden we er bijvoorbeeld de Bluesmart valies die naast je bagage ook ruimte biedt aan een smartphone lader en extra ruimte voor elektronische apparaten. Ook kan de valies makkelijk gevonden worden via een gps.

In principe is het programma gratis voor startups. Amazon neemt enkel een commissie op de verkoop. Men koopt met andere woorden in aan groothandelsprijzen en verkoopt aan eindprijzen. Daarin is in principe alles inbegrepen. Ook fulfilment en  verzendingskosten.

De voordelen

Wel. Uiteraard is het kostenplaatje interessant. Enkel een commissie betalen op de verkoop is een interessant model voor startups die vaak nog een volledig marketing-model moeten uitvinden en nog geen ervaring hebben met de distributie van hun produkten.

Uiteraard gaat de steun van Amazon nog een stuk verder dan gewoon het ter beschikking stellen van een e-commerce platform. In het Amazon Launchpad programma zit ook een stukje marketing steun. Je krijgt immers toegang tot allerlei programma’s en tools die Amazon al jaren gebruikt voor de commercialisatie van hun eigen produkten. We spreken hier bijvoorbeeld van het Amazon Vine programma waarbij erkende produktspecialisten mening kunnen geven over de desbetreffende produkten.

Of eigenlijk is de toegang tot de gigantische klantendatabase van Amazon gewoon de “kriek op de taart”. Bovendien hebben de deelnemers het voordeel dat hun produkten in een speciale etalage terechtkomen en waar ze de mogelijkheid hebben hun unieke verhaal te vertellen.