Content Marketing in drie stappen

Content Marketing, is dat veel blabla en weinig boumboum? Niets is minder waar, maar wat is het eigenlijk en wat maakt het zo interessant voor de consument en online marketing ?

De klant centraal stellen

Mensen krijgen enorm veel reclameprikkels op zich afgestuurd. En dit allemaal met de bedoeling te overtuigen hoe kwaliteitsvol en voordelig producten of diensten zijn. Maar geloven we dat nog? En is de consument wel op zoek naar zulke boodschappen?

Eigenlijk kijk je best naar jezelf. Hoewel je misschien in de rol van zaakvoerder je product zo veel mogelijk probeert aan te prijzen, stap je ook dagelijks in de consumentenrol.
Wat trekt dan voor jou de meeste aandacht?
‘Onze broodmachine is de beste!’ of ‘7 tips om je brood nog lekkerder te maken’.

De bedoeling van content marketing is om mensen naar jouw site te leiden en interesse te wekken voor jouw merk, zonder gebruik te maken van drammerige verkoopboodschappen. De consument zal jouw tips zeker appreciëren met een automatische bank vooruit voor jouw merk.
Mensen zijn op zoek naar informatieve en inspirerende verhalen, zonder dat het product steeds in de kijker staat. Toch veel blabla dus? Ja, maar wel met relevante info.
Probeer een verhaal te creëren rond je product/service/merk, geef tips en inspireer je consument.

Je klant “centraal stellen” heet dat. Maar ook hier lees je af en toe dat het misschien niet gaat om de klant centraal te stellen maar eerder het product.  Of laten we zeggen : wat het product voor je klanten kan betekenen.

Content Marketing : Google loves it…

… and we love Google, want dankzij deze zoekrobot bereiken tal van mensen onze websites. Merci Google. En dit gebeurt veelal via (relevante!) content. Content marketing is dus een ideale toepassing van SEO (search engine optimization). Win-win! Want zowel google, als de consument zijn fan.

Er zijn er die zelfs beweren dat SEO optimalisatie gelijk staat met content marketing. Feit is dat dat Google enorm veel belang hecht aan frisse en originele content op een website. In ons artikel “content content en nog eens content” kan je dat allemaal nog eens nalezen.

Tips & tricks voor een efficiënte Content Marketing

Hoe begin je nu aan die “content marketing” ? Of wat zijn de richtlijnen die we vanuit onze ervaring kunnen meegeven.

Niet té technisch

Bekijk je product of dienst niet te technisch en in detail. Ga een stapje achteruit en probeer je in te beelden wat jouw product/dienst betekent voor de consument. Welk gevoel ervaren ze erbij? Waarom maken ze er gebruik van? Hoe kan ik hen helpen of inspiratie bieden,…?
Kruip in de huid van jouw consumenten en beantwoord alle mogelijke consumentenvragen in blogposts, video’s of infographics.

Enkele voorbeelden:

  • Als verkoper van tuinmachines: Hoe maai je best je gras om het zo groen mogelijk te houden?
  • Als vastgoedmakelaar: Waar houd je best rekening mee bij het kopen van een huis?
  • Als bloemenwinkel: Welke bloemen zijn het meest geschikt voor een huwelijksboeket?

Niet té veel

Vele kleintjes maken iets groots. Je verspreidt beter vele kleine posts, video’s,… dan één lang of groot item. Beter geen “one hit wonder” dus.
Hoeveel korte youtube video’s heeft Coolblue al gepubliceerd? Het zijn er veel. Van het demonstreren hoe je een SIM kaart in een iphone monteert, tot het uitleggen van het verschil tussen een iphone en een Motorola,… Zo is er voor elk wat interessants.
Afhankelijk van de inhoud kan je deze eventueel verspreiden via verschillende online kanalen naar verschillende doelgroepen.

Toptopicals

Speel in op toptopicals. 80% van je online content kan je perfect vooraf voorbereiden. Maar met de overige 20% heb je de mogelijkheid om in te spelen op hot items voor jouw consument. Volg trends op social media en gebeurtenissen in de wereld. Met de nodige creativiteit en flexibiliteit maak je er zo een geslaagd blogartikel van.
Bijvoorbeeld. Als binnenhuisarchitect met toptopical ‘winteruur’: Hoe breng je meer gezelligheid en licht in je interieur?

Wees persoonlijk

Houd het persoonlijk. Je hoeft voor video’s geen filmploeg in te huren. Mensen zijn het tegenwoordig gewoon om met smartphone gefilmde video’s te bekijken. Schakel personeel in als acteurs. Dit geeft een gezicht aan je commerciële bedrijf en maakt het ontvankelijker voor de consument. Bovendien is het goedkoper voor jouw portemonnee.

In een notendop

Content marketing? Doen! Zowel voor SEO, als voor jouw consument is het een enorme meerwaarde. Want na inspirerende en relevante blabla komt belangrijke boumboum.