E-mail marketing is een veel gebruikte manier van directe marketing. Deze techniek wordt gebruikt om een boodschap over te brengen naar een bepaalde doelgroep. Een belangrijk onderdeel van e-mail marketing is segmentatie en profielverrijking.
Maar wat betekent e-mail segmentatie nu? Bij segmentatie gaan we ons publiek opdelen in verschillende groepen op basis van enkele eigenschappen. Vervolgens gaan we gerichte e-mailcampagnes uitsturen naar elke groep met de bedoeling om betere resultaten te behalen.
Je laat zien dat jouw bedrijf enkel interessante mails verstuurt naar zijn klanten. Door naar elk specifiek segment relevante informatie voor deze doelgroep te sturen, behaal je met deze e-mail marketing campagne een betere score. Denk hierbij maar aan een hogere openingsrate, click-rate en lagere bounce rate.
Je kan doelgroepen gaan opdelen of segmenteren op basis van eerdere aankopen, nieuwe producten, een product of dienst, leeftijd, locatie, enzovoort.
Niet iedereen vindt dit echter even gemakkelijk. Wij leggen je alvast enkele methodes uit waarmee je direct aan de slag kan!
Stap 1. Analyseer je database
Vooraleer we aan de slag kunnen met bepaalde technieken moeten we even een stapje teruggaan. In eerste instantie hebben we nood aan een overzicht van onze database.
Als eerste bekijken we dus onze database en zoeken we naar de vullingsgraad. Hiervoor stellen we ons de vraag:
“Wat weten we al van ons publiek en wat zou interessant zijn om ook te weten?”.
Veel aanmeldingsformulieren vragen enkel naar de naam en het e-mailadres. We missen hier dus nog veel bruikbare informatie! Dus stel jezelf even de vraag:
“Wat wil ik nog meer weten van mijn publiek of wat is relevant voor mijn doelgroep?”.
Bijvoorbeeld. Ben je een foodblogger? Dan is het misschien wel interessant om te weten welk deel van je publiek vegetarisch is. Zo overspoel je hen niet met recepten van al je vleesgerechten.
Eens we de vullingsgraad weten, kunnen we beginnen met de profielverrijking. Hier ga je extra informatie vragen en toekennen aan de personen in je mailinglijst. Het gaat hier dus voornamelijk over de interesses of gegevens die belangrijk zijn voor segmentering.
Hoe gaan we nu precies actie ondernemen? Niet alleen moet je natuurlijk van je bestaande publiek deze nieuwe informatie verzamelen, maar liefst ook van je toekomstige.
Profielverrijking voor potentiële klanten/contacten
- Stel gerichte vragen op je bedankpagina: De bedankpagina is de ideale plaats om extra vragen te stellen. Door extra vragen op een andere plaats te stellen, verhoog je de inschrijvingsdrempel voor het formulier. Op de bedankpagina zijn ze namelijk niet verplicht. Individuen die deze informatie willen geven, kunnen ze geven. Maar mensen die deze informatie liever niet geven, kunnen dit gewoon negeren.
- Vermeld waarvoor je de informatie gebruikt: Vermeld dat je de gevraagde informatie gebruikt om gepersonaliseerde mails te versturen, die toegespitst zijn op hun interesses.
- Vraag extra informatie in je welkomst e-mail: Naast de bedankpagina is ook je welkomstmail de ideale plaats om individuen hun profiel te laten aanvullen. Speel het hier natuurlijk slim en schrijf teksten zoals: “Korting ontvangen op je verjaardag? Vul je profiel aan”. Mensen willen graag iets in ruil voor deze informatie zoals persoonlijke kortingen, verjaardagscadeautjes enzovoort.
Profielverrijking voor bestaande klanten
- Profielverrijkende e-mail: Net zoals de welkomstmail kan je naderhand ook een mail versturen naar je contacten waar je meer informatie over wenst. In deze mail kan je hen vragen om een enquête in te vullen of om hun profiel te updaten. Vermeld ook hier weer dat ze in ruil gepersonaliseerde content zullen ontvangen.
- Geef ze een beloning: Stuur naar je bestaande contacten een e-mail met enkele vragen in. Maar vermeld ook dat ze een kortingscode zullen ontvangen wanneer ze deze vragen beantwoorden!
2. Bestudeer je huidige gegevens
Ook al heb je nog niet veel informatie, toch kan je nog steeds gaan segmenteren. Dit kan namelijk via het klik-en opengedrag van bepaalde individuen.
Bijvoorbeeld: je schrijft een e-mail met een kortingscode. Naderhand kan je een herinneringsmail sturen naar alle individuen die deze mail nog niet geopend hebben.
Gaan segmenteren op basis van een bepaald gedrag noemen we ook wel een statische lijst. Dit is echter niet hetzelfde als een dynamische lijst. Het laatste is namelijk je begin lijst, deze lijst kan zich aanpassen dus gaan groeien of krimpen.
3. Wees je bewust van de valkuilen
Niet elke segmentatie die je gaat proberen zal uitdraaien op een succes.
Selecties kunnen te klein zijn om resultaten te genereren. Onthoud hierbij dat voor één aanmelding je ongeveer 7.3 personen moet uitnodigen.
Daarnaast kan je al creatieve plannen hebben voor een campagne, maar is de vullingsgraad zeer laag. Je moet dus eerst een profielverrijkings-campagne op poten zetten. Dit hele proces neemt echter wel wat tijd in beslag. Denk dus zeker niet dat segmentatie op 1,2,3 in orde is.
Maar je kan ook over-segmenteren! Spotler gaf in hun White-paper omtrent E-mail marketing een perfect voorbeeld.
Stel, je bestelt een fles witte wijn op een website. Dit betekent niet dat je enkel witte wijn lust. Of dat je enkel reclame van witte wijn wilt ontvangen.
4. Segmenteer!
Nu je je bewust bent van ontbrekende informatie en eventuele valkuilen kan je eindelijk aan de slag gaan. Hieronder enkele voorbeelden van segmentatie.
Geografische locatie
Je lanceert een pop-up winkel voor je webshop. Hier wil je mensen natuurlijk zeer graag van op de hoogte stellen. Maar wanneer je pop-up winkel in Hasselt opent, heeft het weinig zin om hiervoor iemand van Brugge of Nederland uit te nodigen.
Demografische gegevens
Jouw webshop lanceert een nieuwe kledinglijn, met matching kleren voor ouders en kinderen. Hiervoor ga je dus segmenteren op basis van demografische gegevens. Het is natuurlijk niet relevant om deze content te versturen naar mensen zonder kinderen.
Gedrag
Iemand heeft net een kindje gekregen en heeft bij jou leuke spullen gekocht voor de babykamer. Drie jaar later weet je dan ook dat deze persoon ondertussen een kleuter heeft. Perfect om aanbiedingen van kleuterspeelgoed naar te versturen!
Website gedrag
Heeft iemand zijn aankoop niet volledig afgerond? Start dan een ‘verlaten winkelkar’ campagne! Hiermee richt je je op elke bezoeker die zijn aankoop niet heeft afgerond.
Aankoop data en eerdere aankopen
Je hebt zonet een nieuwe winterjas verkocht aan een van je klanten. Hem of haar moet je dus niet meer gaan benaderen met reclame over jassen. Maar misschien wel met reclame over je nieuwe winter sweaters.
Gebruikte bronnen
Frankwatching: Webwinkeliers: 7 segmentatietips voor e-mailmarketing