diensten projecten KMO zone blog contact prijzen

Wat is nou eigenlijk een Millennial?

Je hoort het tegenwoordig overal: Millennial dit, Millennial dat. Nooit gedacht dat het om mensen zou gaan, een hele generatie nog wel. In 1991 hebben Neil Howe en William Strauss deze term bedacht.

Zij onderzochten de eigenschappen van generaties en hebben daarover ook een boek genaamd ‘Generations’ over gepubliceerd. Zij menen de persoonlijkheden van generaties te kunnen voorspellen.

Een paar van die persoonlijke eigenschappen die aan de Millennials worden toebedeeld zijn: zij hebben een positief zelfbeeld en vinden idealen belangrijker dan geld. De Millennials, dat zijn personen geboren tussen 1980 en 2000, delen veel kenmerken met de groep geboren tussen 1900 tot midden 1920. Significant verschil is echter wel, dat Millennials de grootste generatie ooit is.

Mensen als marketingtool

Inmiddels is het fenomeen Millennials uitgegroeid tot een geweldige marketingtool. Door gebruik te maken van de beschreven karaktereigenschappen van de Millennials worden complete marketingcampagnes opgezet. Een mooie infographic vind je op millennialmarketing.com.

We kunnen 5 soorten Millennials onderscheiden op basis van hun persoonlijke kenmerken:

  • 11 procent bestaat uit Socializers, zij houden van vrijheid, vermaak en van familiewaarden;
  • 15 procent zijn conservatives, die gaan voor duidelijkheid, structuur, etiquette en tradities;
  • 20 procent van de millennials zijn achievers, dit zijn ondernemingslustige netwerkers die behalve familie met name maatschappelijke vooruitgang een prioriteit vinden;
  • 23 procent zijn creatives, dat zijn idealisten met een open mind. Voor hen is zelfontplooiing cruciaal;
  • 32 procent van de millennials bestaat uit de challengers. Zij zijn competitief ingesteld, durven risico te nemen, houden van avontuur en zijn gefascineerd door vooruitgang en geld.

Marketeers maken inmiddels dankbaar gebruik van deze percentages als er nieuwe marketingconcepten uitgezet moeten worden.

Het vervolg..

Al is de Millennial generatie dan de grootste en commercieel meest interessante generatie, de volgende is al op komst en eigenlijk ook al niet meer weg te denken in de wereld van de marketing. Voorlopig spreken we nog even van Digitieners. De Digitieners zijn tussen de 14 tot 20 jaar oud.

Voor de liefhebbers nog even alle interessante target groepen op een rij:

  • Digitieners: tussen 14 en 20 jaar oud;
  • Millennials: tussen de 21 en 35 jaar oud;
  • Generatie X: tussen de 36 tot 55 jaar oud;
  • Babyboomers: 56 jaar of ouder.

De sceptici

Je kunt er natuurlijk niet omheen dat er ook sceptici zijn, die een compleet andere mening over de Millennials hebben dan de trendwatchers, HR specialisten en marketingconsultants. Zij zijn van mening dat de Millennial gewoon een jongere is als de jongeren die hun voorgegaan zijn.

Als het aan de Harvard Business Review ligt, krijgen zij in elk geval voor een deel gelijk. Eerder dit jaar deed de Harvard Business Review onderzoek. Zij deden twintig studies naast elkaar om zo de eigenschappen van de Millennials te vergelijken met andere generaties.

Hieruit konden zij in elk geval de conclusie trekken dat er op het werk geen betekenisvolle verschillen bestaan tussen Millennials en collega’s van andere generaties.

Facebook Commentaren