Het wordt bestempeld als dé visuele zoekmachine, die hoofdzakelijk door mensen met een duidelijke koopintentie wordt geraadpleegd. Gebruik je Pinterest nog niet voor je business?
Dan wordt het misschien wel tijd om het te overwegen, want wie is er nu niet op zoek naar geïnteresseerde consumenten? Of als je meer geïnteresseerd bent in een globale aanpak, kijk dan ook eens naar de trends in sociale media voor 2017.
Waarom Pinterest je kopers oplevert
Beelden zeggen vaak meer dan woorden. En dat blijkt duidelijk op het sociale mediakanaal Pinterest. Door middel van mood boards houden mensen zaken bij die ze mooi, leuk of interessant vinden. Dit voor hunzelf én hun volgers. Je kan het vergelijken met één grote catalogus vol inspiratie waar 100 miljoen kooplustigen per maand ‘uitscheuren’ ‘plakken’ en ‘tonen’ wat zij zouden willen kopen. En het heel vaak ook effectief doen!
87% zou een beslissing van aankoop nemen op basis van hun zoektocht op Pinterest (bron: MilwardBron Digital). Het sterke is dat bevriende pinners vaak ook elkaar inspireren. Een idee van iemand die je kent, ga je natuurlijk sneller aanvaarden dan van een onbekende verkoper. Met andere woorden: dit grote online ideeënboek is een erg goede ‘traffic builder’ en kan je dus heel wat bezoekers (en kopers) opleveren. Zeker in het geval van e-commerce kan je het platform absoluut niet links laten liggen.
Wie zijn de pinners?
Drie kwart van de Pinterest-gebruikers zijn vrouwen. Dat maakt het opnieuw interessant want zij zijn voor veel producten de belangrijkste beslissingsnemers. Denk aan mode, interieur, reizen, kinderen, voeding, …
Voor verkopers van grasmachines zijn er voorlopig misschien toch betere alternatieven, hoewel er meer en meer mannen fan worden van het pinnen.
Richt je je naar senioren? Ook dan is Pinterest misschien niet het ideale online marketing- kanaal. De meeste inspiratiezoekers zijn 40 jaar of jonger. De echte Millenials zitten dus op Pinterest !
Hoe pak je Pinterest aan?
Ok, je gaat ervoor! Maar hoe?
- Beelden en inspiratie zijn de sleutelwoorden. Dus zorg ervoor dat je mensen kan overtuigen en inspireren met mooie, kwaliteitsvolle foto’s. Liever verticaal dan horizontaal, want zo is het platform opgebouwd. Ga voor grote, heldere beelden die een warme sfeer uitstralen. Ook video’s kunnen worden gepind.
- Denk verder dan je product. Stel: je hebt een bloemenwinkel. Toon dan niet enkel boeketjes, maar toffe interieurs waar je bloemen een plaats krijgen, een bruidskapsel waarin je bloemen verwerkt zijn of een feestelijke tafel waarop je boeketjes de hoofdrol stelen.
- Maak Pinterest boards. Zet als meubelwinkel, bijvoorbeeld, niet alle meubel- of interieurfoto’s bij elkaar. Pinners die op zoek zijn naar Zweeds design, zijn niet geïnteresseerd in een klassieke sofa en omgekeerd.
- Zorg dat je de juiste mensen kan inspireren met de juiste thema’s.
- Volg andere boards en ‘repin’ content. Om je volgers voldoende te kunnen blijven boeien, pin je best regelmatig nieuwe content. Je hoeft echter niet altijd het warm water uit te vinden. Laat hen nieuwe dingen ontdekken door zelf beelden te ‘repinnen’ van interessante boards die je zelf volgt.
- Ondersteun het visuele met een geoptimaliseerde beschrijving. Opdat je beelden worden gevonden, is het belangrijk de begeleidende teksten te voorzien van de juiste zoekwoorden en hashtags.
- Voeg een link en een prijs toe, wanneer mogelijk. Er bestaan zelfs ‘rich pins’ waarmee je extra informatie kan tonen. Tot slot gebruik je best een call to action en probeer je ook hier interactie uit te lokken.
- Organiseer een wedstrijd. In ruil voor een mooie prijs, zijn mensen vaak bereid iets te doen. Laat ze foto’s pinnen van henzelf met jouw product of een bepaalde post repinnen. Hoe meer jouw product zich verspreidt, hoe groter het sneeuwbaleffect, hoe meer volgers (of zelfs kopers).
- Gebruik Pinterst Analytics. Het is een handige tool om te weten wat je volgers interesseert en hoe je pins scoren. Anders dan bij Facebook of Instagram blijven pins relevant, dus ze kunnen ook in de toekomst nog gevonden en gedeeld worden. Vergelijk het eerder met google en bekijk de statistieken over een langere termijn.
Is jouw website pin proof?
Boards zijn één ding, maar eigenlijk moet ook jouw website pin proof worden gemaakt. Voorzie je site van voldoende foto’s en voeg een ‘pin it’ button toe. Zo kunnen online shoppers ze heel eenvoudig van jouw webwinkel aan hun mood board toevoegen en delen.
Het is altijd waardevoller als bezoekers zelf jouw beelden pinnen. Ze worden zo, zonder enige moeite, ambassadeurs van jouw product.
Pin ook je blog items en maak voldoende promo voor je Pinterest-boards. Plaats een duidelijke ‘Volg ons op Pinterest’-knop op je website. Nu ben je er helemaal klaar voor!
De grote doorbraak komt eraan
Of Pinterest al dan niet interessant is voor jouw zaak, bepaal je natuurlijk zelf. Maar ben je bezig met mode, interieur, lifestyle, voeding, kinderen, reizen,… ? Dan hoef je niet te
twijfelen. Zeker niet als je een online shop hebt.
Volgens sommigen moet de grote doorbraak van Pinterest zelfs nog komen. Dit omdat het platform nog volop bezig is hun
sponsoringmogelijkheden uit te rollen. Voorlopig kan je in België nog niet adverteren op Pinterest. Maar dat zit er wel aan te komen. En dan wordt het pas echt (p)interessant!