Hoe krijg je op de beste manier jouw boodschap bij de juiste mensen? Dat blijft de grote vraag bij het opmaken van je (online) marketingplan. Online adverteren kan op allerlei manieren: adwords, remarketing, facebook, Instagram, … En hoe zit het met LinkedIn? Is het een optie? En heeft het potentieel?

Business talk

LinkedIn is ‘de facebook van de zakenmensen’. Of beter gezegd: het is een online sociaal netwerk, gericht naar werkgevers en werknemers. Zakenrelaties en ‘netwerking’ kunnen zo ook online worden verdergezet.

In tegenstelling tot bij facebook gaat het hier dus niet over vakantiefoto’s en je maaltijd vanavond (wat ook interessant kan zijn). Maar over vacatures en boeiende vakspecifieke berichten. Dit maakt het natuurlijk erg aantrekkelijk voor business-to-business (B2B) ondernemingen die hun zakelijke boodschap bij andere professionele personen willen nalaten. Zulke berichten zijn immers niet op hun plaats tussen alle selfies op Instagram.

Richt je pijlen naar het juiste doel

Dus, zit je in de B2B markt? Dan is LinkedIn een zeer geschikt kanaal om merkbekendheid te genereren. Maar bereik je er ook genoeg mensen mee? Ja, hoor!

Er zijn zo’n 2.850.000 Belgen actief op LinkedIn en dit aantal blijft de hoogte in schieten.

Niets kan tippen aan koploper facebook, maar in eerste instantie wil je de juiste mensen aanspreken.
Je kan je advertenties op LinkedIn heel specifiek richten tot een bepaalde doelgroep door het aangeven van:

Bedrijven: specifieke bedrijfsgrootte, markten of bepaalde ondernemingen
Functietitel: HR verantwoordelijke, productiemanager, communicatiemedewerker,…
Vaardigheden: is het moeilijk om er een functietitel op te plakken? Dan kan je kiezen uit een aantal skills, bv. Copywriting
Studies en diploma’s: het is geen garantie dat de persoon nog een job uitoefent in die richting, maar het geeft wel een indicatie
Groepen: veel LinkedIn-leden volgen bepaalde groepen die interessant zijn voor hun job

Balanceren tussen afbakenen en bereiken

Adverteren op LinkedIn is dus zeker het proberen waard. Maar voor je het in je online marketingplan integreert, moeten we misschien nog even de andere kant van het plaatje bekijken. Zijn er ook nadelen?
Net doordat het op LinkedIn mogelijk is zeer gericht een bepaald zakelijk publiek aan te spreken, is de CPM (cost per thousand impressions) en CPC (cost per click) relatief hoog.
Terwijl jij ijverig je doelgroep aan het afbakenen bent, komt LinkedIn vaak op de proppen met de melding dat deze te klein wordt. Dit maakt het een hele evenwichtsoefening tussen een specifieke targeting en voldoende bereik.

Linked IN of Linked OUT?

Adverteren op LinkedIn is mogelijk op verschillende manieren. Dit kan door een update op je company page te sponsoren:

Of door een tekstadvertentie aan te maken. Deze verschijnen rechts in de LinkedIn-tijdslijn:

LinkedIn adverteren 2 Adverteren op LinkedIn= win win win?
https://twinklemagazine.nl/2016/12/b2b-klant-bereiken-adverteren-op-linkedin/

Wil je dus met een zakelijk bericht de professionele markt bereiken? Dan is LinkedIn zeker een optie met potentieel. Bovendien is het een heuse bron van mogelijk geschikte kandidaten voor jouw vacature. Dit maakt het voor bedrijven erg interessant om openstaande jobs te adverteren.
Wat je boodschap ook mag zijn: investeer voldoende tijd in strategie en doelgroep-bepaling. Zo haal je het meeste uit dat – toch steeds te kleine- budget.

Kunnen we jou hierbij helpen of wil je vrijblijvend meer weten over adverteren op LinkedIn? Aarzel niet om ons te contacteren.