Dat Facebook van alle markten thuis is, wisten we al. Dat het zich met de feature ‘verkoopgroepen’ zelf omtovert tot marktplaats kan ons dan ook niet verrassen. Of toch?
Facebook verkoopgroepen
Tweedehands.be of kapaza.be… Het zijn handige platforms wanneer je de zolder leegmaakt, maar nog interessanter is het toch om je spullen online te verkopen op hét sociale platform aller tijden?
Dit wordt mogelijk ook gemaakt door de Facebook verkoopgroepen. Als beheerder van de groep, kan je de functies voor koop- en verkoopgroepen in- en uitschakelen. Elk lid van de groep kan er zo voor kiezen om iets te verkopen met een beschrijving, prijsinformatie én leverspecificaties.
Ook geen vervelende berichtjes meer wanneer je product al lang verkocht is, want de status kan eenvoudig van ‘beschikbaar’ naar ‘verkocht’ worden veranderd.
Dit is niet alleen interessant voor een online garageverkoop, maar het biedt heel wat potentieel voor creatievelingen die met hun hobby een aardig centje willen bijverdienen. Stel nu dat je, met de ijzige temperaturen van deze winter, aan het breien bent geslaan. Via je eigen verkoopgroep ‘Gebreide mutsen te koop’ ben je zo vertrokken voor de verkoop van je product.
Via de knop “Koop en Verkoopgroepen” in de linkermenu op je Facebook startpagina kan je toegang krijgen tot enkele (door Facebook) voorgestelde verkoopgroepen. De eerste selectie is regionaal en toont op een kaart welke verkoopgroepen regionaal actief zijn. Natuurlijk kan je ook verder kijken dan je directe omgeving.
Het plaatsen van een artikel in Facebook verkoopgroepen is kosteloos voor iedereen. Hier tegenover staat dat het online sociale netwerk geen regels stelt aan de berichten en spullen die in een groep worden verhandeld. Er is daarom ook weinig bescherming voor personen die spullen verhandelen. De koper en verkoper regelen hun zaakjes onderling zonder tussenkomst van Facebook, de groep of eigenlijk eender wie. Meer informatie vind je bij Facebook zelf.
Dat Facebook een inhaalbeweging heeft ingezet om een groter deel van de advertentie-markt voor z’n rekening te nemen, ligt wel voor de hand. Daarbij spelen ze snel en accuraat in op concrete behoeftes van de markt. Voorbeeld hiervan is het gebruik van de de Facebook doelgroepen, een advertentie-model dat best veel toeters en bellen heeft om een efficiënte campagne op te zetten.
Facebook Marketplace vs Facebook verkoopgroepen
Maar Facebook zou Facebook niet zijn, als het niet al lang een stap verder zou staan dan de Facebook verkoopgroepen. De functie Facebook Marketplace moet het online kopen en verkopen van spullen nog gemakkelijker maken. En dat mét die extra social touch die Facebook zo sterk maakt.
Volgens Facebook helpt deze applicatie je om snel producten ter zoeken in je lokale gemeenschap of regio. FB Marketplace maakt het makkelijk om nieuwe dingen te vinden waar u van houdt.
Bij het openen van Marketplace – via een ‘shop-knop’ centraal in de balk op de mobiele FB-app – krijg je onmiddellijk interessante items te zien, die in jouw buurt verkocht worden. Beter nog: via het mysterieuze ‘algoritme’ wordt zelfs bepaald wat jij graag wil zien. Via de messenger app spreek je af voor levering en betaling en klaar!
Momenteel is de functie enkel beschikbaar in Nieuw-Zeeland, Australië, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Maar we zullen er ongetwijfeld snel meer over horen. En dit is wellicht niet het eindpunt, want hoe interessant wordt het voor e-commerce als Facebook de functie zal openstellen voor bedrijven?
In onderstaande (promotionele) video kan je in detail zien hoe je GB Marketplace kan gebruiken.
Eenmaal uitgerold in ons land, zal dit waarschijnlijk weer een “killer app” worden. Maar voorlopig nog even wachten dus..