Facebook massa experiment

Onlangs las ik als kop in De Morgen : Ging Facebook te ver met emotioneel massa-experiment? 

Voor degenen die het gemist hebben. De universiteit van Princeton heeft onlangs een onderzoek samen met Facebook gedaan naar de invloed van positieve vs negatieve berichtgeving op de algemene gemoedstoestand van facebook gebruikers.  Voor dit onderzoek werd de nieuwsfeed van 689.000 facebook gebruikers (0,04 %) gemanipuleerd om ofwel vooral positieve ofwel vooral negatieve berichtgeving op de wall van de doelgroep te tonen. Daarna werd gemeten of de replies en posts beinvloed werden door deze positieve/negatieve berichten.
F1

De resultaten van deze proef verschenen in het tijdschrift PNAS en daaruit bleek dat surfers die minder positieve boodschappen te zien kregen, zelf ook minder optimistische berichten de wereld instuurden. Het omgekeerde was echter ook waar : positievere berichten leidden tot meer positieve reacties.

Alhoewel de relatie statistisch relevant was, spreken we echter van een klein effect, zoals je op de grafiek kan zien. Desalniettemin speelt het effect in de globele groep maar is het effect te klein om te zien bij een facebookgebruiker met ongeveer 500 vrienden. The Guardian vatte het mooi samen (typisch Engels) : “Emotions expressed by friends, via online social networks, influence our own moods, constituting, to our knowledge, the first experimental evidence for massive-scale emotional contagion via social networks.”

Het ware uiteraard beter geweest om, zoals bij vele psychologische experimenten, de mensen te verwittigen dat ze zouden deelnemen aan een test. Uiteraard zonder de variabelen die getest worden te beinvloeden of met andere woorden niet te expliciet te vermelden waarover de proef juist gaat.

En ondanks het feit dat de beïnvloeding vrij beperkt is, vind ze wel degelijk plaats. De test werd uitgevoerd gedurend 1 week en uiteindelijk dringt de vraag zich op of een langere periode meer verschuivingen kan teweegbrengen ? Wat gebeurt er als er 1 maand negatieve berichten verschijnen ? Of 1 jaar lang enkel positieve berichten ? Kunnen mensen dan qua ingesteldheid met 10 of 15% verschuiven ? Laat dat politici maar niet op ideeën brengen.

Brave New World vs Big Data.

Voor meer informatie, schrijf je in op onze nieuwsbrief.

[wysija_form id=”1″]