diensten projecten KMO zone blog contact prijzen

Is tsu.co een betere versie van Facebook ?

Sociale media zijn al een paar jaar hot en de bedrijven achter de platformen zoals Facebook, Twitter en Google+ krijgen meer en meer af te rekenen met weerstand. Het laatste en nieuwste alternatief voor Facebook is Tsu dat 90% van zijn inkomsten deelt met de gebruikerscommunity.

F$*))** Facebook

De bedrijven achter sociale media platformen zijn giganten geworden met een beurswaarde die vaak het bruto nationaal produkt van een klein land overschrijdt. Zo boekte Facebook ergens midden oktober de grens van meer dan 10 miljard dollar en 1,49 miljard vrij actieve gebruikers.

Recent kwamen een aantal platformen, waaronder ook Facebook dat het niet te nauw neemt met de privacyregels van landen waar het actief is, onder kritiek. Wat té groot is, is vaak te bedreigend en vele mensen haken dan ook af. Vaak uit princiepsoverwergingen. De mensen schijnen ook te beseffen dat als iets gratis is, zij zelf het produkt zijn.

“If you can’t buy the product, you are the product”, weet je nog ?

151105092355-iphone-screenshot-tsu-facebook-message-custom-2“Nog een nieuw sociaal platform” zullen velen zeggen. En inderdaad, je hebt soms de indruk dat er wel ergens elke week een nieuw platform opstart, al dan niet gesteund door een grote venture capitalist.

Maar dat weerhoudt bepaalde gevestigde waarden er niet van om toch te beginnen te zweten. Zo is het momenteel onmogelijk een link te leggen naar de tsu.com website op facebook. Althans volgens CNN. Maar het klopt. ik heb het zelf geprobeerd en het is onmogelijk te linken op mijn FB profiel naar tsu.

Welkom Tsu.com

Een tijdje geleden werd Ello al gelanceerd. Dit sociale netwerk bant gewoon alle advertenties. Tsu.com is daarentegen het nieuwste sociaal platform in het rijtje van de vernieuwende sociale media en gaat nog een stapje verder dan de meeste. Tsu verdeelt gewoon 90% van alle advertentieinkomsten onder de gebruikers. Excuse-me ?

Het concept is vrij simpel. Net zoals op eender ander sociaal netwerk, deel je gewoon verhalen en posts, maak je een netwerk en volg je vrienden. Het grote verschil is echter dat je door tsu.com hiervoor betaald wordt. Hoe groter je netwerk en hoe meer je posts gelezen worden, hoe groter het bereik en hoe groter de … reclameinkomsten.

Daarbij komt nog een speciale verdeelseutel : 50% van je inkomsten wordt aan jou betaald en de andere helft volgens een complex algoritme aan je vrienden en leden van je netwerk. Elke keer als je inlogt kan je ook de status van je commissies bekijken. Het bevindt zich rechts bovenaan.

tsu.comHet is echter niet zo dat als je tsu gaat gebruiken net zoals je Facebook gebruikt, dat je morgen stinkend rijk gaat zijn. Het zijn vooral de grote bekendheden en belangrijke merken met een grote aanhang die met de hoge inkomsten zullen gaan lopen. Of je moet zelf aan selfbranding gana doen en consistent belangrijke content posten.

Uiteraard zijn er nog een heleboel functies die aanwezig zijn in Facebook die nog moeten ontwikkeld worden voor tsu.com.

Het bedrijf was al opgericht in 2013 door ondernemers Sebastian Sobczak, Drew Ginsburg, Thibault Boullenger en Jonathan Lewin. Het nieuwe sociale netwerk kreeg wel een basiskapitaal van 7 miljoen dollar betaald door Sancus Capital Prive en andere privé-investeerders.

Alle succes toegewenst !

Zoals bij elk nieuwe trend op het web, valt het nog af te wachten of dit een interessant medium wordt om te adverteren. Het is wel al mogelijk, net zoals bij Facebook, om posts te sponsoren. Mijn advies : in de gaten houden !!