diensten projecten KMO zone blog contact prijzen

nieuwsbrieven : verveel je subscribers niet

email marketing nieuwsbrievennieuwsbrieven-marketing is populair

Meer en meer bedrijven maken gebruik van email marketing en nieuwsbrieven voor de verspreiding van hun commercïele boodschappen naar klanten en prospecten. Verschillende studies bevestigen dit : elke persoon die toegang heeft tot een email krijgt gemiddeld 3 tot 4 commerciele boodschappen per dag binnen. Grofweg geschat 40% van de echte emails zijn commercieel van aard.

Binnen de media-mix van de globale noemer “content marketing”, nemen de e-nieuwsbrieven de 4de plaats in volgorde van belangrijkheid. Na sociale media, blogs en website artikels. Big business dus.

In die massa van informatie, moeten nét jouw nieuwsbrieven opvallen. Anders is al die moeite voor niks. Hierbij een aantal praktische tips die je misschien op weg kunnen helpen. En opnieuw (ik val in herhaling) : dit is geen exacte wetenschap. Eerder een praktisch lijstje. A la carte. Je bestelt wat je leuk vindt.

Hou het persoonlijk. Beheer je database van emails minitieus en probeer ook de namen en voornamen bij te houden. Dan kan je dat opnieuw gebruiken in de tekst én in de headline van je email. Volgens deze studie heeft personalisatie een grote invloed op de open rates en click-through rates van je emails. Gepersonaliseerde mails zouden tot 30% meer geopend worden. Persoonlijk zijn kan erg ver gaan. Ik gebruik bijvoorbeeld altijd foto’s van mezelf in mijn email communicatie.

tips voor geslaagde nieuwsbrieven

Test je inhoud. Omwille van de lage kostprijs van email-marketing, is het medium uiterst geschikt om ab-testing te organiseren. AB-testing is een simpele vorm van testen (en reacties op !) waarbij de response wordt gemeten in functie van 2 (a en b) basisversies. De resultaten zijn vaak erg verrassend maar ok hier zijn er geen algemene lijnen : wat werkt voor jou is misschien totaal irrelevant voor een ander bedrijf. Naast inhoud, kan je ook de timing van je email (en de crt rates) testen.

Benchmark je gegevens. In mijn branche is de open rate gemiddeld 18,7% en de CTR 2,57. Mijn open rate is momenteel 29,7% en CTR varieert van 8 tot 17%. Uiteraard is dit ook afhankelijk van mijn inspiratie en de kwaliteit van mijn artikels.

email-send-dayZorg voor een goede timing ! Verschillende studies tonen immers aan dat de timing cruciaal is voor je ctr rates. Ook mailchimp publiceerde over dit onderwerp een erg interessant artikel. Kort samengevat (er is uiteraard een groot verschil in btb en btc), zijn er twee momenten tijdens de dag : tussen 12.00 AM en 01.00 PM en tussen 20.00 PM en 22.00 PM. Ook de timing in de week kan erg belangrijk zijn. Maar ook hier is boodschap weer : test ! Jouw bestand is immers uniek en wat geldt voor andere spelers is niet noodzakelijk voor jou van toepassing.

Zorg voor een goede copy. Het lijkt misschien triviaal maar gezien de hoge aantallen emails die consumenten dagelijks krijgen, moet je (positief) opvallen in de massa. Personaliseer je “onderwerp”. Gebruik uitdagende headlines en illustratieve headlines in je email. En test dit !

Be mobile. Net zoals bij mobile design, is het belangrijk dat emails correct kunnen gelezen worden op mobiele apparaten. De meeste emails hebben slechts een breedte van 600 pixels, maar dat wil nog niet zeggen dat je ontwerp “mobile friendly” is. Meer en meer zijn er gewoon twee aparte ontwerpen : 1 voor desktop en 1 voor mobile.

En last but not least : zorg voor een goede opt-in strategie. Bedrijven die professionele nieuwsbrieven versturen, zouden dit moeten doen om hun klanten te informeren en niet om te spammen.