Google adwords : 10 praktische tips

Met meer dan 20 jaar ervaring in het bedrijf, ken je het klappen van de zweep. Niemand kan jou nog wat wijsmaken. Mensenkennis is jouw grote troef die op zakelijk gebied goed van pas komt. Je bent binnen de onderneming verantwoordelijk voor marketing. Met je diploma communicatiemanagement in de hand liet je destijds als pas afgestudeerde een nieuwe, frisse wind door het bedrijf waaien.

Dankzij je excellente “people skills”, ben je als het ware geboren voor de marketing binnen de onderneming. Daarbij hoort ook de zakelijke bedrijfswebsite. Je studies komen nu goed van pas. Communicatiemanagement is een brede richting en zo heb je als student al eens mogen proeven van de mogelijkheden die webdesign biedt op zakelijk vlak.

De tijd staat niet stil

Je bent al een halve loopbaan gedreven bezig en werkt in een gezellig bedrijf. Toch lijkt je leven een echte ratrace. Behalve de verantwoordelijkheid voor het bedrijf, draag je ook de zorg voor je gezin. Van nature ben je een echte duizendpoot.

Je bent als persoon gegroeid en deze maturiteit is tevens merkbaar op zakelijk vlak. Zo weet je dat je diploma geen eindpunt is. Voortdurende vorming en bijscholing op gebied van de kerntaken van de onderneming is gewoon een must. Als verantwoordelijke werkgever volgen je medewerkers regelmatig bijscholing. Je klanten nemen geen genoegen met verouderde technieken en diensten. Hetzelfde geldt voor marketing skills. Deze moeten up-to-date blijven.

Je onderhoudt met trots de website van de onderneming. Deze site mag gezien worden. Beter nog, ze moet worden bekeken! Om die reden is het cruciaal dat jouw website bovenaan in Google staat. Natuurlijk ben je bekend met het woord SEO en pas je deze techniek reeds toe. Als marketingspecialist kun je je niet veroorloven om ook maar één steek te laten vallen. Adwords klinkt je bekend in de oren. Wat dit Google product voor een familiebedrijf kan betekenen, is je nog niet zo duidelijk. Om je op weg te helpen, geven we je hierna een 10-tal tips die je allicht meer inzicht verschaffen in Adwords. Lees deze 10 tips over Google Adwords aandachtig door. We zijn zeker dat ze van betekenis zijn.

Starten met Google Adwords

Google Adwords is voor een ondernemer een doeltreffende manier om de conversie van zijn of haar website fors te vergroten. We vertellen in dit artikel wat Google Adwords voor jouw business kan betekenen. We leggen uit wat het precies is en hoe het inzetbaar is voor je bedrijf. Hoe behaal je een optimale Return on Investment (ROI)? We geven je 10 tips om Google Adwords efficiënt in te zetten.

Maar wat is Google Adwords precies?
Google Adwords verkoopt advertentiecampagnes. Deze krijgen de hoogste plaats in de Google zoekresultaten. We noemen deze techniek ook wel search engine advertising (SEA). Er bestaat ook een gratis alternatief om hoog in Google te staan. Dat is de klassieke zoekmachine optimalisatie (SEO). Je houdt hierbij rekening met honderden parameters die Google gebruikt om de niet gesponsorde websites te rangschikken. SEO is gratis, maar zeer arbeidsintensief. Dit artikel gaat over betalende Google Adwords campagnes. Dit is SEA.

Tip 1. Campagne afstemmen op bezoeker

Het is belangrijk om je Adwords campagne goed af te stemmen op de klant. In marketing spreken we over een verkooptunnel of “funnel”. In de funnel bevindt de bezoeker zich altijd in een bepaalde fase van het aankoopproces. In de oriëntatiefase gebruik je andere, meer algemene zoektermen dan wanneer de keuze van de klant al vaststaat. Hij of zij staat heeft dan de creditcard al in de hand om een aankoop te plaatsen in je webshop. Klanten in het begin van de oriëntatiefase vereisen een andere aanpak. Emotie en verleidingstechnieken zijn op hun plaats om deze dwalende bezoekers te overtuigen. Met de juiste keywords proberen we om zoveel mogelijk hits op onze site te krijgen.

Tip 2. Begin eenvoudig

Zoals je misschien weet is Adwords eigenlijk niets meer of minder dan het bieden op bepaalde keywords. In het begin ga je vooral voor keywords waarvan je een hoog conversiegehalte verwacht. De kans dat mensen direct doorklikken op je website is hierbij groot. Hierdoor is de efficiëntie van je Adwords campagne natuurlijk optimaal. Dit is een prima methode om direct resultaten te zien van je online campagne activiteiten. Als je zelf nog wat onzeker bent op dit terrein is het vaak handig om de hulp in te roepen van online marketing specialisten.

Tip 3. Laat de CTR niet zakken!

De hoogte van je CTR (click through rate) score is in meerdere opzichten voornaam. Deze rate is de graadmeter voor het effect van je campagne. Hij laat zien hoe jouw advertenties scoren op een bepaalde zoekterm. Dit is belangrijk voor wat Google de Ad Rank noemt. De Ad Rank is bepalend voor je positie tussen de zoekresultaten. Aan de hand van deze ranking wordt bepaald wat je voor een klik gaat betalen. Let op! Ook je concurrenten doen hun voordeel als jij laag scoort. Het kost ze dan namelijk minder om een positie boven jou in te kopen. Een keihard, maar interessant systeem dus. Oh ja, als je per se je positie in de zoekresultaten van Google wilt behouden, kun je uiteraard extra betalen. 😉

Tip 4. Optimaliseer de CTR van search-ads

Zoals we gezien hebben is de CTR, zo wel voor jou als voor Google, erg belangrijk. Het gaat er permanent om deze score te verbeteren. Maak groepjes of clusters van vergelijkbare zoekwoorden. Zet deze in een advertentiegroep bij elkaar. Als je vervolgens deze zoektermen terug kunt laten komen in je advertentie neemt de relevantiescore toe. Dat vindt ook Google leuk. Gebruik keyword insertion waarbij je een longtail zoekwoord of een zoekzin laat terugkomen in je advertenties. Ook dit doe je primair om de relevantiescore positief te beïnvloeden.

Tip 5. Gebruik longtail zoektermen

De hele wereld koopt via Adwords dezelfde voor de hand liggende zoekwoorden. Daardoor is de concurrentie tussen die woorden erg groot. De kans dat uitgerekend jij op die zoektermen nog gevonden wordt, is zeer klein. Slim zijn is de boodschap. Dat doe je door langere longtail zoektermen van meer dan drie woorden in te zetten. Weinig internetgebruikers zullen deze longtails één op één gebruiken. Ook klassieke éénwoords-zoektermen blijven noodzakelijk. De ervaring leert ons echter dat de conversie van longtails wel hoger ligt. Zo zullen internetgebruikers eerder op je site terecht komen en een bestelling plaatsen.

Tip 6. Fine-tuning: maak gebruik van uitsluit-zoekwoorden

Je kunt bepaalde zoektermen uitsluiten. Welke dit zijn, kun je vinden in je zoektermenrapport. Soms worden jouw advertenties getoond terwijl mensen helemaal ergens anders op zochten. Sommige gekochte zoektermen worden niet of nauwelijks gebruikt door je bezoekers. Dat soort zoektermen vervuilt je campagne en zul je eruit moeten gooien. Je betaalt er namelijk wel voor. Als je dit soort dingen goed bijhoudt, zul je zien dat zowel je CTR als je conversie stijgen. Blijft dit klinken alsof je deze tekst in een vreemde taal leest? Download dan snel onze brochure om zelf te kunnen starten met google adwords.

Tip 7. Alleen-bellen campagnes.

Dit is een beetje een vreemde eend in de marketing bijt. Je maakt reclame via Adwords, maar in plaats van mensen naar je website te lokken, geef je ze een telefoonnummer in je advertentie! Je laat ze gewoon bellen. Dit is briljant. Zo kun je mensen mondeling over de streep trekken. Iemand die de moeite neemt om op jouw advertentie telefonisch te reageren is een serieuze klant. Je hebt nu de kans om de conversieratio fors te verhogen door de tijd te nemen om mensen kwaliteitsvolle informatie te geven. Telefoneren duurt langer, maar het is een alternatieve manier om Adwords in te zetten tijdens de campagneperiode.

Tip 8. Adwords inzetten in crossmediale campagnes

Te vaak wordt Adwords enkel ingezet om de online website marketing campagne te ondersteunen. Er bestaan veel meer manieren van adverteren. Vaak gebruikt je bedrijf die al. Voorbeelden zijn: reclamefolders, banners, brochures, radiospotjes, TV-spotjes en krantenadvertenties. Het gaat erom om ook in die traditionele (offline-) media dezelfde keywords te gebruiken als deze in Adwords. Als mensen je bedrijf zoeken en zoektermen intypen die ze in je radiospot gehoord hebben, vinden ze je zo terug. Je bezoekersaantal van je website zal fors toenemen als je reclamevormen beter op elkaar aansluiten.

Tip 9. Gebruik een duidelijke bondige call-to-action

Uiteraard ben je als marketingspecialist altijd bezig om zoveel mogelijk bezoekers op je website te krijgen, en blinkt daar prachtige call-to-action om ze tot kopen te verleiden. Toch laten vele mensen een duidelijke call-to-action in hun Adwords advertenties achterwege. Dat is uitermate jammer. In de nieuwe Adwords interface kun je bij “Expanded Text Ads” de nodige tekst toevoegen. Een duidelijke boodschap maakt dat een bezoeker duidelijk weet waar de website over gaat en op jouw website link klikt.

Tip 10. Adwords voor de eigen regio: Local Search

Elke ondernemer weet precies waar zijn klanten zitten. Voor vele bedrijven is dat de eigen regio. Alleen als je uitsluitend via het internet werkt is, de locatie van je doelgroep wat minder regiogebonden. Je kunt bij Google Adwords aangeven dat jouw advertenties bestemd zijn voor een bepaald gebied. Op basis van het IP-adres van de bezoeker is meestal, maar niet altijd, vrij nauwkeurig te achterhalen waar deze zich bevindt. Zo hoef je dus niet te betalen voor bezoekers die te ver weg wonen en je winkel nooit zullen bezoeken.

Tot slot

Na het lezen van deze tips wil je wellicht meer weten. Zijn er tips die je graag zou willen toepassen? Als je nog niet helemaal goed thuis bent in Google Adwords of online adverteren, doe je er verstandig aan om er een marketingspecialist bij te halen. Deze hulp betaalt zich gegarandeerd terug in een hogere conversie. Zo kun je met minder geld meer bereiken. Daarnaast krijg je door de interactie met onze specialisten zelf ook meer verstand van de marketing. Dit is een win-win situatie.

Wil je ons als Google Adwords specialist inhuren? Wil je gebruik maken van onze specialistische kennis? Neem gerust contact met ons op! Wij staan graag voor je klaar om, tijdens een verkennend gesprek samen met jou, te bespreken bij welke Google Adwords strategie jouw onderneming het meest gebaat is.

Maak nu een afspraak of vraag ons om een gratis offerte! Wij zorgen ervoor dat jouw leven minder hectisch wordt en je toch bij de tijd blijft. Met de hulp van Adwords wordt marketing echt makkelijker en ben je er zeker van dat jij je doelpubliek bereikt!

Bronnen :

https://medium.com/the-mission/7-ways-you-can-make-more-money-with-google-adwords-1609d77e304b

https://www.frankwatching.com/archive/2017/09/21/10-verbetertips-voor-de-ctr-van-je-adwords-advertenties/

https://www.marketingfacts.nl/berichten/20071008_10_onbekende_tips_om_het_maximale_uit_sea_te_halen