lokale seo via google mybusiness

SEO is eigenlijk nooit weggeweest. Er gaat geen week voorbij of iemand vraagt me wel hoe ik de vindbaarheid kan verhogen van een website. En de meeste mensen verwachten dan een vrij technisch antwoord. Ook hebben ze meestal wel een aantal ideeën die uit verschillende artikels komen. Zoals de “meta description” in orde brengen. Of de “page title” actueel houden.

Lokale SEO : het nieuwe buzz word

Maar in feite is seo al veel verder ondertussen dan een puur technische aangelegenheid waarbij je via een aantal tactische tweaks onmiddellijk je website kon laten promoveren naar pagina 1 op de google zoekresultaten. En dat heeft alles te maken met Google Panda, het nieuwe zoekalgoritme dat ondertussen alweer dateert van 2011 maar sindsdien al verschillende updates en upgrades gehad heeft.

De belangrijkste doelstelling van Panda was om goede van slechte content te onderscheiden. Wie herinnert zich nog de grote “content fabrieken” die artificieel hoog scoorden in de zoekresultaten. Dat was een gevaar voor de betrouwbaarheid en objectiviteit van de zoekresultaten. Vandaar deze belangrijke update. Je kan meer informatie vinden over dit interessante onderwerp op Moz.com.

Sinds midden vorig jaar, komt de “lokale seo” als belangrijke factor naar voren in de gesprekken die ik heb met lokale ondernemers. “Hoe zorg ik ervoor dat mijn website LOKAAL gevonden wordt” krijg ik meer en meer voorgeschoteld. En net zoals bij SEO in het algemeen, is het antwoord niet te vinden door een aantal technische ingrepen. Er zijn een aantal simpele regeltjes die je kan volgen.

Eén van de simpelste en meest effectieve methodes om je lokale seo onder controle te krijgen, is door gebruik te maken van Google MyBusiness, het vroegere Google Places. Sinds Google in juni 2014 een volledig nieuwe interface aanmaakte voor deze gratis dienst, is het aantal gebruikers exponentieel toegenomen en is deze dienst een belangrijk hulpmiddel geworden voor eigenaars van KMO’s om de effectiviteit van hun lokale seo een serieuze boost te geven.

Google MyBusiness

Google MyBusiness is belangrijk voor je lokale SEO

Via Google MyBusiness kan je de volgende zaken beheren :

  1. je aanwezigheid op het web vergemakkelijken via een Google+ pagina
  2. je bedrijfsgegevens op een structurele manier aan google aanbieden : bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer, website, …
  3. aanwezig zijn op google maps als iemand een zoekfunctie lanceert inje buurt én zoekt naar de business waar je als KMO werkzaam bent
  4. met je klanten communiceren via Google Hangouts en Reviews
  5. promotionele en redactionele inhoud verspreiden over je zaak en je sector

Dat is veel voor een gratis dienst. En eigenlijk krijg je ook waar voor je geld want in de praktijk constateerde ik al vaak dat de aanwezigheid op deze dienst van doorslaggevend belang is om lokaal gevonden te worden.

Verschillende studies (oa te vinden op SearchEngineLand) schijnen te suggeren dat het beheer van deze gegevens en de exploitatie ervan via de zoekresultaten, van belang is voor je vindbaarheid. Hieronder een voorbeeld van de elementen die mensen belangrijk vinden als ze op Google op zoek gaan naar informatie over lokale zaken en dienstverlening.

1414453517_1-things-most-people-forget

5 Tips voor Google MyBusiness

Wel een gouden regel : hou de gegevens up-to-date zodat je niet negatief geranked wordt om wille van “foutieve” of achterhaalde informatie. Verschillende bronnen melden dat het beter is om “weinig informatie” online te hebben dan verkeerde info.

Zorg er ook voor dat je geregistreerd bent bij Google. Dan zenden ze je een postkaart (!!) met een code op die je dan vervolgens moet invoeren op je lokale Google+ pagina. Daarna ben je een erkend bedrijf mét een effectieve lokale vestiging.

google reviewsPromoot de zogenaamde “reviews” of beoordelingen van de dienst of produkt. Ook als dit soms misschine niet 100% in orde is. Of misschien hebben bepaalde klanten opmerkingen. Google gaat ervan uit dat de beste lokale zaken beoordelingen krijgen van hun klanten. KMO’s met produktbeoordelingen zullen dus hoger scoren in de lokale zoekresultaten.

Gebruik je Google+ pagina om promoties te lanceren : eindejaarskortingen, een speciaal aanbod voor Valentijn. We spreken hier dus over gratis promoties en niet betalend via een of ander cpc programma zoals adwords. Gewoon een aanbieding posten en zien wie er reageert.

Wees eerlijk met je informatie. De Google goden zullen je negatief ranken als ze merken dat je de gegevens niet helemaal juist voorstelt.