diensten projecten KMO zone blog contact prijzen

Vier goede redenen om google mybusiness te gebruiken

Door het invullen van je bedrijgsgegevens op” google mybusiness” of “google mijn bedrijf” maak je je bedrijf opzoekbaar op het internet. Een absolute must voor elke ondernemer.

Wat is Google MyBusiness

Google Mybusiness is een gratis dienst van google waarbij je je bedrijfsgegevens doorgeeft aan de zoekmachine zodat ze automatisch verschijnen in de zoekresultaten. We denken daarbij aan je adresgegevens, openingsuren, website, email en telefoonnummer. “Google Mybusiness” vormt zo een rijke aanvulling op je bestaande website door een openbare identiteit en aanwezigheid voor je bedrijf te creëren op Google.

verificatie google mybusinessNa controle van de gegevens (dat gebeurt via een postkaart om je adresgegevens te controleren), verschijnen je gegevens in de zoekgegevens, google maps en google plus. We denken dan aan routebeschrijvingen, openingsuren maar ook aan het laatste nieuws over je bedrijf dat je kan posten op je bedrijfsprofielpagina. Zo blijven je (potentiële) klanten ook op de hoogte van het laatste nieuws van je bedrijf. Je kan de gegevens zo vaak updaten als je zelf wil.

De service is speciaal ontwikkeld op maat van de KMO’s of MKB’s. Via dit systeem zijn ze in staat op een gratis manier in de vooral lokale zoekresultaten opgenomen te worden.

Maar ook Google haalt duidelijk voordelen uit dit systeem. Ze krijgen de o zo belangrijke data gewoon op een gouden schoteltje aangeboden.

Hoe google mybusiness orde te brengen

Dat is niet moeilijk. Je gaat gewoon naar de “google mijn bedrijf” pagina en volgt de richtlijnen die google voor je uittekent. Na een korte introductie, kom je op de belangrijkste pagina (het zogenaamde dashboard) terecht en vandaar uit kan je rustig alle benodigde gegevens invoeren. Niet vergeten, de adresdata moeten eerst gecontroleerd worden via een postkaart die je in je bus krijgt.

Dashboard_-_Google_-3Naast de profielgegevens is er naar aloude google gewoonte ook de mogelijkheid voorzien om updates op je bedrijfsprofielpagina toe te voegen. Zo kan je hier nieuws posten maar ook referenties naar artikels en blogposts op het internet die je interessant vindt of die een bijkomende uitleg over je beroep geven.

Een tweede categorie van informatie, is de zogenaamde “insights“. Die geven je statistische gegevens over de volgende elementen :

  • views : het aantal keren dat je bedrijf via zoekresultaten getoond is
  • post reach : het aantal mensen dat een van je posts of nieuwsitems in de zoekresultaten gezien hebben
  • followers : het aantal mensen dat je google mybusiness pagina volgen
  • driving directions requests : het aantal mensen dat een routebeschrijving naar je winkel vroegen

Als je bovendien google analytics gebruikt voor je website, krijg je hier ook een beknopt overzicht van de resultaten van de laatste weken.

De derde categorie is een zeer interessante categorie. Dit zijn namelijk de google reviews. Of met andere woorden reviews die je klanten op google gepost hebben over de kwaliteit van je diensten.

Het belang van google mybusiness voor je vindbaarheid

Het spreekt voor zichzelf dat een dienst die erop gericht is je bedrijfsgegevens op een gestructureerde manier te tonen aan mensen die op zoek zijn naar gegevens over je bedrijf of dienst, van uitermate groot belang is voor de vindbaarheid van je bedrijf. Dat lijkt evident.

Een bijkomend element is dat google mybusiness ook de vindbaarheid (seo) van je website serieus verbetert. In de meest enge zin is het immers een extra backlink naar je website, in het ruimste geval verbetert google mybusiness de page rank en autoriteit van je website zodat die hoger geranked wordt op je zoekwoorden. Vele seo rapporten vermelden immers de noodzakelijkheid van een goed ingevulde google mybusiness pagina.

Een ander belangrijk element in de verbetering van de positie van je website in de zoekresultaten, zijn de google reviews. Die geven nog extra “pigment” en credibilteit aan je bedrijf en bedrijfswebsite.

En dus is de vindbaarheid van je website verbeteren niet alleen een kwestie van (dure) seo consultants onder handen te nemen die je via “black magic” je rankings verbeteren, maar vaak ook gewoon een kwestie van logica en consistent beheer van je bedrijfsgegevens.

Gebruik google mybusines dus om :

  1. je bedrijfsgegevens opzoekbaar te maken op het internet
  2. te communiceren met je klanten
  3. de ranking van je eigen zoekwoorden te verbeteren
  4. en extra domeinauthoriteit aan je website te geven