white hat seo

Meestal ben ik geen fan om klakkeloos Engelse buzzwoorden over te nemen maar in dit artikel had ik toch weinig zin om “white hat seo” te vertalen. Maar wat is white hat seo en waarom is dit belangrijk voor u ? Lees verder en ontdek een aantal praktische elementen om de vindbaarheid van je website te verhogen.

Laten we beginnen met “black hat seo”

Seo staat zwaar in de belangstelling. Wie vindt het namelijk niet belangrijk om gevonden te worden in de zoekresultaten van Google ? En liefst op de eerste pagina.

Dat is traditioneel het terrein van SEO oftwel “search engine optimisation”. Deze discipline heeft als doelstelling ervoor te zorgen dat je website makkelijk te vinden is in de zoekresultaten van Google.

In de eerste jaren was dit ene vrij technische aangelegenheid waarbij allerlei specialisten “trukjes uit de doos” gebruiken om enigszins artificieel (want de concurrentie deed immers initieel deze inspanningen niet) hoger te ranken in google dan op een “natuurlijke” (organic) wijze mogelijk was.

Keyword stuffing was bijvoorbeeld zo’n praktijk. Je propte in de “meta keywords” van je webpagina zoveel keywords als mogelijk en dus werd je pagina makkelijker gevonden, zelfs via zoekopdrachten die eigenlijk buiten het interesse-domein van je website vielen. Of je gebruikt bepaalde keywords zoveel als mogelijk op een webpagina zodat dit ten koste gaat van de leesbaarheid van een artikel.

voorbeeld van keyword stuffingkeyword stuffing

Maar wat is dan white hat seo ?

Om dit te counteren, werd het algoritme van Google om webpagina’s te indexeren serieus aangepast via de Penguin Update van 24 april 2012. Hoofddoel was om de zogenaamde “black hat” (we komen al in de buurt) seo aan banden te leggen. Technieken die er enkel op waren gericht om zoekresultaten te manipuleren zonder te denken aan de gebruikers of bezoekers van een website.

Uiteraard komen we aan bij white hat seo. Dat is het alter ego van de bovengenoemde artificiële praktijken.

Centraal bij white hat seo zijn de concepten “relevantie” en “organische ranking“.

In plaats van te focussen op het manipuleren van zoekresultaten, is white hat seo eerder een lange termijn-investering waarbij de gebruiker centraal staat en de website door een relevante content in het domein waar het actief is een dominante rol vervult en daardoor op een natuurlijke wijze hoog zal scoren in de relevante zoekresultaten.

black hat seo white hat seo
de enige bedoeling is om de website artificieel hoog te laten scoren in de zoekresultaten user centric – gericht op de ervaring van een bezoeker van een website
focus op technologie en snufjes focus op content en context
praktijken : keyword stuffing, onzichtbare tekst en links, artificiële content content management
dubbele artificiële content unieke en waardevolle inhoud en informatie
artificiële ranking organische en natuurlijke ranking
geforceerde link building natuurlijke links – belang van de sociale media
korte termijn resultaten – geen garantie op lange termijn lange termijn – opbouwen van credibiliteit
kans op “penalties” van google (lagere ranking) duurt langer
gericht op honderden keywords gericht op basiskernwoorden die deel uitmaken van de mission statement van het bedrijf en de toegevoegde waarde die het bedrijf aan de klanten biedt

Het enige element dat beide “disciplines gemeenzaam hebben, is dat technisch gezien de website klaar moet zijn om correct geïndexeerd te worden door google. De meta tags moeten correct ingevoerd zijn, de sitemap met toegankelijk zijn. De lijst is lang en vrij technisch. Toch zijn er een aantal basiselementen die in orde zouden moeten zijn.

Je vindt er meer over in dit artikel over SEO voor de KMO.

Dit artikel heeft niet onmiddellijk een praktisch impact op je website maar het markeert wel een wijziging in attitude en de manier waarop de moderne zakenman naar zijn of haar website moet kijken en de tijd moet geven om te groeien naar een geloofwaardige authoriteit. Give it time  en speel volgens de regels !