Sociale media trends voor 2018

Social media is voortdurend in ontwikkeling. Het is niet langer alleen een plek om gênante foto’s van jou of jouw vrienden te delen.

Actief zijn op sociale media is van belang en het is absoluut noodzakelijk voor het voortbestaan van jouw bedrijf of jezelf.
Als marketeer moet je leren hoe je deze platformen goed in je voordeel kunt inzetten en op tijd leren inspelen op de veranderingen.

Daarom is het ook van belang om op de hoogte blijven van de laatste marketingtrends en deze toe te passen op jouw bedrijf. Vandaag de dag gaan marketing en social media hand in hand.

Neem even de tijd om de sociale media trends van 2018 even in detail te bekijken:

1. Trend #1 : Live streaming is een feit

Live streaming in nu mainstream geworden in sociale media en wordt stilletjes aan onmisbaar. Veel merken gebruiken het om hun relaties met klanten te verbeteren op een manier die
voorheen niet mogelijk was.

Deze merken gebruiken live streaming om de aandacht van hun volgers vast te leggen. Die is zich momenteel hard aan het doorzetten, want naar verwachting zijn de merken zich de kracht van live streaming aan het beseffen. Aangezien dat het publiek mee evolueert, zal in verloop van tijd het publiek ook niet anders verwachten van de merken.

2. Trend #2 : Het gebruik van video’s

sociale media trends video marketing
sociale media trends video marketing

Video is en blijft een populair medium voor het delen en consumeren van informatie. Momenteel is de waarde van video aanzienlijk zal toegenomen. Alleen al in het afgelopen jaar was 90% van
alle content die online gebruikers delen, een video.

Video is en blijft een populair medium voor het delen en consumeren van informatie. Als het goed gedaan is, is video een krachtige tool die jouw merk kan helpen bij het genereren
van online betrokkenheid en het bouwen van jouw sociale media. Dankzij (onder andere) Facebook krijgen video’s een hogere betrokkenheid dan welk ander type content dan ook,
vandaar dat meer merken hun focus beginnen te verleggen.

3. Trend # 3 : Chatbots

Berichten die binnenkomen via een sociaal platform moeten zo snel mogelijk behandeld worden. Maar wat als jouw organisatie honderden of duizenden soortgelijke vragen over klantenservice
ontvangt? Merken hebben een antwoord gevonden: Chatbots

Deze zijn massaal gegroeid binnen bedrijven en onmisbaar geworden om klantendiensten te verlichten. Als we kijken naar de geschiedenis van chatbots, zien we een grote piek in het
afgelopen jaar, en die groei heeft zich al goed doorgezet.

Op Messenger zijn er heel veel chatbots in gebruik om informatie te verzamelen, begeleiding te geven en daadwerkelijke bestellingen aan te nemen. Dankzij de chatbots op Facebook
Messenger kan de productiviteit van de organisatie tot drie keer verhogen.

Terwijl meer bedrijven chatbots implementeren, is het belangrijk te beseffen dat de chatbots allemaal uniek zijn en dat merken hun chatbots moeten aanpassen om specifieke verzoeken
van klanten te kunnen beantwoorden.

Dit artikel vergelijkt een aantal chatbots op basis van verschillende criteria.

4. Trend #4 : We zijn allemaal dol op augmented reality & gezichtsfilters

Gezichtsfilters (ook wel bekend als AI-lenzen) zijn momenteel heel erg populair bij het huidige publiek. Gezichtsfilters zijn in de loop der jaren in populariteit toegenomen, maar met
Instagram’s push naar Stories kun je alleen maar verwachten dat je meer ziet.

Augmented reality neemt iets dat echt is en past het aan met behulp van technologie. Een goed voorbeeld van augmented reality dat effectief werd toegepast op de consumentenmarkt was de
Pokémon Go-gameapplicatie. De app gebruikte de camera en voegde fictieve functies toe aan het scherm. Maar nu implementeren sociale mediakanalen ook augmented reality op hun
platformen.

Een ander mooi voorbeeld hiervan is Snapchat. Snapchat stelt adverteerders in staat om op maat gemaakte gezichtsfilters te gebruiken voor al haar gebruikers over een periode van tijd.
Maar het prijskaartje voor deze custom face filter advertenties kan meerdere honderdduizenden dollars zijn voor een korte stint op Snapchat. Merken hebben begrepen dat gezichtsfilters,
stickers en augmented reality de sociale media-inhoud blijft aanjagen.

Hoe opmerkelijk de huidige toepassingen van augmented reality ook zijn, we zijn enthousiast over de grote veranderingen in de nabije toekomst.

5. Trend # 5 : Social Media influencers

Social media influencers hebben steeds meer invloed. Veel van hen hebben zelfs meer volgers dan sommige kleine landen.

Het gebruik van social media influencers is niet bepaald een nieuwe trend, maar het belang ervan in de digitale reclame neemt toe. Deze hebben invloed via sociale media kanalen
waarvan Instagram de populairste medium is.

Merken gaan tegenwoordig subtieler te werk. Ze ontwikkelen langdurige relaties met influencers, omdat deze langdurige relaties de twee partijen helpt te groeien op langere termijn.

Niet alleen influencers hebben invloed maar ook consumenten. Nu de originele methoden van promotie op sociale media steeds minder worden, zijn bedrijven op zoek naar alternatieve manieren om hun publiek te bereiken. Een daarvan is door user generated content. User-generated content is in principe als gratis marketing. Het is een geweldige manier om jouw bedrijf te laten groeien door minder werk te doen. Veel grote merken zoals Nike, Mercedes en Amazon plaatsen door gebruikers gegenereerde content als onderdeel van hun contentstrategie, met name op Instagram.

6. Trend # 6 : Sociaal luistervinken

Wist je dat sociale platforms naar jouw gesprekken luisteren? Creepy, toch?

Je hebt het misschien al eerder gemerkt, wanneer je over iets praat wanneer later een advertentie op sociale media tevoorschijn komt. Toch moet je beseffen dat dit de realiteit van de wereld is waarin we nu leven.

Ondertussen is er een opkomend marketing softwarebedrijven die ‘social listening tools’ bieden om merken te helpen bij het analyseren van verschillende doelgroepen.

Er zijn vele manieren waarop bedrijven kunnen profiteren van social listening. Het geeft je de mogelijkheid om te zien wat consumenten over jouw bedrijf zeggen. Maar je kunt
deze tool ook gebruiken om relevante trefwoorden of hashtags op social media te monitoren. Gegevens kunnen ook gebruikt worden om je marketingstrategie af te stemmen op de juiste
doelgroep.

Ontwikkelingen in de sociale media zijn voortdurend in beweging. Als marketeer moet je op de hoogte blijven van de laatste  sociale media trends om de vinger aan de pols te houden en je doelgroep effectief te bereiken. Daarnaast hou je de concurrentie ver vooruit en stimuleer je het success van jouw bedrijf voor de toekomst.

Bekijk ook onze blog over sociale media voor meer nieuws, updates en trends over sociale media.