diensten projecten KMO zone blog contact prijzen

5 killer rapporten voor google analytics

Google analytics is wereldwijd het meest gebruikte systeem om data van bezoekers op je website te beheren en analyseren. Maar soms kan teveel informatie verwarrend zijn. Gewoon omdat er teveel informatie ter beschikking is, is het handig om snel de belangrijkste rapporten te vinden.

Wat is google analytics

Sinds de overname van Urchin in 2005, is Google Analytics dé standaard in webanalytics geworden. De laatste gegevens vermelden dat tot 55% van de top 10.000 websites deze gratis tool gebruikt om het surfgedrag van hun bezoekers te analyseren.

Het mechanisme is vrij simpel. Via een klein javascriptje wordt er een cookie geïnstalleerd in je browser die nauwgezet al je online gedragingen registreert en analyseert.  Gebruikers van Google Analytics kunnen bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergave’s analyseren om zo een betere gebruikerservaring aan te bieden aande bezoekers van de websites die het systeem gebruiken. Of ze kunnen de data ook aanwenden om efficiëntere reclame-campagnes op te zetten.

De gegevens worden weliswaar anoniem bewaard maar toch wordt er een individuele tracking gedaan via je IP adres. Analytics heeft immers je geografische gegevens nodig en dat kan enkel via het IP adres van je computer. Als je instructie geeft aan je browser om geen javascript te gebruiken, kunnen de gegevens ook niet doorgestuurd worden naar Google. Er bestaand ook verschillende ad-blockers op de markt die ervoor zorgen dat de gegevens van je surfgedrag niet gedeeld worden met de server van de internet gigant.

De massa gegevens die je ter beschikking wordt gesteld is gigantisch. De belangrijkste dimensies zijn echter de volgende :

  • statistische data zoals bezoekers, aantal pagina’s per bezoek, bounce rates en gemiddelde tijd op de site
  • bron data : waar komen de bezoekers vandaan. Van andere websites of via Google zelf bijvoorbeeld.
  • Data over het gebruik van de website : welke pagina’s worden bezocht en hoe lang blijven bezoekers op de website.

Google-Analytics-Dashboard

Sinds geruime tijd is er een extra functie bijgekomen die veel populariteit geniet bij de gebruikers : doel-conversies. Je definieert een doel en je meet telkens en onder welke omstandigheden dit doel bereikt wordt. Dat kan je helpen om te analyseren wat de beste gebruikservaring biedt aan de bezoekers van je website of wat zorgt voor de meeste conversies.

Iets wat ik ook door ervaring geleerd heb : alvorens de gegevens te bekijken, stel voor jezelf een vraag op waarop je via de data een antwoord wil. Anders raak je nogal makkelijk verzeild (of eerder verloren) in de gigantische massa van gegevens en zit je maar wat “doelloos” rond te kijken en leer je eigenlijk niet.

Leerrijke Google Analytics Rapporten

Wat zijn nu de interessantste of meest verrassende rapporten die je in één oogopslag iets leren over je bezoekers ?

Demografie

Dit mag je niet vergeten te activeren bij de ingebruikname van Google Analytics want dan kan je echt zien of je de juiste doelgroep bereikt via je website. De gemiddelde leeftijd, interessedomeinen en geslacht zijn de belangrijkste elementen die hier gebruikt kunnen worden.

Belangrijke extra dimensie is de evolutie in de tijd van deze metrics. Die kunnen duiden op ongewenste effecten van een wijziging in content strategie of juist het omgekeerde.

Content Experiments

Het principe is vrij simpel : biedt aan een groep gebruikers verschillende versies van een webpagina aan om te zien welke van deze versies het beste presteert. Stel dat je computers online verkoopt, dan kan via deze experimenten zien welke versie van de pagina het meeste verkopen oplevert.

Intelligence Events

Met Informatiegebeurtenissen kanje erg gedetailleerd het verkeer naar je website in de gaten houden, zodat je weet wanneer er zich statistisch significante variaties voordoen. Er wordt automatisch een melding gegenereerd wanneer deze variaties optreden.

Conversies

Conversies zijn het bloed van Google Analytics. Zo kan je opvolgen of voldoende bezoekers een bepaalde pagina bezoeken en de acties die ondernomen worden passen in het actieplan van je website. Voor een gewone websites kan dit een contactaanvraag zijn of de inschrijving voor een nieuwsbrief. Voor een e-commerce websites spreken we van een echte verkoop uiteraard.

Hieronder een voorbeeld van rapportering per kanaal :

google analytics waarde per medium

Landingpages en exit pages

Om je seo inspanningen te zien, kan je via behavior->site content kijken op welke pagina’s je bezoekers landen. Het omgekeerd kan je ook zien : welke pagina’s het meeste verlaters heeft. Zo kan je je inspanningen efficiënter maken en voor meer conversies zorgen.