Inboud marketing zit in de lift. Volgens Bram den Bieman is outbound marketing de techniek die erin bestaat om mensen via interessante content naar je website te lokken om daar een soft aanbod te doen.

Of in zijn woorden :

Inbound Marketing is een marketing strategie die ervoor zorgt dat uw potentiële klanten u vinden op het internet, op het moment dat zij u nodig hebben. Om dit te realiseren richt u uw website zodanig in, dat uw site een online informatie ‘knooppunt’ wordt voor uw doelgroep in uw markt. Dit bereikt u door publicaties op uw website, die u verspreid via zoekmachines en de social media.

Maar hoe ga je te werk ? Welke software heb je hiervoor nodig ?

Het verbaast niet dat de meeste spelers op deze markt best veel geld vragen voor hun cloud diensten. Er is echter een uitzondering op die regel : Mautic, dat volledig opensource is.

Dat wil echter niet zeggen dat alles gratis is. Je moet nog steeds zelf een server hebben waarop je Mautic kan installeren. En net zoals WordPress, heb je op server niveau zowel php als mysql nodig.

Of je kan gebruik maken van de server van mautic.org maar dan is het weer niet gratis…

Wat is Mautic?

Mautic is open source marketing automation software. Marketing automation houdt in dat je een deel van de marketingprocessen gaat automatiseren om tijd en geld uit te sparen.

Er bestaan heel veel verschillende soorten software en programma’s die dit aanbieden. Mautic marketing automation is uniek omdat het een van de weinige open source platformen is: iedereen kan aan de code om toevoegingen te maken en het platform uit te breiden.

Heb je een probleem of mis je een bepaalde functionaliteit? Dan staat er een community van meer dan 3500 Mautic ontwikkelaars en gebruikers voor je klaar.

Wist je dat Mautic het grootste open source marketing automation platform is? Meer dan 200.000 organisaties wereldwijd gebruiken Mautic om hun marketing te automatiseren. Het platform werd vertaald in meer dan 35 talen en het is erg eenvoudig om het platform te downloaden en te installeren op je computer.

Er is bovendien een Marketplace waar je Mixins kan bijkopen om de Mautic software uit te breiden. Mixins zijn dus extra toevoegingen om de functionaliteiten van je marketing automation uit te breiden

Mautic Dashboard

Wat kan Mautic allemaal?

Bij het inloggen kom je op een dashboard terecht dat je volledig kan personaliseren naargelang de functionaliteiten die jij gebruikt en welke gegevens voor jou belangrijk zijn. Bepaal welke gegevens en statistieken voor jou belangrijk zijn en kies hoe je ze wil weergeven (cijfermatig, in tabellen of met grafieken). Versleep de verschillende onderdelen tot jouw dashboard eruit ziet zoals jij dat wil.

Je kan Mautic koppelen aan je CRM-systeem of handmatig de gegevens van je contacten opladen. Elke interactie van een contact met jouw inhoud wordt bewaard en getoond in het profiel van dat contact. Op basis van die interacties kan je jouw volgende stappen in de relatie met dat contact gaan aanpassen en personaliseren.

Dat is erg belangrijk, want je moet een potentiële nieuwe klant met de juiste boodschap op het juiste moment aanspreken. Iemand die bijvoorbeeld een “Over ons” boodschap niet heeft geopend maar wel reageerde op een bericht over een specifiek product contacteer je daarna best met meer productinformatie en niet met de ontstaansgeschiedenis van je bedrijf. Of iemand die net een product gekocht heeft moet je geen korting op dat product meer sturen, maar wel bijvoorbeeld een bericht waarin de verschillende gebruiksmogelijkheden van het product getoond worden.

Hoe kan je mensen bereiken vanuit Mautic? Dat kan natuurlijk via e-mail, een van de meest gebruikte vormen van e-mailmarketing. Wie e-mail A opent krijgt daarna e-mail B. Wie e-mail A niet opent, krijgt e-mail C, enzoverder.

Je kan niet alleen e-mails maken en verzenden via Mautic, ook de nodige landingspagina’s kan je in het platform ontwerpen. Ondersteunende informatie zoals whitepapers, video’s en formulieren zijn ook te personaliseren in het platform. Behalve e-mail kan je jouw contacten met Mautic ook bereiken via sms en op sociale media. Alle sociale media netwerken worden ondersteund, je kan koppelingen maken met meer dan 100 netwerken.

Natuurlijk is software alleen niet genoeg, je moet ook goed nadenken over de manier waarop je mensen wil overtuigen. Dit begint natuurlijk bij goede content. Landingspagina’s zijn daarbij erg belangrijk, evenals de contactformulieren die je achter de call-to-action steekt.

Mautic heeft daar een uitgebreid webinar over gemaakt, hier te bekijken:

Voor sms-berichten werkt Mautic samen met de dienst Twilio. Je moet daar een profiel maken om een Amerikaans telefoonnummer toegewezen te krijgen waarmee je sms-berichten kan versturen over de hele wereld. Die gegevens geef je daarna in je Mautic instellingen in, via Kanalen kan je dan sms-berichten versturen. Meer informatie daarover, vind je in deze video:

Campagnes in Mautic

Wanneer je alle nodige elementen hebt ingesteld, kan je campagnes beginnen maken. Dat kan gaan van een eenvoudige e-mailcampagne tot uitgebreide campagnes over verschillende kanalen. Retargeting op sociale media, follow-up e-mails, herinneringen, web meldingen, e-mails om meer informatie te vragen, … het kan allemaal met Mautic! En alle verzamelde gegevens worden bovendien bewaard per contactpersoon.

Meer over e-mails en campagnes in Mautic:

Een andere belangrijke functionaliteit van Mautic is personalisatie. Niet alleen krijgen mensen liever e-mails van personen dan van bedrijven, hoe persoonlijker de e-mail, hoe groter de kans dat ze erop reageren. Je prospects en klanten aanspreken met zijn voornaam, hem content sturen over producten en diensten die hem interesseert (relevante content), een e-mail met korting speciaal voor zijn verjaardag, … Dit zijn allemaal kleine details die je klantrelatie enorm kunnen verbeteren en die allemaal mogelijk zijn met Mautic.

Ik geef toe : de leercurve van Mautic is vrij stijl. Maar toch. Mits wat inspanning én een goede inbound marketing strategie kan iedereen ermee aan de slag. Wat houdt je nog tegen ?

Oh ja nog vergeten te zeggen : er bestaat ook een plugin voor wordpress