diensten projecten KMO zone blog contact prijzen

Spam bestrijden in wordpress via captcha

Vele website eigenaar ontvangen bijna dagelijks tientallen “spam” berichten van geautomatiseerde bots die publieke contactformulieren invullen. Bescherm je hiertegen door de zogenaamde techniek van “captcha” te gebruiken.

Ongevraagde formulieren = spam

Elke website moet een contactformulier hebben. Want dat is tenslotte toch de bedoeling : ervoor zorgen dat potentiële klanten met jou in contact kunnen treden.

Maar elk contactformulier is een potentiële bron van ongevraagde en ongewilde antwoorden van bezoekers die allerlei diensten en producten aan de man proberen te brengen. Wie heeft er nog geen opmerking via het contactformulier gehad dat de website nog gigantisch kan verbeterd worden qua seo en vindbaarheid ?

En dat is vervelend. Niet alleen had je verwacht om een nieuwe klant aan de haak te slaan en valt een opmerking over de vindbaarheid van je website wat tegen. Maar voor degenen die google analytics conversies gebruiken, vallen nu ook site conversies in het water. Immers, elke van die ongevraagde antwoorden wordt door google analytics geregistreerd als een conversie wat zeker niet het geval is.

Bovendien valt het op te merken dat het merendeel van deze contactformulieren die ingevuld worden, geen fysieke mensen zijn maar zogenaamde “bots”. Dat zijn geautomatiseerde programma’s die massaal contactformulieren invullen en versturen naar de eigenaar van de website.

Het lijkt dus een goede strategie om je wat beter te beschermen tegen dergelijke ongevraagde contact opnames.

Gebruik “captcha”

recaptcha voorbeeldTraditioneel wordt hiervoor een zogenaamde “captcha” gebruikt.
Captcha is volgens http://www.captcha.net/ een programma dat websites beschermt tegen spam van deze zogenaamde bots. Deze software gebruikt menselijke eigenschappen die computerprogramma’s niet kunnen nadoen als criterium om te zien of er een bot of een mens aan het werk is.
Zo kunnen bijvoorbeeld bots nog steeds niet “teksten op beelden” lezen of patronen herkennen van vervormde tekst op beelden.

Captcha staat trouwens voor “Completely Automated Public Turing Test To Tell Computers and Humans Apart”.

Een van de meest gebruikte plugins om contactformulieren te beheren op wordpress sites, is contact form 7. Volgens de laatste gegevens is deze plugin ondertussen zowat de de facto standaard geworden alhoewel er een heleboel alternatieven bestaan die minstens evenveel opties en mogelijkheden bieden.

google recaptchaDe meest robuuste oplossing is door Google’s Recaptcha te gebruiken . Hierdoor krijg je robuustheid van Google’s oplossing maar er zijn daarna vaak problemen gesignaleerd met het doorsturen van de gegevens van het contactformulier. En ook dat heb ik al aan den lijven ondervonden.
In elk geval wordt het proces om Recaptcha te installeren duidelijk uitgelegd op de desbetreffende pagina van contact form 7.

Really Simple Captcha

Een ander simpel alternatief is door gebruik te maken van de plugin “Really Simple Captcha” dat je de mogelijkheid biedt een eigen, simpeler versie van een captcha te installeren in je webformulieren. Het principe is simpel : deze plugin genereert een image met cijfers. Net daaronder komt dan een input veld waarin je de cijfers moet herhalen die je op de afbeelding ziet.

Een mogelijk alternatief is Contact Form 7 Image Captcha .

In tegenstelling tot veel plugins, wordt er bij deze plugin vrij weinig uitleg verschaft over hoe je nu juist deze plugin gebruikt na installatie.  Voor meer informatie kan je terecht op de contact form7 captcha pagina.

In feite komt het erop neer dat je onderaan je contactformulier twee shortcodes moet zetten om deze plugin te activeren. De eerste shortcode activeert de afbeelding met de cijfers, de tweede een invoer veld om de cijfers van de afbeelding in te voeren.

[captchac captcha-1] [captchar captcha-1]

Voor websites die best wel wat bezoekers hebben, valt het aan te raden om bovengenoemde technieken te gebruiken om niet elke dag begraven te worden in de ongevraagde spam.