diensten projecten KMO zone blog contact prijzen

clickshop van KBC – veel geblaat maar weinig wol

KBC is momenteel actief op de e-commerce markt. Dat wil zeggen dat de bank nu webshops aan de KMO gaan verkopen. Maar is clickshop.be echt een toegevoegde waarde op de markt van de e-commerce platformen ?

Iedereen biedt webshops aan tegenwoordig

Ik herinner me nog de periode dat een webshop best duur was. Software was niet standaard en moest vaak op maat geschreven worden. Ook de interactie met de betalingsprovider was niet optimaal en ook de beveiliging liet in die periode te wensen over.

Naderhand zijn er dan een aantal spelers gekomen die de markt domineerden met standaard online software die ook nog wel best veel geld kostte maar die tenminste goed werkte. We spreken nu over de periode dat Amazon, E-bay en Dell het mooie weer maakten en de markt echt gestabiliseerd werd. De markt was bijna uitsluitend gereserveerd voor de grotere spelers die het kapitaal én de tijd hadden om te wachten tot het e-commerce business model rendabel werd. En dat kon best soms een aantal jaren duren zoals dat het geval was met Amazon (10 jaar verlies !!)

De laatste 5 jaar is deze markt gekenmerkt door een “democratisering” van de prijzen zodat ook kleinere spelers zich nu op dit pad kunnen wagen. En de markt is er volgens mij ook klaar voor. Vele mensen hebben er genoeg van te shoppen in die anonieme webwinkels. Ze willen authenticiteit en geen eenheidsworst.

De platformen die nu ter beschikkig staan zijn laag geprijsd en bieden een heleboel toegevoegde waarde voor weinig geld. De grote spelers op deze markt zijn shopify, magento, big commerce, wix, weebly en ga zo maar door. Om een voorbeeld te nemen : een full monty abonnement voor e-commerce op weebly kost 25 dollar per maand.  Om maar te zeggen : echt democratisch dus.

Clickshop.be : zoals alle andere platformen

Waar het vaak misgaat bij dergelijke platformen, is dat je geen echte website van jezelf kan maken en dat je gebruik moet maken van templates. Je kan hoogstens wat kleuren veranderen maar een echt dynamische samenstelling van een pagina wordt moeilijk.

Dat zorgt ervoor dat de websites die via dergelijke platformen worden gemaakt in één oogopslag vaak herkend worden en … verticaal geclasseerd. Er is geen ruimte voor authenticiteit en creativiteit. En zo komen we weer tot mijn vorige punt : de e-commerce klant heeft behoefte aan deze elementen en zal dat minder terugvinden in dergelijke basistemplates die voor iedereen ter beschikking staan.

En clickshop.be is ook duidelijk ziek in dit bedje. Een kleine zoekopdracht op google (“site:clickshop.be”) levert reeds een aantal subdomeinen op van KMO’s die via dit systeem een kleine webshop aangemaakt hebben. En ja hoor : de indeling is voor alle websites voor 90% identiek. Enkel de kleuren variëren wat maar de pagina indeling is exacte dezelfde : bovenaan een banner, dan een menu, links een submenu met categorieën en rechts een overzichtje van de producten. Met thumbnail weliswaar. En ook de standaard footer ontbreekt niet.

clickshop

Ik mis dus een heleboel functionaliteit. Om er maar enkele te noemen :  uitgebreide zoekfuncties met categorisatie, menu’s met dropdown of een blog ! Om maar eenvoorbeeld te geven : voor woocommerce zijn er 37 gratis (!!) extensies die extra functies toevoegen aan je website en op wordpress.org meer dan 1000 (sic !!) gratis plugins.

Ook qua seo is het resultaat maar middelmatig : een goede 50% gemiddeld op de woorank test. Ik vond er zelfs zonder sitemap en zonder 404 pagina !!!!!!! Wel zijn alle sites responsive (weliswaar ook allemaal op dezelfde manier uiteraard) en ook het https protocol is standaard.

Dus wat mij betreft geef ik mijn spaarcenten met veel plezier aan KBC maar mijn webshops maak ik elders.