payment service providers

Payment service providers of psp’s zijn bedrijven die instaan voor de technische afhandeling van de betalingen via een online kanaal. Waarmee moet je rekening houden bij de keuze van PSP voor je webshop ?

Wat is een payment service provider ?

Een payment service provider voorziet webshops van de technische mogelijkheden om online betalingen op een veilige en correcte manier af te handelen. Er kunnen vaak vele mogelijkheden zijn voor deze betalingen : mastercard, visa, bancontact, ideal, paypal en ga zo maar voort. De psp zal dan instaan voor de technische afwikkeling van deze financiële transfers zodat de webshop eigenlijk alleen de online betalingen moet linken met de facturatie.

Grofweg bestaan er twee soorten payment service providers : de collecterende en de distribuerende. in het eerste geval zal de psp direct ontvangen van de klanten van de webshop terwijl in het tweede geval de bank zelf die afwikkeling doet en aan de psp een commissie zal betalen. In dat geval gaat de webwinkel een rechtsreeks contract aan met de verschillende banken. Op internetkassa.nu wordt dat verschil nog eens haarfijn uit de doeken gedaan.

Dit schema legt dat principe nog eens in detail uit.

payment_gateway_diagram

Welke criteria voor een goede keuze zijn belangrijk

Uiteraard zijn de prijzen of de commissies die de verschillende partijen aanrekenen belangrijk. Maar in deze hyperconcurrentiële markt zijn de tarieven wel ongeveer aan mekaar gewaagd. Wel bestaan er verschillen in functie van de faze waarin je webwinkel zich bevindt. Sommige zijn eerder aan de dure kant voor starters, andere dan weer duurder wanneer er veel volume aan betalingen is. Vergelijk de prijzen en kies welke formule bij jou past.

Een tweede criterium zijn de integratiemogelijkeden met de specifieke technische settings van je webshop. Gebruik je seoshop, magento, prestashop of woocommerce ? Controleer of de juiste integratie-methode aanwezig is en hou hiermee rekening. Stel ook een technische vraag alvorens te beslissen. Zo kan je zien of er adequaat gereageerd wordt op technische vragen. Bij Multisafepay (maar uiteraard ook bij de anderen) zijn er plugins voorzien voor alle grote e-commerce systemen. Op deze pagina worden ze netjes opgesomd.

Een derde belangrijk criterium zijn de “customizations” of de mate waarin je de omgeving waar de klant moet betaling de “look & feel” van je eigen website kan overnemen. Immers, voor de techische afwikkeling van de betaling moet je klant jouw website verlaten om de betaling in orde te brengen op een externe server.

Met een “abandoned shop cart rate” van 70% wereldwijd, is het inderdaad erg belangrijk om je klant een veilig gevoel te geven en dat kan enkel/vooral door hem of haar het gevoel te geven dat men de website niet verlaten heeft en dat er een duidelijke en geruststellende interface voorhanden is. Liefst uiteraard door de webshop eigenaar zelf opgezet en goedgekeurd.

Mailbox werkt al sinds een tijdje met Multisafepay omdat bovengenoemde 3 argumenten (commissies, integraties en customizations) in orde zijn en we al een aantal technische integraties tot een goed einde hebben gebracht. De woocommerce plugin biedt ook alle mogelijkheden die nodig zijn. Op overonlinebetalen.nl en pspcheck.nl krijg je de uitgebreide uitleg.

Onze noorderburen hebebn heel wat meer bronnen om de diensten van de psp’s te vergelijken. Waarom niet in België ?

Webeigenaars : your comments please !