03/05/2021 Woorden: 378 Leestijd: 1 minuten

eindelijk : adwords certificatie

Het heeft een tijdje geduurd en (toch wel) heel wat meer uurtjes studeren dan ik dacht, maar vandaag 3 juli 2015, heb ik de adwords certificatie van Google behaald.

Google adwords certificatie is not a piece of cake

Een tijdje terug las ik een artikel over de google adwords certificatie. Dat leek me wel interessant zeker vanuit commercieel standpunt. En tenslotte  : hoe moeilijk kon dat zijn vermits ik al een adwords account heb sinds 2008.

De eerste stap is om de search fundamentals onder de knie te krijgen.  Dit examen was voornamelijk over adwords basisconcepten, best practices en optimalisatie (lees : organisatie) van je verschillende campagnes. Na 3 uur studeren, nam ik deel en … behaalde 85%. Dat valt hier best mee dacht ik nog.

Maar dan kwam de tweede hoofdmoot : search advertising. Dat is een heel ander paar mouwen. De cursus zelf is meer dan 400 bladzijden en ik heb dat grondig onderschat. Mijn eerste examen was een complete catastroof van jewelste : amper 67% en Google wil alvorens de adwords certificatie te valideren, minstens 80% zien. Vandaag, 3 juli 2015, na 7 uur studie, eindelijk wel geslaagd met een vlotte score.

adwords-certification-1024x677-1

Of met andere woorden, enkel met ervaring kom je er niet. En dat is eigenlijk maar goed ook. Door de cursus intensiever te bestuderen, bemerkte ik een aantal technieken die ik eigenlijk doorheen de jaren amper of niet gebruikt had. En dat was spijtig want sommige rapporten bijvoorbeeld voegen gigantisch veel functionaliteit toe.

Daarom, toch even samengevat, van wat ik heb onthouden van tips & tricks voor een efficiënte adwords campagne.

Het mocht niet ontbreken :

10 tips voor een efficiënte adwords campagne

  1. baseer de indeling van je campagnes en adwords op de logisch indeling van je website (maar gebruik een aparte campagne voor elk land/taal)
  2. gebruik minimaal 4 verschillende tekstadvertenties per ad-group
  3. gebruik een duidelijke call to action in je tekstadvertenties
  4. gebruik keywords in je tekstadvertenties
  5. steek voldoende tijd in je zoekwoorden onderzoek en gebruik zoveel mogelijk de “long tail” zoekwoorden
  6. hou je conversies meticuleus bij om een juiste ROI te kunnen berekenen
  7. de kwaliteitsscore is de basis van een efficiënte campagne, niet de hoogte van het bod
  8. beoordeel zoekwoorden op basis van ctr,conversies en kwaliteitsscore
  9. gebruik de adwords extensies
  10. blijf aan je campagnes werken en optimaliseer ze

En dus kan ik met een gerust hart, de adwords certificatie aan iedereen aanbevelen.

Inhoudsopgave

Geschreven door: Bart Van Deuren

Bart Van Deuren, oprichter van Mailbox Marketing, heeft een passie voor digitale marketing en e-commerce. Met jarenlange ervaring in de sector, biedt hij praktische inzichten en adviezen om bedrijven te helpen hun online aanwezigheid te verbeteren.

* Plan een vrijblijvend gesprek van 20 minuten via telefoon of videocall en ontdek hoe wij jouw digitale dromen kunnen realiseren.

Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.