Geo-Mashup is een plugin die meerdere locaties op 1 google map kan tonen. Maar dat is niet alles !
Nutteloze localisatie via google maps ?
Je ziet het tegenwoordig meer en meer. Bij de contact pagina wordt een grote google map getoond met de locatie van het bedrijf op de kaart aangeduid. Maar wie gebruikt dat eigenlijk. Ik heb een gps hoor !
Het wordt wel interessanter als het desbetreffende bedrijf verschillende vestigingen heeft. Dat is er wel degelijk een contextuele waarde en biedt een kaart met localisatie van de verschillende vestigingen veel toegevoegde waarde. De potentiële klant kan dan kijken bijvoorbeeld welke vestiging het dichtst bij hem of haar in de buurt ligt. Of in de buurt van het werk om ‘s middag eens langs te komen.
We kunnen nog een ander voorbeeld nemen. Stel je verkoopt huizen. Dan heeft het wel degelijk zin om een kaart te tonen met daarop alle huizen die te koop aangeboden worden en in portefeuille zitten van de makelaar.
Tot nu toe was dat eigenlijk vrij zwaar werk en de meeste thema’s ondersteunen meestal wel een google map met 1 adres maar zeker niet verschillende. En als een dergelijke plugin gevonden worden, dan moet je telkens weer die verdomde adressen manueel gaan invoeren, verwijderen en up-to-date houden.
Localisatie via Geo-Mashup biedt veel extra functionaliteit
Zou het volgende scenario niet fantastisch zijn ? Je creëert via WP Types een database en je noemt die “huizen” (zie mijn vorige post – VIJF vernieuwende wordpress plugins). Voor elke van die huizen die in portefeuille zitten kan je nu een apart record maken in de database en beheren. je kan foto’s toevoegen, specifieke gegevens noteren enzovoort.
Via Geo-Mashup kan je nu voor elk van die huizen aparte coördinaten invoeren zodat de lokalisaties uniek gelinked is aan het “huis” of het custom post type “huis”. Of met andere woorden, je beheert op een dynamische manier de geo gegevens. Resultaat : je kan nu een globale kaart aanmaken met daarop alle huizen die je in portefeuille hebt. Deactiveer je nu een huis omdat het verkocht is, dan verdwijnt dit automatisch op de globale kaart van alle huizen.
En de plugin gaat nog een stukje verder. Na een akkoord van de bezoeker, kan de kaart “contextueel” gemaakt worden. Dat wil zeggen dat de kaart gaat gebruik maken van de lokalisatie gegevens van de gebruiker om resultaten op de kaart weer te geven. Dat gaat zo. De gebruiker duidt aan dat hij in Bornem woont. De contextuele kaart toont dan enkel de huizen in de buurt van Bornem.
Fantastische tool. Ik kan onmiddellijk een aantal gebruikers identificeren : immobiliën en reisagentschappen. Een wereldkaart met foto’s van bestemmingen. Of de aanduiding van een reisbestemming met foto’s van interessante locaties in de buurt van de bestemming. Mét foto’s !