Ik gebruik Mailchimp al geruimte tijd voor het beheer van verschillende email campagnes. Wat ik zo bewonder aan deze cloud applicatie, is vooral het doorgedreven beheer van de database van je abonnees.
Onlangs kreeg ik de opdracht een volledige campagne te organiseren waarbij een volledig productengamma en de verschillende varianten op een asynchrone manier moesten gepresenteerd worden.Volgens Wikipedia : “Een autoresponder is een programma of script dat op een mailserver zorgt voor het automatisch beantwoorden van binnenkomende e-mail met een van tevoren opgestelde tekst. De tekst kan bijvoorbeeld zijn “Ik ben op vakantie en kan uw mail nu niet beantwoorden”. Daarvoor deed ik beroep op de (betalende) versie van Mailchimp en de functie “autosresponders”.
Er waren 4 verschillende soorten emailings die werden gestuurd naar een opt-in lijst van bestaande klanten. Tussen de verschillende product-presentaties werd een tijdspanne van 2 weken voorzien. Bedoeling was om enkel de 4 mailings te sturen naar degenen die niet geklikt hadden op een van de voorgaande campagnes. Enige nadeel was dat er geen verschillende condities konden ingebouwd worden zodat ik intensief moets gebruik maken van de segmentatie-technieken van het database beheer van Mailchimp. Een andere moeilijkheid was om verschillende call to actions afgescheiden te houden van mekaar. Deze link van het support center zette me echter op weg.
In het kort, door gebruik te maken van de segmentaties van de database gecombineerd met de autoresponder van Mailchimp kunnen vrij complexe emailcampages opgezet worden.