Elke pagina op een website, wordpress of niet, heeft zijn unieke hyperlink /permalink of url.
In WordPress kan je op een makkelijke manier zelf die permalinks aanpassen én optimaliseren. Maar hoe doe je dat ? Daarvoor moeten we eerst even kijken wat een url is.
Wat is een url ?
Dat gaat zo. In de database hebben we een artikel opgeslagen over een bepaald onderwerp. Bijvoorbeeld voor dit artikel is dat een uniek nummer namelijk 968. Je kan dan bijvoorbeeld de pagina oproepen door dit uniek nummer te gebruiken in de url zodat het content management systeem weet dat het artikel x uit de database moet halen. Voor dit artikel is dat de volgende url : https://www.mailbox-marketing.be/?p=968. Een dergelijk adres heet een permalink in wordpress.
Uiteraard is dit helemaal niet zo mooi en mensen kunnen een dergelijk “virtueel” webadres maar moeilijk onthouden. Het spreekt ook niet echt tot de verbeelding. Tot daar aan toe, ga je me zeggen.
Maar mooie urls zijn goed voor de seo
Een bekend Google document dat de basis beschrijft van een website dat makkelijk kan geindexeerd worden door Google, maakt men duidelijk melding van hte feit dat mooiere urls beter zijn voor je google rankings.
Dus in de plaats van https://www.mailbox-marketing.be/?p=968 gebruiken we de volgende url : https://www.mailbox-marketing.be/seo/mooie-urls ! Wat niet enkel voor het menselijk oog betere en leesbaarder is, maar het maakt het leven ook makkelijker voor de zoekmachines die je website onderzoeken en indexeren.
Voor de aanmaak van seo-friendly (jargon, I now) urls, zijn er een aantal elementen die belangrijk zijn.
- Beste is om stopwoorden, zoals “een”, “de”, “het” etc te vermijden. Probeer met zelfstandige naamwoorden duidelijk te maken waarover de pagina gaat. Bij dit artikel kozen we voor “mooie-urls”. Waarom met een streepje ? In een url kunnen geen spaties voorkomen !!
- Ook het gebruik van categorieën bij de aanmaak van een url zijn interessant voor Google. Dit artikel bijvoorbeeld gebruikt als categorie “seo” zodat de inhoud dor Google bij deze categorie kan ingedeeld worden. Andere categorieën die ik gebruik zijn “mobile”, “sociale media”, “webshop” en “wordpress”. dat zijn de grote indelingen van mijn nieuwssectie.
- De URL-structuur van een site moet zo eenvoudig mogelijk zijn. Overweeg uw inhoud zo in te richten dat URL’s logisch en op een manier worden samengesteld die voor de mens het meest begrijpelijk is (indien mogelijk leesbare woorden in plaats van lange ID-nummers).
- Ik vind dat tussen één en vier woorden een goede lengte heeft voor URL’s. U krijgt ongeveer 70 tekens (inclusief uw domein) voordat Google ze afkapt.
- Als je URL’s moet wijzigen, zorgt er dan voor dat permanente 301-omleidingen zijn ingesteld. Je weet dat coole URL’s niet veranderen … Maar soms moeten ze gewoon. Misschien verhuist u naar een nieuw CMS, of misschien waren ze gewoon lelijk. Het punt is dat zoekmachines vertrouwen opbouwen via URL’s en dat is iets dat je niet wilt verliezen. Het is dus het beste om URL’s niet vaak te wijzigen en alleen omleidingen zo nodig te plannen, zodat de reputatie van uw webpagina’s behouden blijft.
Deze aspecten, en andere, komen aan bod in opleidingen wordpress die ik regelmatig organiseer.
Hoe kan je de permalink structuur aanpassen in WordPress
Wel. Dat is makkelijk (zoals de meeste dingen in WordPress).
Open een pagina of post via “bewerken”. Net onder de titel van de pagina, vind je de knop “bewerken”. Als je daarop klikt, kan je de permalink of url van die desbetreffende pagina bewreken. Niet vergeten te bewaren naar wijziging.