Als ervaren ondernemer weet je als geen andere dat het belangrijk is om bij te blijven met de ontwikkelingen in je markt. Als vakman werk je hard aan je bedrijf. Je volgt de noodzakelijke trainingen en je gaat ervoor. Want ondernemen is vooral doen! Natuurlijk wil je je bedrijf laten groeien maar je hebt niet zomaar een fors budget om aan reclame te besteden. Elke euro wordt twee keer omgedraaid voordat hij wordt uitgegeven, en dat geldt zeker voor marketing projecten.
Marketing is meer een noodzakelijk kwaad; het is blijkbaar nodig dus moet het maar. Je bent er als zaakvoerder eigenlijk ook liefst niet te lang mee bezig. Veel liever ben je bezig met je bedrijf zelf, een oud familiebedrijf dat nu aan jouw leiding is toevertrouwd. Daar draait het uiteindelijk allemaal om. Naast al die drukte van je bedrijf ben je ook nog eens actief in het verenigingsleven. Je kent veel mensen en de mensen kennen jou.
Als een echte netwerker weten mensen wat ze aan je hebben en soms krijg je ook op deze manier klanten. Gewoon door mond-tot-mond reclame. Als goede werkgever ambieer je graag een bloeiende firma waar het tevens goed werken is. Jouw doel is om dit bedrijf later te verkopen en daarna te genieten van je pensioen. Je verkoopt het liefst aan een van je kinderen zodat alles in de familie blijft.
Dit zijn allemaal prima eigenschappen voor een ondernemer. Ondernemers staan erom bekend dat ze een zeer open mind hebben. Ze staan open voor uitdagingen en zien kansen, hebben oog voor nieuwe dingen zonder meteen mee te doen met elke hype. Een goede dosis gezond
verstand is namelijk ook iets wat elke ondernemer nodig heeft. De meeste ondernemers zijn niet erg happig op allerlei zaken die te maken hebben met marketing. Er is eerder een soort van wantrouwen. Wij denken dat dit berust op misverstanden. Het doel van een marketeer en een zakenman is namelijk hetzelfde. Beiden willen ze dat de omzet van een bedrijf stijgt. Je kunt als ondernemer niet overal verstand van hebben. Misschien is het beter om bepaalde dingen aan anderen over te laten. Een goede marketeer verdient zichzelf dan ook dubbel en dwars terug.
Als we het echter hebben over Google Mijn Bedrijf praten we over een gratis product van Google dat veel ondernemers direct zal aanspreken. Als je Google Mijn bedrijf gaat gebruiken voor je bedrijf zul je snel resultaten zien. Het is gratis marketing! Een snelle omzetstijging en dat nog gratis ook, wie wil dat nu niet? Dat is te mooi om waar te zijn. Niet dus! Lees snel dit boeiende artikel en grijp ook je kans.
Wat is Google Mijn Bedrijf?
Google My Business kun je zien als een programma van Google gericht op bedrijven. Het doel is dat bedrijven zelf kunnen bepalen wat mensen zien als ze lokaal op jouw bedrijf zoeken in Google. Je kunt je bedrijfsnaam toevoegen, locatie, openingstijden, je kunt op klantenreviews reageren, werken met foto’s. je kunt er via Google Mijn bedrijf ook achter komen waar en op welke manier mensen naar jouw bedrijf zoeken en nog veel meer.
Voor ondernemers die net beginnen met “zoekmachine optimalisatie” en “lokaal zoeken” is het aanmelden bij Google Mijn Bedrijf een mooie kans om snel meer lokale bezoekers aan te trekken. Het is belangrijk om hierop te focussen. Dit artikel gaat erover hoe je dat precies moet doen.
Maar ook voor andere ondernemers is Google Mijn Bedrijf zonder meer interessant. Als mensen op Google zoeken naar iets dat zich in hun gemeente bevindt heb je een grote kans dat ze ook daadwerkelijk iets bij je kopen. Er zijn manieren op Google om dit nog wat te beïnvloeden.
Dat noemen we lokale SEO waarbij ook trefwoorden worden gebruikt. Daarom is het ook zo belangrijk dat de informatie die mensen zien in de zoekresultaten over jouw bedrijf juist is. Je adres, openingstijden, naam van je bedrijf om er enkele te noemen. Er verschijnt een extra advertentie rechts naast de gewone zoekresultaten waar je website tussen staat. Vaak met duidelijk de naam van je bedrijf en een foto. Dit alles kunnen bezoekers al zien vóórdat ze ergens op geklikt hebben. Google Mijn Bedrijf helpt op deze manier bedrijven om het maximale te halen uit de zoekresultaten van Google. Nu we weten wat Google Mijn Bedrijf is, gaan we eerst een account aanmaken.
Aanmaken van een Google Mijn Bedrijf account
Stap 1: Log in met de Google account die je aan je bedrijf wilt koppelen. Als je alleen een privé account hebt bij Google maak dan een nieuwe aan speciaal voor je bedrijf.
Stap 2: Ga naar Google.com/business en klik op “Aan de slag” rechtsboven.
Stap 3: vul je bedrijfsnaam in
Stap 4: vul het adres van je bedrijf in
Stap 5: Kies je werkwijze: kijk even goed naar de mogelijkheden. Je kunt ervoor kiezen om te zeggen dat je altijd naar je klanten toegaat. Het is dus niet de bedoeling dat klanten jouw bedrijf bezoeken. Ook kun je als je kantoor thuis is, je adres privé houden. Ook dan werk je altijd bij de klant. In alle andere gevallen kun je rustig het adres van je bedrijf bekendmaken.
Stap 6: kies je sector. Let op: dit is belangrijk voor google. Hiermee bepaal je eigenlijk welk publiek jouw bedrijf te zien zal krijgen.
Stap 7: voeg een telefoonnummer van je bedrijf toe, en een website linkje.
Stap 8: Verifieer je bedrijf: Kies een methode in om je bedrijf te verifiëren bij Google. Als je dit nog niet kunt mag je deze stap overslaan voor later. Google heeft hiervoor diverse manieren maar de e-mail verificatie zal voor veel mensen het handigste zijn. Kies voor “verifieer met e-mail” waardoor er automatisch door Google een e-mail wordt verzonden naar jou Google e-mail adres. Open de ontvangen mail van “Google My Business”. Klik vervolgens op de “verificatie knop” en Klaar!
De miniwebsite verder verfraaien
Nu het account is aangemaakt kun je verdergaan met het verfraaien van je profiel/account. Er zijn nog heel wat gegevens in te vullen. Dat doe je door in te loggen op het Google Dashboard. Het is belangrijk dat je hier zoveel mogelijk relevante informatie toevoegt. Je mag ook foto’s plaatsen. Geef informatie over je diensten, je werkgebied, werkuren, maak een routebeschrijving. Een linkje naar je website. Google Mijn Bedrijf is namelijk absoluut geen vervanging voor je website, maar eerder een soort gratis online bedrijvengids. (Witte gids)
HELP: Iedereen kan wijzigingen aanbrengen!
Let op: iedereen kan wijzigingen (“stel een wijziging voor”) aanbrengen in de informatie die je beschikbaar stelt. Lezers kunnen ook beoordelingen of reviews achterlaten. Het is dus erg belangrijk dat de informatie die er staat compleet is, en dat mensen niet beginnen om zaken aan te passen omdat jij onvolledig was. Controleer daarom je pagina regelmatig of deze nog volledig en correct is. Het is de bedoeling van Google dat informatie over bedrijven op deze manier zo volledig mogelijk wordt weergegeven en dat mensen elkaar helpen.
Voordelen van Google Mijn bedrijf
- Google Mijn Bedrijf is een gratis online (witte) goudengids. Je wilt als ondernemer natuurlijk graag gevonden worden door zoveel mogelijk mensen? Hier is je kans.
- Ideaal voor lokale Google zoekopdrachten om snel bovenaan in google te staan. Naast je website zal dan een soort advertentie van Google My Business staan. Mensen die lokaal specifiek op jouw product zoeken, zul je veel eerder ook als klant kunnen begroeten.
- Extra marketing tool , en ook nog een erg belangrijk voor SEO. Je website zal beter scoren als er ook een Google My Business pagina aan gelinkt is.
- Extra manier om je website of webshop te promoten en daar verkeer (traffic) heen te sturen.
- Erg eenvoudig in gebruik. Je hoeft geen mensen in te huren om dit voor elkaar te krijgen.
- Het geeft je natuurlijk een concurrentie voordeel. Google Mijn bedrijf is in opkomst. Zorg dat je erbij bent. Als je concurrenten wél op Google mijn Bedrijf te vinden zijn, en jij niet dan heb je eigenlijk geen keuze. Ze zullen namelijk hoger scoren in de Google ranking waardoor ze eerder worden opgepikt door klanten. Maak snel jouw pagina aan op google mijn bedrijf!
- Google spoort gebruikers aan om reviews achter te laten over een zaak, restaurant of wat dan ook dat ze bezocht hebben. Zorg dat deze reviews positief zijn, betere reclame kun je jezelf niet wensen. Het vereist dus wel een inspanning , en laten we eerlijk zijn, het houdt ook een risico in als je slechte kritieken krijgt. Maar daar gaan we niet van uit, want een ondernemer zonder zelfvertrouwen….
- Het is een mini website, met de belangrijkste informatie van jouw business in het kort samengevat. Je kunt afbeeldingen gebruiken, dus doe dat dan ook. Jouw “business elevator pitch” gratis in de Google zoekresultaten! Nog steeds niet overtuigt? Nog eentje dan..
- Het programma bevat google analytics. Dit is een uitgebreide analysetool. Je leert je klanten beter kennen. Je kunt achterhalen waar ze vandaan kwamen surfen en hoe je gevonden bent. Allemaal belangrijke informatie om je (marketing) strategie op af te stemmen.
- Hadden we al gezegd dat het geheel gratis is? Waar wacht je nog op: maak vandaag nog een account aan, dan weet je dat je er als ondernemer weer helemaal bij hoort.
Advies van Experts
Heb je hulp nodig bij het maken van je mini website? Gebruik je Google My Business maar zie je geen resultaat? Vraag je je af wat er verder allemaal nog mogelijk is met Google Mijn Bedrijf? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Ook als je wilt brainstormen over je marketing strategie of over het inzetten van Google Adwords ben je bij ons aan het juiste adres.