Zoals aangeduid in het vorige artikel (website personalisatie), is de term “personalisatie” ietwat misleidend. Het gaat hier niet over over hoogdravende technieken waarbij gigantische investeringen nodig zijn. Maar simpele basistechnieken, commerciële weetjes die met een minimum aan ervaring en technische kennis, makkelijk in de meeste websites kunnen geïntegreerd worden. En al zeker in wordpress.
Creëer een persoonlijke en unieke ervaring via personalisatie
Bij personalisatie in het algemeen bedoelen we vooral het creëren van een “persoonlijk” gevoel en “commercieel maatwerk” bij de presentatie van de inhoud en het productaanbod. Is het niet fijn om iemand gewoon welkom te heten de eerste keer dat hij of zij een website bezoekt ? En zou je fijn vinden om een nieuwsbrief te ontvangen over de nieuwste apple producten als je al verschillende keren naar dezelfde pagina’s teruggekeerd bent ? Recente studies wijzen ook uit dat dit niet enkel een courante praktijk aan het worden is maar dat het grote publiek hiervoor zelfs vragende partij is.
Betekent dit dat we op elke pagina de klant of bezoeker moeten begroeten met naam en voornaam ? Hem erop attent maken dat we veel weten en dat we hem of haar iets willen voorstellen dat ze zeker moeten doen want we weten dat uit onze predictieve analyses ? Uiteraard niet. De bezoeker zit in de zijn zetel en beslist volledig autonoom wat interessant is en wat niet. Hoogstens mogen of kunnen we een aantal contextuele suggesties doen die de surfervaring van de bezoeker verrijkt zondat dat het zijn of haar vrijheid beperkt.
Hoe kunnen we concreet enkele elementen integreren in een wordpress website. Hierbij een aantal ideëen.
Gerelateerde artikels
Kijk de kranten er maar op na. Na elk nieuwsitem worden artikels over hetzelfde onderwerp aangeboden. Of zelfs hele dossiers die te maken hebben met het hoofdonderwerp van het desbetreffende artikel. De Standaard is daarvan een perfect voorbeeld.
Ook wanneer websites minder informatief maar eerder commercieel van aard zijn, kunnen dergelijke technieken toegepast worden. Namelijk door het voorstellen van gerelateerde artikels op de weblog van een commerciële website bijvoorbeeld. Recente studies wijzen namelijk meer en meer op het belang van de relatie tussen terugkeren naar de website en het lezen van meerdere artikels. De puristen onder ons zullen zeggen dat dat niet meer dan normaal is. Goede content zorgt voor terugkerende bezoekers. True. Maar door het strategisch plaatsen van “gerelateerde artikels” kan je misschien je lezers die bij het eerste artikel niet gigantisch geïnteresseerd waren, toch verleiden om een tweede pagina te lezen die dan weer meer aansluit bij hun interesse.
Maar hier kunnen we nog een stapje verder gaan. Namelijk door artikels te gaan voorstellen die de voorkeur hebben van de bezoekers. Gepersonaliseerd dus. Related Links by Contextly is zo’n wordpress plugin die een dergelijke service kan leveren. De installatie is vrij simpel en door het feit dat de meeste bewerkingen bij Contextly onsite gebeuren, scheelt dat weer in minder menu’s en submenu’s in de nu al overvolle admin menu structuur van de meeste websites. Daarnaast kan je ook makkelijk sitelinks integreren met deze tool en a/b tests doen.
Call to action : neem contact op
We spreken hier over personalisatie maar verder dan taal, locatie, voorkeuren, bezoekershistoriek gaan we niet. Als je een e-commerce website hebt, kan je dat wel en heb je toegang tot de persoonlijke gegevens van je klanten. Dan is personalisatie een stuk makkelijker. Waar hoe kunnen we dit toepassen voor prospectie ? Of met ander woorden, een anonieme bezoeker komt regelmatig op je website en bekijkt tientallen artikels. Hoe ga je hem kunnen verleiden tot een reactie ? Hoe gaan je met mekaar in contact komen ?
GetSiteControl is een interessante wordpress plugin die dat voor mekaar kan krijgen. Deze plugin laat je toe om diverse CTA’s (of call to action’s) te integreren op je website : via een vragenlijst, via een “contacteer mij” boodschap, via een specifieke promotie en via een “schrijf me in voor de nieuwsbrief” button. Er zijn nog andere mogelijkheden, maar deze 4 zijn in deze context belangrijk.
Want naast de volledige controle over de styling, plaatsing en inhoud van de verschillende cta’s, heb je twee extra dimensies die de meeste plugin niet hebben. De eerste is wat zij noemen “targeting“. Zoals je hierboven kan zien, kan je ten eerste het verschijnen of niet van een “contact me” button laten afhangen van een aantal factoren zoals de selectie van een aantal pagina’s, of enkel bezoekers van een bepaald land (taal !!) of het uitsluiten of niet van mobiele apparaten.
Een tweede toegoevoegde waarde is wat zij noemen “behavorial targeting“. Hierbij kunnen een aantal parameters ingesteld worden. De “contact me” button mag maximaal 1x per dag aan iedere bezoeker getoond worden, of enkel bij het eerste bezoek. Je kan (moet ?) ook instellen dat de bezoeker die de gewenste actie ondernemen heeft (hij of zij heeft dus contact opgenomen) dezelfde boodschap NIET meer te zien krijgt! Hoeveel websites hebben een dergelijke functionaliteit ? Ik ben bijvoorbeeld al jaar en dag lezer van de Elegant Themes Blog maar elke keer als ik een artikel lees, wordt ik toch nog gevraagd of ik me wil inschrijven voor de nieuwsbrief !
Uiteraard kan je nog verder gaan en er zijn nog tientallen plugins die nog andere functionaliteiten voorzien. Maar met deze twee kom je al een heel end zoals ze zeggen.