Wat is usability optimalisatie en conversies ?
Bij Mailbox proberen we telkens wanneer we aan een nieuwe website beginnen op voorhand na te denken over de usability van de site en aan optimalisatie van de conversies.
Om het eenvoudiger te zeggen:
- wat komen de bezoekers op de website zoeken en hoe kunnen we hen daar zo snel en efficiënt mogelijk naartoe leiden?
- hoe kunnen we tegelijkertijd de bezoekers motiveren om te interageren met de site, zodat we in contact blijven en in de mogelijkheid komen om van een bezoeker een klant te maken.
Dat eerste deel, hoe logisch het ook lijkt als je het leest, blijkt nog niet altijd zo eenvoudig te zijn. Het komt namelijk nog altijd voor dat er een verschil is tussen wat een bedrijfsleider wil vertellen op zijn website en wat een bezoeker wil zien op diezelfde site.
Om niet te verzanden in oeverloze discussies doen wij op zo’n momenten graag beroep op de gelijknamige cursus ‘Usability & Conversie Optimalisatie’ van Karl Gilis van AG Consult. Niet alleen is Karl een bevlogen spreker die er in slaagt om nuttige tips te geven om de gebruiksvriendelijkheid van een site gigantisch te verbeteren, hij levert ook de nodige bewijzen aan én hij is geweldig entertainend. Wat een zeer leuke bijkomstigheid is als je 61 video’s van dezelfde man aan het bekijken bent. 😎
De beste tips van Karl Gillis om je usability optimalisatie tot een hoger niveau te tillen
Wij zijn dan ook een grote fan en delen graag een aantal van zijn beste tips met jullie.
- Het succes van een website wordt bepaald door de mate waarin je bezoekers je site kunnen bezoeken, er hun weg in vinden en je aanbod kunnen terugvinden. Vandaar het streven naar usability (gebruiksvriendelijkheid) en conversie-optimalisatie: om uit hetzelfde aantal bezoekers meer klanten te halen door de weg te plaveien met positieve boodschappen en een gemakkelijkere toegang.
- Je website moet gebouwd worden vanuit de vraag: wat willen mijn bezoekers of klanten hierover weten en niet wat wil ik hierover vertellen. Hou in gedachten dat een website een pull medium is en geen push medium. Identificeer dus de toptaken van je bezoekers en zorg ervoor dat ze die zo snel mogelijk kunnen bereiken. De bezoeker beslist op 0,4 seconden of hij op je website wil blijven of niet. Het is dus in jouw belang om hem te geven wat hij wilt/zoekt.
- Als het gaat over algemene principes dan zijn dit de belangrijkste. Spreek de taal van je klant: gebruik hún woorden en gebruik opsommingslijsten als het kan. Dit vraagt namelijk minder inspanning om te lezen dan volzinnen. Schrap alle ballast en beperk je tot de essentie. Voor elk element moet je kunnen zeggen waarom het er staat en nee, ‘ik vind dat mooi’ is geen gegronde reden. En foto’s moet écht iets bijbrengen en authentiek zijn.
- Wat betreft detailpagina’s of landingspagina’s: Toon onmiddellijk je belangrijkste troef. Bezoekers moeten onmiddellijk zien waarvoor ze komen. Of ze zijn terug weg. Focus op de voordelen van je producten voor de bezoeker, eerder dan op de kenmerken van je producten. Spoor aan tot actie! Elke webpagina moet ergens toe leiden. Zet een call to action op elke pagina, anders leidt ze alleen maar tot het vertrek van je bezoekers.
- De homepagina is waarschijnlijk één van de “onbelangrijkste” pagina’s van je website, zeker wat de impact op je inkomsten betreft en moet vooral inspelen op die toptaken van de bezoekers. Carrousels of sliders op de homepagina met daarin verschillende boodschappen, zijn misschien wel mooi, maar ze werken niet en horen daarom volgens Karl thuis op de kermis.
- Zorg voor een duidelijke navigatie zodat bezoekers weten waar ze moeten klikken om te vinden wat ze zoeken. Zet de toptaken vooraan in je navigatie. Het zal je misschien verbazen, maar nee, ze komen niet om ‘over ons’ te lezen.
- Wanneer je gebruik maakt van contactformulieren, geef instructies die niet misverstaan kunnen worden en maak duidelijk waarom je iets vraagt (bv. om een bevestigingsmail te kunnen versturen). Geef een positieve boodschap als ze op die knop gedrukt hebben.
Deze, en nog vele andere, van Karl’s tips zijn vaak onze leidraad om er voor te zorgen dat onze klanten een website hebben die werkt. Want een website die werkt voor de bezoekers die er op terecht komen, is een website die werkt voor het bedrijf dat erachter zit.