diensten projecten KMO zone blog contact prijzen

3 Praktische marketing tips voor WordPress

Marketing tips zijn er bij de vleet. Typ het maar eens in Google. Wat zeldzamer is, zijn marketing tips voor WordPress.

WordPress is een fantastisch content management systeem. Het is makkelijk om te gebruiken (ook voor de leek) en je vind op het web letterlijk duizenden bronnen om je snel op weg te helpen. In deze post ga ik vanuit mijn praktijkervaring met WordPress 3 makkelijk bruikbare marketing tips meegeven die je zullen helpen je online marketing snel te verbeteren.

Tip # 1 : gebruiksvriendelijke urls

WordPress laat je toe om “pretty permalinks” of mooie urls te gebruiken bij elke pagina of post die je aanmaakt. Het gebruik van “gebruiksvriendelijke” permalinks is één van de factoren die Google gebruikt om je positie in de zoekresultaten te bepalen. Een goede instelling is dus belangrijk om de vindbaarheid van je website te verbeteren.

Via “instellingen->permalinks” kan je deze instelling wijzigen en aanpassen aan jouw behoeftes. Belangrijk is dus om dit te doen vooraleer Google je website begint te indexeren om te vermijden dat alle pagina’s later opnieuw moeten geïndexeerd worden. Beste is om de standaardinstelling te wijzigen naar “Berichtnaam”. Zo wordt de paginatitel van elk bericht of pagina gebruikt als basis van de permalink of url.

Ook als je gebruik maakt van de hiërarchische structuur van pagina’s, wordt de onderliggende pagina-structuur automatisch toegepast voor alle urls.

In de cursus “SEO optimalisatie voor WordPress” bij het hoofdstuk “content marketing” sectie “permalink structuur” wordt dit uitgebreid behandeld mét

een instructievideo.

Wordpress permalinks

Tip # 2 : zorg dat je content makkelijk deelbaar is op sociale media

Sociale media zijn tegenwoordig niet meer weg te denken in een modern marketing plan. Je bent best aanwezig of verschillende sociale media, afhankelijk uiteraard van de markt waarin je actief bent (btb of btc).

Daarnaast is het ook belangrijk informatie over jezelf of je bedrijf op dezelfde sociale media te plaatsen. Vaak wordt dit ook content marketing genoemd omdat dezelfde inhoud ook best aanwezig is op je website. Dat is niet enkel belangrijk voor de positionering van je bedrijf maar ook om de vindbaarheid van je website in Google te verbeteren.

Google gaat immers actief op zoek naar signalen of Facebook, Twitter en G+ om te zien of je content populair is of niet en neemt dit mee om je positie in de zoekresultaten mee te helpen bepalen.

Veel thema’s in wordpress bevatten al de mogelijkheid om social share en social follow buttons te gebruiken. Maar niet allemaal.

Twee plugins die ik regelmatig gebruik, wil ik even in de spotlight plaatsen.

Simple Share Buttons Adder
Deze plugin laat je toe om op een makkelijke manier share buttons te gebruiken op je WordPress site. Je kan niet enkel kiezen op welke plaats je ze wil gebruiken, maar via shortcode kan je de buttons zomaar op eender welke plaats gebruiken.

AddThis
De addthis plugins en service bieden iets meer toeters en bellen. Je kan niet enkel sociale share en follow buttons gebruiken, maar ook inschrijvingen voor je nieuwsbrief, web statistieken en dergelijke meer. Het gebruik van deze plugin vereist ook een inschrijving op de website van addthis.

Wordpress delen op sociale media

Tip # 3 : de zoekfunctie van WordPress gebruiken in Google Analytics

De laatste in deze kleine reeks marketing tips : Hoe evalueer jij de inhoud van je website ? Weet je naar welke soort informatie je bezoekers op zoek zijn ?

Dat zijn pertinente vragen omdat je meestal best veel tijd steekt in de content strategie van je website. Hoeveel moeite het je kost om wekelijks of maandelijks tijd uit te trekken om de inhoud van je website actueel te houden.

Naast de bekende “bounce rate” en “pages per session“, is het gebruik van de zoekfunctie een belangrijk element. Welke zoektermen gebruiken de bezoekers ? Welke zijn de meest populaire ? En verandert dit in de tijd en in functie van de content die je toevoegt aan je website ?

Het goede nieuws is dat je dat makkelijk kan toevoegen voor WordPress in je Google Analytics account.

Stap 1
Login in in Google Analytics en ga naar de beheerderspagina van je account. De button “Beheerder” staat links onderaan de pagina waarop je de statistieken kan zien.

Stap 2
Dan kom je op de algemene beheerderspagina terecht. Rechts bij de “Weergave” (naast “Property”), klik je dan op “Instellingen weergeven”.

Stap 3
Onderaan deze pagina vind je de instellingen voor site search. Activeer deze instellingen en vul de letter “s” in het daartoe voorziene veld (zie afbeelding onderaan). Dan klik je op bewaren en klaar is kees.

Wat kom je hiermee te weten ?

  • Het percentage bezoekers dat de zoekfunctie gebruikt
  • Het aantal pagina’s dat nog bezocht werden na het gebruik van de zoekfunctie
  • Het aantal bezoekers dat de website verliet na gebruik van de zoekfunctie
  • Op welke pagina de zoekfunctie gebruikt werd

Wordpress search in google analytics

Facebook Commentaren