5 tips voor een actieve webshop

KMO’s in Vlaanderen investeren in webshops maar haken al te vaak af wegens gebrek aan interesse of bezoekers. Dit artikel geeft je 5 praktische tips om je bezoekersaantallen te verhogen.

webshops : stand van zaken

Volgens de laatste cijfers van Unizo, zijn tot 30% van de KMO’s in Vlaanderen actief in e-commerce.  En het betreft hier (opvallend) vooral kleine bedrijven. 70% zijn eenmansbedrijven of bedrijven met maximum 4 personeelsleden. Opvallende cijfers.

Ook Becommerce kwam onlangs met goed nieuws :  volgens de organisatie zouden er de volgende jaren jaarlijks 5000 nieuwe webshops geopend worden. In 2020 zouden er dan zelfs meer online shops zijn dan offline.

Maar dat wil nog niet zeggen dat het e-commerce verhaal een succesverhaal is voor de KMO. In dezelfde studie wordt vermeldt dat 60% van degenen die geïnvesteerd hebben in een webshop minder dan 10% van hun omzet halen via dit kanaal.

De markt in Vlaanderen mag dan rijp zijn voor e-commerce. Maar vaak zijn het de grote spelers die de markt domineren en lijkt er op het eerste zicht weinig ruimte voor webshops van KMO’s en handelaars.

5 tips om meer bezoekers aan te trekken

Daarom deze 5 tips. De tips zijn geen marketing- of verkoopstips maar eerder technische.

Be mobile or die

Het is al tot in den treuze gezegd en geschreven maar Google doet aan “positieve discriminatie”. Ze bevoordeelt de websites die reageren op mobiele apparaten zoals smartphones en tablets door ze een betere en meer zichtbare plaats op te geven in de zoekresultaten.

Dat zit zo (theoretisch voorbeeld). Stel dat je 3 schilders hebt in je dorp en die hebben elk een website maar slechts 1 van die drie is geschikt voor mobiele apparaten. In theorie zal Google de schilder met de mobiele website hoger zetten in de zoekresultaten naar “schilder in dorp x”.

Maar daarnaast lijkt het ook gewoon een kwestie van gezond verstand om je website mobiel geschikt te maken als je weet dat in bepaalde sectoren al tot 50% van de bezoekers van e-commerce sites tablets en smartphones gebruiken voor hun aankopen. Studies (oa Marketingland) wijzen dat ook uit.

Snelheid

Niemand heeft tegenwoordig nog zin om te wachten en al zeker niet op een trage website. Studies wijzen uit dat een laadsnelheid van 3 tot 7 seconden de maximum grens is die consumenten willen toestaan alvorens ze naar een andere site surfen.

Vooral voor resource-intensieve webshops en content management systemen die gebruik maken van database technlogieën, hebben er alle belang bij een snelle website te ontwikkelen. Technieken die hier kunnen gebruikt worden zijn caching en cdn technieken.

Makkelijk afrekenen

Wereldwijd is het percentage dat een bestelling plaats maar net voor de betaling afhaakt gesitueerd op 70%. Een van de belangrijkste factoren (naast credibiliteit en duidelijkheid van de algemene voorwaarden) is de complexiteit van het betaalproces.

Investeer daarom in betaalsystemen die simpel zijn en die gekend zijn bij he grote publiek. Check desnoods zelf of het makkelijk is of niet.

Multisafepay, één van de actoren die actief zijn in de markt van de online betaalmethodes, is tot dezelfde conclusie gekomen en heeft sinds kort een systeem op de markt dat nog geen twintig (!!) seconden in beslag neemt.

Wees online beschikbaar – chat met je prospects

Surfers op je website zitten vaak met een aantal vragen en gaan dan ook op je website op zoek naar de informatie die ze nodig achten om een juiste beslissing te kunnen nemen. Veel webshops gebruiken meer en meer chat-software om online vragen te beantwoorden en klanten te begeleiden. Dergelijke systemen vereisen uiteraard dat je constant online bent.

Wees duidelijk

De wettelijke spelregels zijn niet altijd duidelijk en bij webshops zijn er veel addertjes on het gras. Maar puur vanuit marketing-technisch standpunt gaat het bij online verkoop NIET om de kleine lettertjes en verborgen kosten maar om duidelijkheid over kosten, producteigenschappen en algemene voorwaarden.

Nog meer dan in een offline shop moet een webshop niets aan de verbeelding overlaten maar integendeel specifiek en open communiceren over het toegepaste commercieel beleid en het respect voor de privacy van hun bezoekers.