Zou het niet fijn zijn te weten welk percentage van je bezoekers in je winkel gekomen zijn ow wille van een bepaalde online advertentie-campagne die je opgezet hebt ? Google Store Visits probeert hierop een antwoord te geven. Via extrapolatie weliswaar en enkel in percentages.
De Eindejaarsperiode
De eindejaarsperiode is altijd een drukke periode voor de kleinhandel en voor e-commerce in het bijzonder. Volgens de De Morgen was 2014 zelfs een topjaar. Geschat wordt dat wel nog steeds 93% van de omzet van de kleinhandel offline gebeurt. Maar het blijft een feit dat het aantal winkelbezoeken in de eindejaarsperiode groot is.
Maar daarbij stelt zich de vraag : welk percentage van de klanten bezoekt een bepaalde winkel om wille van een bepaalde advertentie-campagne ? Zijn je bezoekers massaal anwezig enkel en alleen om wille van de eindejaarsperiode of heb je die dag een succesvolle advertentie-campagne via Adwords opgestart ? Of met andere woorden : een tool om de efficiëntie van je SEA budget te meten.
Het is daarom geen toeval dat juist nu, op 18 december 2014, Google zijn nieuwe dienst, weliswaar in bèta versie, Store Visits voorstelt en probeert een antwoord te geven aan online marketeers wat hun klanten naar de winkel brengt.
De Missing Link in SEA
De dienst is enkel mogelijk voor een geselecteerde groep consumenten die hun “location history” delen met de servers van Google. Google bewaart de locatie-gegevens die ze dan op hun beurt weer linken met click-gedrag de laatste dagen. Of om juister te zijn : van de laatste 30 dagen.
Een simpel voorbeeld. Stel dat ik via mijn iPphone op donderdag 25/12 op een advertentie klikte van Mobistar voor een nieuwe iphone. Later op de dag doe ik wat kerstinkopen in de Delhaize maar passeer ook een uurtje later in een Mobistar verkooppunt. Dan zou Google Store Visits 1 bezoek verklaren door de priximiteit of nabijheid en 1 bezoek door een adwords campagne. Toegepast op een grotere groep, geeft dit een indicatie welke klanten om welke reden die dag in je verkooppunten gepasseerd zijn.
Ter volledigheid : de gegevens blijven absoluut anoniem en de persoonlijke data worden NIET gedeeld met het kleine kransje van adverteerders die aan de test deelnam.
“We never provide anyone’s actual location to advertisers. Instead, store visits are estimates based on aggregated, anonymized data from a sample set of users that have turned on Location History.”, volgens Google.
Toch blijven er vragen
De vraag blijft nog of, eenmaal deze dienst uitgerold wordt naar de markt, mensen massaal hun locatie-gegevens op hun mobiel apparaat willen delen met Google, zelfs als die een absolute confidentialiteit van de gegevens verzekeren. Of is dat niet de bedoeling ? Zullen we bij deze dienst gewoon ge-extrapoleerde gegevens blijven ontvangen die gebaseerd zijn om een klein staal van je actuele bezoekers ?
Vermits de gegevens anoniem zijn, zal Google dan hun fameuze sector benchmarks uitrollen ? Zodat elk bedrijf zijn relatieve performantie in SEA kan meten in de eigen sector ? En wat is de significatie van de gegevens als de populatie van een bepaalde doelgroep minder mobiele apparaten heeft of minder hun gegevens deelt met Google ?
Momenteel nemen er twee bedrijven deel aan dit experiment : Petsmart en OfficeDepot. De eerste gegevens komen van de dierenzaak : 10 tot 18% van clicks op advertenties leidde tot een winkelbezoek.