03/05/2021 Woorden: 312 Leestijd: 1 minuten

twitter wars

Al eens afgevraagd waarom sociale media sociaal genoemd worden ? Uiteindelijk zijn deze media vaak individuele uitingen van personen maar omdat de participatie zo massaal is, zijn het sociale krachten geworden.

een artikel in De Morgen

Een interessant artikel in De Morgen trok onlangs mijn aandacht. In dit artikel wordt de aandacht gevestigd op het verschil in massale uitingen van protest op twitter die misschien toch bij nader inzien deel uitmaken van een geoliede propaganda machine.

Depositphotos_22337925_xs

In het begin waren de sociale media van de massa en waren de tweets en posts van individuen. Maar de laatste jaren, door de professionalisering van de marketing rond sociale media, kunnen grote bedrijven, maar ook organisaties en zelfs naties, invloed uitoefenen op de publieke opinie. Waar “in den beginne” sociale media een facilitator waren van publieke discussies, dreigen ze meer en meer te verzanden in krachtige propaganda machines voor machtige organisaties. Verschillende studies wezen bijvoorbeeld uit dat er bijna geen contact is tussen twitteraars (twitter spheres) in tijden van conflict, waarbij het Gaza conflict het perfecte voorbeeld is.

de impact van sociale media

Ook de impact van “real time” foto’s kan niet onderschat worden. Uiteraard hebben persfoto’s altijd grote impact gehad op de publieke opinie maar het in real time tweeten van slachtoffers is erg populair als instrument in de oorlogspropaganda. Dat hadden de Amerikanen goed gezien ten tijde van de “embedded journalism” in de golfoorlog in Irak. Maar ook in Syrie worden de kracht van realtime foto’s gebruikt.

Daarbij vallen de “celeb tweet wars” tussen Rihanna en Amanda Bynes in het niet maar ze dienen wel hetzelfde doel namelijk awareness creëren voor de gebruikers en de verschillende “fracties” bevestigen van het grote gelijk.

Door de kracht van de sociale media en de invloed van machtige organisaties, verdwijnt de democratische en informatieve invloed van sociale media meer en meer naar de achtergrond en riskeren deze media meer een sociale splijtzwam te worden dan een discussieforum.

Inhoudsopgave

Geschreven door: Bart Van Deuren

Bart Van Deuren, oprichter van Mailbox Marketing, heeft een passie voor digitale marketing en e-commerce. Met jarenlange ervaring in de sector, biedt hij praktische inzichten en adviezen om bedrijven te helpen hun online aanwezigheid te verbeteren.

* Plan een vrijblijvend gesprek van 20 minuten via telefoon of videocall en ontdek hoe wij jouw digitale dromen kunnen realiseren.

Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.