Pop-ups zijn een handige en snelle manier om de aandacht van je websitebezoekers te trekken. Ze kunnen gebruikt worden voor advertenties, om inschrijvingen voor een blog te verzamelen, of om cookiemeldingen te delen.

Wat zijn pop-ups ?

Pop-ups zijn kleine vensters die verschijnen bovenop je websitepagina. Ze kunnen meteen verschijnen op specifieke pagina’s, na bepaalde tijd of nadat een bepaalde actie genomen wordt. Ze worden vaak gebruikt voor:

  • Belangrijke berichten zoals cookiemeldingen
  • Inschrijvingsformulieren voor mailinglijsten
  • Extra call-to-actions
  • Je sociale media kanalen

Soorten pop-ups

Pop-ups na klik

De pop up verschijnt nadat er ergens op geklikt wordt zijn de minst invasieve pop-ups. Een goede manier om deze te gebruiken is met behulp van een banner of afbeelding op je pagina waar je bezoekers uitnodigt om erop te klikken.

Zorg ervoor dat deze banner goed opvalt en maak meteen duidelijk wat er zal gebeuren als erop geklikt wordt. Dit is bijvoorbeeld handig om bezoekers uit te nodigen een e-boek te downloaden, en in ruil daarvoor kan je het e-mailadres van de gebruiker vragen om ze later te kunnen contacteren met een commerciële boodschap.

Pop-ups op tijd

De pop-ups die na een bepaalde tijd verschijnen worden gebruikt om interesse verder aan te wakkeren. Hoe meer tijd je op een website doorbrengt, hoe meer interesse je hebt voor die inhoud.

Denk bijvoorbeeld aan een van je productpagina’s. Als bezoekers al 30 seconden op die pagina zitten, zijn ze waarschijnlijk uitgebreid aan het lezen over je product. Waarom dan geen pop-up plaatsen die hen uitnodigt om een gratis demo of testperiode aan te vragen?

Om te weten wat de ideale timing is voor deze pop-up, kijk je best in je Google Analytics naar de gemiddelde tijd die bezoekers doorbrengen op je pagina, en stel je pop-up dan een tiental seconden daarvoor in, zodat de geïnteresseerden hem zeker zien.

Scroll pop-ups

Voor blogberichten zijn scroll pop-ups ideaal. Deze verschijnen wanneer bezoekers een bepaald punt op je pagina bereiken door naar beneden te scrollen.

Wie redelijk onderaan op de pagina van een lang blogbericht terecht komt (zeg op 70% van de pagina), is geïnteresseerd genoeg om daarna actie te ondernemen. Waarom dan geen pop-up plaatsen die hen uitnodigt om zich in te schrijven op je mailinglijst? Of een pop-up die een promo aanbiedt over het onderwerp van het bericht?

Onmiddellijke pop-ups

En tot slot zijn er nog de pop-ups die meteen verschijnen wanneer je op een pagina terechtkomt. Op je blogfeed kan zo’n pop-up handig zijn om inschrijvingen op je ’emails lists’ te vergaren, je creëert dus een soort van form fields.

Op homepagina’s worden deze pop-ups vaak gebruikt om cookies en andere privacymeldingen mee te delen met bezoekers. Maar je kan ze bijvoorbeeld ook gebruiken om belangrijke promoties aan te geven. Bezoekers worden met deze pop-up uitgenodigd om actie te ondernemen vooraleer ze de inhoud kunnen zien.

Waarom zijn pop-ups belangrijk ?

Hierboven hebben we al uitgelegd wat pop-ups zijn en enkele voorbeelden van hoe je ze kan gebruiken. Het zal je nu dan ook wel al duidelijk zijn dat ze heel veel kunnen betekenen voor je website en leadgeneratie. Er zijn 5 belangrijke doeleinden waarvoor pop-ups belangrijk zijn:

  1. Via pop-ups kan je jouw websitebezoekers eenvoudig doorverwijzen naar jouw sociale media kanalen. En je kan hen ook vragen om jouw pagina of inhoud te delen op hun eigen sociale netwerken. Zo kan je van klanten loyale fans maken, en kan je twijfelaars blijven op de hoogte houden via sociale media.
  2. Veelgestelde vragen kan je ook eenvoudig beantwoorden in een pop-up. Als bezoekers het antwoord op hun vraag namelijk niet vinden, zullen ze je website al snel verlaten. Daarom is het misschien een goed idee om in een pop-up hun veelgestelde vragen te beantwoorden. Natuurlijk moet je hiervoor je doelpubliek erg goed kennen om op hun vragen te kunnen anticiperen.
  3. We hebben het ook al even gehad over e-books die je gemakkelijk kan verspreiden via een pop-up. Voeg een pop-up toe aan al je pagina’s waar het gaat over het onderwerp van je e-boek. Dan kunnen bezoekers hun contactgegevens doorgeven om jouw e-boek te ontvangen. Zo krijgen ze de informatie die ze wensen, en krijg jij hun contactgegevens om commerciële boodschappen te kunnen verspreiden.
  4. Behalve veelgestelde vragen beantwoorden, kan je van pop-ups ook gebruik maken om zelf vragen te stellen aan je websitebezoekers. Heb je net een nieuwe pagina of een nieuw product toegevoegd? Waarom dan geen pop-up toevoegen die vraagt naar de mening van je bezoekers? Let wel op dat je niet teveel vragen stelt!
    Als je meer vragen wil stellen, verwijs dan door naar een website als SurveyMonkey en leg ook duidelijk uit in je pop-up hoeveel vragen je gaat stellen en waarover het gaat.
  5. En we hebben het al een paar keer gezegd: pop-ups zijn ideaal om je e-maillijsten uit te breiden en contactgegevens van (potentiële) klanten te verzamelen. Bekijk onze sectie “email marketing” voor nog extra tips & tricks om je email marketing naar een “next level” te brengen.

Maar wordt er wel op pop-ups geklikt, vraag jij je misschien af?

Data wijst uit van wel. Internetgebruikers hebben dan misschien niet graag advertenties, maar pop-ups – als ze juist gebruikt worden – hebben wel effect.

We raden je hierbij dan wel aan om geen traditionele pop-up te gebruiken die in een nieuw scherm opent, want dat wordt in sommige gevallen al snel als spam gezien en dat soort pop-ups worden door de meeste browsers ook tegen gehouden. Kies in de plaats daarvoor voor een pop-up die binnenin je scherm verschijnt boven de content, net als een lightbox dat doet.

En wanneer je begint met pop-ups geven we je ook een gouden raad: test elke stap grondig en ga verder op je testresultaten.

Hoe de hustle plugin gebruiken

Hustle Plugin WordPress pop-ups

Voor een wordpress website raden wij je persoonlijk aan om de Hustle plugin toe te voegen. Je kan hiermee pop-ups, slide-ins, embeds en sociale balken maken voor in je pagina’s en blogberichten.

In je WP Dashboard kan je deze WordPress plugin zoeken en installeren. Dan verschijnt Hustle linksonder in je dashboard menubalk. Daarin kan je jouw pop-ups gaan samenstellen met een titel, inhoud en foto. Daarna kan je ook instellen hoe je pop-up eruit zal zien en eventueel custom CSS toevoegen.

Nadat je pop-up is ingesteld, kan je hem eenvoudig activeren als pop-up of slide-in met een druk op de knop. Je zal dan gevraagd worden om voorwaarden in te vullen. Daarbij kan je kiezen uit:

  • Tijdsgerelateerde pop-ups die verschijnen na X aantal seconden
  • Pop-ups die verschijnen wanneer je ergens op klikt
  • Scroll pop-ups die tevoorschijn komen wanneer je een bepaald punt op de pagina bereikt
  • Pop-ups gebaseerd op locatie en positie
  • Enkel op een specifieke pagina of in een specifiek blogbericht
  • Specifieke pop-ups voor een bepaalde categorie of tag van je blogberichten
  • Pop-ups voor referral links
  • En je kan ook pop-ups maken per type toestel dat op je pagina terecht komt (verschillende pop-ups voor desktop en mobiel dus)

Pro’s en contra’s

De voordelen van pop-ups hebben we hier al uitgelegd, het is een ideale manier om je bezoekers tot actie aan te zetten en constant contact te maken. Maar dan moet je er wel goed mee omspringen. Want als je teveel pop-ups gebruikt, of ze gebruikt op de verkeerde momenten, gaan bezoekers dit storend ervaren en je website sneller verlaten. Zorg er dus voor dat je pop-up altijd relevant ten opzichte van je website en dat ze gemakkelijk weg geklikt kunnen worden.

Het grote voordeel van Hustle is dat alle functies gratis te verkrijgen zijn. Je hoeft alleen te betalen voor Hustle Pro (per maand) als je ongelimiteerde e-mail opt-ins, custom pop-ups en sociale media balken wil gebruiken. En niet alleen kan je alle functies gebruiken en volledig personaliseren, je hebt ook volledige controle over waar ze op je scherm verschijnen en wanneer. Bovendien is Hustle ook bestand tegen ad blockers en responsief voor mobiele schermen.