crmWordpress is doorheen de jaren geëvolueerd van een blogging systeem naar een volledig content management systeem. De volgende stap lijkt de integratie met functies die niets met de website zelf te maken hebben : facturaties, newsletters en crm.
wordpress : van blogging naar crm is een hele stap
Wat is nu een cms of content management systeem ? Dat wil zeggen dat de basisfunctionaliteiten aanwezig zijn die je toelaten om pagina’s te beheren, de gegevens op te slaan in een database en dat via een backend (de zgn “admin section”) de website dynamisch kan beheerd worden.
Plugins zijn een erg belangrijke factor or geweest voor de ontwikkeling van wordpress. Plug-ins zijn een stukje functionaliteit dat via het wordpress forum meestal gratis ter beschikking wordt gesteld aan gebruikers van wordpress. De meest populaire plugins zijn contact form7, voor het beheer van contact-formulieren op de website, wordpress seo by Yoast (seo voor wordpress sites), Woocommerce en Mailpoet.
Waar vroeger deze plugins een eerder aanvullende rol hadden om als het ware de beperkingen van wordpress uit te breiden, zien we dit nu meer en meer evolueren naar volwaardige systemen. Mailpoet is daarvan een voorbeeld. Deze plugin laat je toe om email campagnes te beheren, email nieuwsbrieven aan te maken en te versturen, lijsten aan te leggen van subscribers, importeren en exporteren van gebruikers, … De volgende logische moet dan wel een volwaardige crm systeem zijn.
Volgens Wikipedia is een “Customer relationship management oftewel CRM (ook ‘klantrelatiebeheer’, soms ‘relatiemarketing ‘ of ‘verkoopbeheersysteem’) een werkwijze alsmede een technologie waarbij het optimaliseren van alle contacten met de klant centraal staat en er wordt getracht elke klant een individuele waardepropositie aan te bieden gebaseerd op zijn of haar wensen.” We spreken hier dus NIET van simpele facturatie-systemen maar het werkelijk beheer van klantenrelaties.“
Een andere interessante definitie vonden we op de website van Teamleader.
welke functies zijn interessant ?
Veel van mijn klanten, en niet enkel degenen die een e-commerce winkel hebben, willen een dergelijke functionaliteit ingebouwd hebben in hun (wordpress) website, al dan niet gecombineerd met het versturen van nieuwsbrieven.
- beheer van identificatie-fiches van klanten
- aanmaak en beheer van dynamische categorieën
- beheer van contact-historiek en omzetgegevens
- voor e-commerce : geven van kortingen gebaseerd op omzetprofielen en loyauteit
- importeren en exporteren van gegevens + ontdubbelen van de data
Een hele boterham dus. Ik heb al een aantal plugins geprobeerd maar ik heb nog niet dé referentie-tool bij uitstek gevonden. Vaak zijn de basis-versies beperkt in mogelijkheden en is de volledige functionaliteit betalend. Op zichzelf niet erg maar aangezien dit een beginnend segment is, heb ik geen zin om betalende het kaf van het koren te scheiden. Interessante vermeldingen in deze categorie zijn WP CRM en Woocommerce Relationship Manager.
Uiteraard zijn de plugins die een extensie of uitbreiding vormen van reeds bestaande crm systemen interessant. Neem nu bijvoorbeeld SalesForce. Er bestaand al tientallen plugins die een uitbreiding vormen van de basisfunctionaliteit van je Salesforce account, zoals bijvoorbeeld contactformulieren beheren en prospects automatische toevoegen aan je salesforce account.
Ik ben benieuwd hoe en in hoeverre dit segment de volgende maanden zal uitgebouwd worden. Want interessant is het wel omdat via deze plugins de afstand tussen de verschillende verkoopprocessen verminderd wordt (in theorie wordt iemand online klant, online factuur, online newsletters, …) en er een echte integratie mogelijk is.