Over ‘burenklap’ en SEO

Eigenlijk werkt google net op dezelfde manier als mond-tot-mondreclame (of anders gezegd: ‘de burenklap’). Er wordt veel gezegd, maar het is belangrijk over wie het gaat, wat er wordt verspreid en nog interessanter: van wie het komt.

Wanneer een leverancier bijvoorbeeld jouw website vermeldt op zijn site, vindt google dit best relevant. Zeg gerust, heel erg relevant! Dit bewijst dat jouw website nuttig is en dat zal deze intelligente zoekrobot ongetwijfeld onthouden voor zijn ranking in de zoekresultaten. Dus, verzamelen maar die links?

Kwaliteit boven kwantiteit

Wanneer je op zoek bent naar nieuwe lingerie, zou het zeer bizar zijn moest je hiervoor worden doorverwezen door een betonleverancier (alhoewel, je weet nooit waar zij allemaal kennis van hebben ;-)). Wel, zo redeneert google ook.

Het is dus voor je SEO zeker nuttig om ‘backlinks’ (links vanaf externe websites) te verzamelen. Maar niet van eender wie. Google houdt rekening met de relevantie van de link. Schrijft jouw linkbuilder over hetzelfde onderwerp? Maar even goed: heeft hij/zij zelf ook relevante backlinks? Dit wordt omschreven als de ‘autoriteit’ van de website.

Je kan deze zogenaamde autoriteit van je website controleren vao de Dmoz OpenSite Explorer.

Laten we linken

Allemaal goed en wel, maar wat als je niet echt ‘buren’ hebt die jou een link kunnen bezorgen. Toch maar bij die betonleverancier aankloppen? Nee, er zijn allerlei manieren waarmee je aan linkbuilding kan doen.

– Als je bijvoorbeeld evenementen organiseert, kan je die (mét link) op agenda-sites zetten zoals de Agenda van Het Nieuwsblad of Uit in Vlaanderen.

– Je kan je product of dienst laten testen door bloggers die er een item aan wijden.

– Door regelmatig persberichten te verspreiden worden ook dingen online opgepikt.

– Promotiefilmpjes (met bijhorende tekst en links) kunnen op Youtube worden gezet.

Goed gelinkt?

Hoe slim google ook is, met ‘lees meer’ of ‘klik hier’ weet de zoekrobot niets. Daarom is het ook erg interessant hoe er gelinkt wordt. De ankertekst (tekst waarop een link wordt gelegd) bevat best een belangrijk zoekwoord voor jouw business, of de bedrijfsnaam.

Een voorbeeld. Als je leverancier of partner een link legt naar onze website, dan zou dat leuk zijn voor het zoekwoord “webdesign” of “zoekmachineoptimalisatie” bijvoorbeeld omdat dat erg belangrijke zoekwoorden zijn voor ons.

Take it easy

Wanneer van vandaag op morgen plots alle buren over jou spreken, kan je je wel eens afvragen wat je gisterenavond hebt uitgespookt… Wel google denkt er hetzelfde over. Dus wees ook niet te gretig met het verzamelen van backlinks. Dit is iets dat spontaan moet groeien en mag niet worden geforceerd. Dus, sla zeker aan het linkbuilden wil je hoger scoren in google, maar take it easy!